כמה מרוויח ספורטאי אולימפי ישראלי?

טל יהודאי5 דקות קריאה
שתף:

בחודש האחרון זכו הספורטאים האולימפיים בישראל ליוקרה רבה, כפי שקורה בתקופה המקבילה אחת לארבע שנים. בשונה מאוד מהמציאות היומיות הדורשת מהם התמדה רבה, אשר לרוב לא מתלווה להכרה ולתמורה לה הם זוכים במהלך המשחקים האולימפיים.

 

במדינות רבות בעולם בנוסף לתקציב שמקבלים הספורטאים האולימפיים מהוועד האולימפי, מתלוות גם חסויות גדולות ומשמעותיות מחברות הענק. בישראל אכן ניתן לראות התעוררות בתמיכה של השוק הפרטי, אך עדיין לא מדובר במשכורות גבוהות במיוחד.

 

מרכיבים את המשכורת מפה ומשם

השכר החודשי של ספורטאי אולימפי תלוי במספר גורמים, ביניהם סוג הספורט בו הוא עוסק, המקום בו הוא מדורג והתמיכה לה הוא זוכה מטעם גורמים בשוק הפרטי.

 

הספורטאים המשתייכים לוועד האולימפי מתחלקים לשלוש קבוצות, כאשר השייכות לכל קבוצה מקנה להם מלגה אולימפית מסוימת. החלוקה מתבצעת לפי סגל נוער, מורחב ואולימפי. ספורטאי שחבר בסגל המורחב יקבל מלגה בסך 3,000 שקלים בחודש ואילו ספורטאי שחבר בסגל האולימפי יקבל 5,000 שקלים בחודש ו- 7,000 שקלים בחודש בשנה בה מתקיימת האולימפיאדה. בנוסף, ספורטאי נשוי יקבל 7,500 שקלים בחודש וילד יקנה לו תוספת של 1,000 שקלים בחודש. בנוסף לשכר הבסיסי, יקבלו הספורטאים האולימפיים תוספות שונות בהתאם להישגים שלהם, בצורת מענקים ותמריצים.

 

על פניו, נראה שלא מדובר בסכומים נמוכים כל כך. עם זאת חשוב לזכור שהכנסות אלו הן תמורה לעבודה אינטנסיבית ורצופה, אימונים ארוכים ומתישים ובנוסף היא אמורה לכלול, נסיעות, טיסות ודאגה לרווחה עתידית.

 

השקעה שכל הצדדים מרוויחים ממנה

גורמים רבים בשוק הפרטי הבינו בשנים האחרונות, שתמיכה בספורטאים אולימפיים תהווה רווח לשני הצדדים. היקף החסויות האישיות לתמיכה בספורטאים האולימפיים עומדות כיום על כ- 4.5 מיליון שקלים, המבוססים על תרומה כספית וחומרית (תוספי מזון, ביגוד ורכב). את תהליך מציאת נותני החסות מבצע הוועד האולימפי שאינו לוקח עמלות על ההסכמים השונים ומקציב לתהליך הגיוס הזה כ- 2.5 מליון שקלים בשנה. החברות שמשקיעות בספורטאים מרוויחות הן מהחזרי מס שונים, קידום אג'נדות קהילתיות וחברתיות באמצעות הספורטאים וכמובן פעמים רבות גם באמצעות חשיפה. על כך ניתן להעיד משיתוף הפעולה הארוך בין אריק זאבי לחברת מגדל, שהשקיעה בו לאורך השנים סכום שעמד על כ- 2 מיליון שקלים, שהיו מורכבים מכ- 3,000 שקלים בחודש בתוספת מענקים ותמלוגים בהתאם להישגיו. זאבי קיבל תמיכה קבועה מהחברה דבר שאפשר לו להתאמן בשקט, בתמורה להגעה למפגשים שונים של החברה וכתוצאה, מהזכייה במדליה אולימפית באתונה 2004, אף לשמש כפרזנטור שלה.

 

שאלת השאלות- כמה שווה מדלייה אולימפית?

אם נחזור לאולימפיאדת ריו שהסתיימה בימים אלו, ממנה חזרו ירדן ג'רבי ואורי ששון עם מדליות ארד נשאלת השאלה המתבקשת, כמה יכול להרוויח ספורטאי אולימפי ישראלי שיזכה במדליית זהב?

 

על מדליית הארד בה זכו יעניק הוועד האולימפי לג'רבי וששון מענק בסך 250 אלף שקלים לכל אחד ואילו היו זוכים במדליית זהב, היו יכולים השניים לזכות בדירה חדשה ובמענק בסך חצי מיליון שקלים. בנוסף, מדליות זהב שחולקו באולימפיאדת ריו שוקלות 500 גרם האחת והן מורכבות מ 494 גרם כסף ו- 6 גרם זהב. לו היו מתיכים את סך המתכות הללו היו הספורטאים יכולים להרוויח סכום צנוע נוסף של כ- 600 דולרים בלבד. עם זאת שוויה של מדליית זהב באולימפיאדה תהיה גבוהה יותר מערך המתכות בלבד ותשתנה בהתאם למקצוע בו עוסק הספורטאי וליוקרה לה הוא זוכה. השחיין אנתוני ארוין מכר את מדליית הזהב בה זכה בסידני ב- 17 אלף דולר אותם הוא הקדיש לנפגעי הצונמי בשנת 2004. בנוסף, בשוק האספנים מדליות זהב רגילות יכולות להימכר בסכומים שינועו מעשרות אלפי דולרים ועד למעלה ממיליון דולרים. מדליית הזהב של האצן ג'סי אוונס מברלין 1936, נמכרה בשנת 2013 ב- 1.47 מיליון דולרים.

 

למרות זאת, כנראה שספורטאים אולימפיים ישראלים לא ירוויחו מליוני דולרים ממכירת מדליית הזהב שלהם, אך למזלם כיום קיימים לא מעט מענקים ותמריצים שיעזרו להם להתאמן בצורה רגועה יותר. אז עם הרבה כוח רצון, אימונים מפרכים ותמיכה מהשוק הפרטי, אולי באולימפיאדת טוקיו 2020 נזכה לראות מדליית זהב אולימפית לישראל. 

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme