מהפכת קרנות הפנסיה תחסוך לך עשרות אלפי שקלים

רננה מור5 דקות קריאה
שתף:

מהפכת קרנות הפנסיה של שר האוצר, משה כחלון והממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר, יצאה לדרך, והיא יכולה לחסוך לכם הרבה מאוד כסף.

 

אחת הבעיות הגדולות של קרנות הפנסיה בישראל הם דמי הניהול הגבוהים שמשלמים החוסכים, שיכולים  לשאוב עד כשליש מהחיסכון הפנסיוני שלכם. איך זה קורה? החוק מתיר לקרנות הפנסיה לגבות דמי הניהול מקסימליים של 0.5% מהצבירה ו–6% מההפקדות החודשיות.

 

היום יש בישראל יותר מ–750 אלף עובדים שמשלמים את דמי הניהול המקסימלים לחברת הביטוח, וברוב הפעמים אלה דווקא העובדים החלשים ביותר או כאלה שאינם מאוגדים. לעובדים מאוגדים, כמו עובדי חברת החשמל או עובדי מדינה, יש הרבה מאוד כוח שנובע ממספרם הגדול. הם יכולים להפעיל לחץ על חברות הפנסיה, להתמקח על גבוה דמי הניהול, ולגרום לחברות להוריד את גובה דמי הניהול.

 

אבל מה קורה כשמדובר בעובדים בודדים שלא מתמצאים בפרטי החיסכון הפנסיוני? להם יש הרבה פחות כוח, ובמקרים רבים עובדים שמגיעים למקום עבודה חדש מצורפים אוטומטית לקרנות פנסיה שגובות עלויות ניהול מקסימליות, או גבוהות מהממוצע,  בלי שהם מודעים לכך. עובדים בדרך כלל יבחרו בקרן פנסיה שמציעים להם במקום העבודה שלהם, אבל בכלל לא בטוח שאותה קרן תהיה הטובה ביותר בשבילם.

 

כדי למנוע מצב שעובדים רבים בישראל חוסכים כל חייהם, וחלק גדול מהחיסכון נכנס בסופו של דבר לקופת חברות הפנסיה, הוציאו באוצר מכרז להקמת קרנות "ברירת מחדל" . קרנות אלה הן קרנות פנסיה רגילות, שאליהן יצורפו אוטומטית עובדים שלא בוחרים בתוכנית פנסיונית כלשהי כשהם מגיעים למקום עבודה חדש.

 

במכרז לניהול הקרנות זכו בתי ההשקעות מיטב דש והלמן אלדובי, שהציעו דמי ניהול נמוכים. קרן הפנסיה של מיטב דש תגבה דמי ניהול בשיעור של 1.31% מההפקדות החודשיות ושיעור של 0.01% מהצבירה בקרן. דמי הניהול שתגבה קרן הפנסיה של הלמן אלדובי יהיו 1.49% מההפקדות החודשיות ושיעור של 0.001% מהצבירה בקרן.

 

לפי ההערכה של האוצר, בחירה בקרן ברירת מחדל צפויה להגדיל את הקיצבה של שכיר עם שכר ממוצע בכ- 900 ש"ח בחודש, ובסך הכל להגדיל את סכום החיסכון במאות אלפי שקלים!

דמי הניהול יחולו למשך 10 שנים, הם נמוכים מאוד , אפילו ביחס לדמי הניהול הממוצעים במשק שב- 2015 עמדו על כ–0.28% מהצבירה ו–3.17% מההפקדות החודשיות. הזכייה של מיטב דש והלמן אלדובי תקפה לשנתיים, ואחרי תקופה זו  ייערך שוב מכרז חדש בין גופי החיסכון הפנסיוני השונים.

 

באוצר מקווים שהמהפכה שלהם תגרום לשינוי של ממש בענף הפנסיה בישראל, ורוב הסיכויים שזה אכן מה שיקרה.

 

דמי הניהול הנמוכים שמציעות קרנות ברירת המחדל נותנות לחוסכים הזדמנות להפעיל לחץ על קרנות הפנסיה שלהם כדי שיוזילו את דמי הניהול, וכמו בהרבה מקרים אחרים, הגברת התחרות תוביל להורדת מחירים בכל הענף ובנוסף תגרום  לשיפור איכות השירות ולתחרות על המרכיב החשוב ביותר בחיסכון הפנסיוני שהוא התשואה השנתית.

 

מי יכול להצטרף?

החל מנובמבר השנה, כל עובד יכול להצטרף לקרנות ברירת המחדל, וליהנות מדמי הניהול הנמוכים.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme