הצד הכלכלי של כוס הקפה בישראל

טל יהודאי5 דקות קריאה
שתף:

צריכת הקפה בישראל השתנתה רבות במהלך השנים ועדיין נמצאת בשינוי מתמיד. אם בעבר קפה טורקי טחון היה הקפה הנפוץ והפופולרי ביותר בקרב מרבית האוכלוסייה, נראה שהזמנים משתנים ואיתם גם כוס הקפה הישראלית.

 

ישראל נחשבת לאחת מ- 10 המדינות המובילות בעולם בצריכת קפה, כאשר צריכת קפה לנפש עומדת על כ- 3.2 ק”ג בשנה, המהווים כ- 3.5 כוסות קפה ביום. שוק הקפה הכולל בישראל עומד היום על כ- 3.5 מיליארד שקלים בשנה, מתוכם 350 מיליון שקלים ממכירות של קפה נמס וכ- 300 מיליון ממכירות של קפה קלוי. שאר הסכום המהווה עוד כ- 3 מיליארד שקלים מתייחס לבתי הקפה.

 

תרבות שתייה הקפה הישראלית מחוץ לבית התפתחה בשנות ה- 90, עם הקמת הסניף הראשון של רשת אספרסו בר בתל אביב בשנת 1992 והקמת הסניף הראשון של רשת ארומה בירושלים שנתיים אחר כך. כיום שולטות בשוק הקפה בארץ רשתות הקפה הגדולות, המהוות כשליש מתוך כ- 1,500 בתי קפה.

 

הסניף הראשון של ארומה בירושלים
הסניף הראשון של ארומה בירושלים

 

לרשתות הקפה הרבות הייתה כמובן השפעה גדולה על צריכת הקפה בישראל. הקמתה של רשת קופיקס בשנת 2013 ומכירת כוס קפה ב- 5 שקלים, הייתה גם היא נקודה ציון מכרעת בתרבות הקפה הישראלית. במקביל להקמת קופיקס, נראה שבשנים האחרונות התעוררה אצל הלקוח הישראלי מודעות לאיכות כוס הקפה ולא רק למחירה. דבר זה הביא להקמה של בתי קפה בוטיק הקולים בעצמם את פולי הקפה (דבר הנפוץ כבר שנים במדינות שונות בעולם כדוגמת אוסטרליה או איטליה) או רוכשים פולי קפה איכותיים וייעודיים לעסק שלהם. מחיר ממוצע של כוס קפה בישראל נע בין 9-14 שקלים, כתלות בסוג הקפה (אספרסו, מקיאטו, אמריקנו, קפוצ’ינו וכו’) וגודל הכוס (לה השפעה על כמות הקפה והחלב).

 

מה בעצם מרכיב את מחירה הגבוה של כוס הקפה הישראלית?

קפה קלוי איכותי עולה לרוב העסקים כ- 100 שקלים לקילו ולרוב יופקו ממנו כ- 110 כוסות קפה, שכן מנת אספרסו קצר תעמוד על כ- 9 גרם. מזה יש להוריד פחת של כ- 10%, כך שמחירה של כוס קפה, כאשר מדובר על חומרים בלבד הנו כ- 2 שקלים. בנוסף לעלויות בסיסיות אלו, לעסק המפעיל בית קפה קיימות כמובן עלויות נוספת, כגון שכר לעובדים, שכירות, ציוד קבוע וציוד מתכלה, מוזיקה (רישיון עולה לבית קפה כ- 200 שקלים בחודש), תחזוקה, מסים, ארנונה ועוד. מכאן, שכוס קפה שנמכרת בממוצע ב- 11.5 שקלים כולל מע”מ (כלומר כ- 10 שקלים לפני מע”מ), תשאיר אותנו עם רווח של כ- 4.5 שקלים, לאחר שחישבנו את כל העלויות התפעוליות שעומדות על כ- 3 שקלים נוספים לכוס. מזה נוריד עוד מס והוצאות לא מתוכננות, דבר שלא משאיר אותנו עם רווח גדול מאוד על כל כוס קפה.

 

האם בסוף נשארים עם רווחים?

מחזור ממוצע של סניף של רשת קפה גדולה הנו כ- 700-800 אלף שקלים בחודש, לעומת כ- 80-100 אלף שקלים בממוצע בחודש לבית קפה קטן. מחזורים אלו כמובן מדברים לא רק על מכירה של קפה, המהווה אחוז קטן ממכירות חודשיות של בית קפה ממוצע, שכן מכירת מזון מהווה כ- 56% ואילו כלל מוצרי השתייה (כולל שתייה קלה ואלכוהול) מהווים 38% מכלל מוצרי הצריכה בבית קפה.

 

כיום בתי קפה מהווים את אחד התחומים המסוכנים בשוק והם בעלי רמת סיכון הגבוהה בכ- 20% מהסיכון העסקי בכלל המשק הישראלי. כך שפעם הבאה שתהיו בטוחים שכל בית קפה יכול למכור לכם כוס קפה ב- 5 שקלים, אולי כדאי להסתכל על המחירים, לחשוב שנית ולהבין שצריכת קפה מחוץ לבית היא מותרות כמו דברים רבים אחרים, וגם עליה רבים מאיתנו לא מוכנים לוותר.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme