שווי שוק עולמי: בדרך ל-100 טריליון דולר ומשם למטה

מערכת5 דקות קריאה
שווי שוק עולמי - פנינו לאן?
שתף:

אם מחשבים את ערכן של כל המניות באשר הן, בכל החברות, בכל המדינות ובכל השווקים בעולם, אפשר לחשב שווי שוק עולמי. בחודשים האחרונים, על פי החישובים וההערכות, הערך הזה הגיע ל-80 טריליון דולר והוא צועד בבטחה לכיוון מספר בלתי נתפס – 100 טריליון דולר. אלא שהמספר הזה רק נשמע מרשים והוא בעיקר מצליח לעורר דאגה בקרב המומחים, אלה שטוענים שהדרך משם היא רק למטה. כשמסתכלים על הגרף לא ממש מבינים מה מקור הדאגה הזו, שכן הגרף ממשיך לעלות, מה שמעיד על התאוששות יפה של השוק העולמי מאז המשבר הגדול של 2008.

 

מבט על שווי שוק עולמי
שווי שוק עולמי – כך זה נראה בשנים האחרונות.      Business Insider / Bloomberg

 

כאב מהיר או איטי?

אם שואלים את האנליסטים של גולדמן זקס, המצב הקיים לא יימשך עוד זמן רב, מה שאומר כי שווי שוק עולמי כזה כנראה יגיע בקרוב לקיצו. במצב הנוכחי ערכן של המניות ואגרות החוב הוא הגבוה ביותר מאז שנת 1900, ומכאן אפשר לצפות לחוות כאב מהיר או דווקא כאב מהיר יותר בדרך לתיקון המצב. במילים אחרות, אם היום אנחנו במצב שבו השוק הוא שוק שוורי (Bull Market) שמטפס בקצב אחיד, אנחנו צועדים לקראת הנקודה שבה המצב ישתנה ויתחיל להתייצב, תוך שהשוק עובר למצב של שוק דובי (Bear Market) עם הפנים כלפי מטה.

 

שווי שוק עולמי שמזכיר את ראשית המאה ה-20

המצב הנוכחי מזכיר במידה רבה את המצב כפי שהיה לפני כמאה שנים, בשנות ה-20 של המאה הקודמת. שווי שוק עולמי כזה הסתיים אז בשפל הגדול. כלומר, גם העלייה שאנחנו רואים מאז 2009, לאחר המשבר הכלכלי העולמי שנה קודם לכן, היא עלייה שמעוררת תהיות האם מצפה לנו עוד שפל בדומה לשפל של ראשית המאה ה-20. באופן כללי נכסים רבים נהנים היום מתשואה גבוהה, וערך השוק מטפס כלפי מעלה בגלל רמות אינפלציה נמוכות. מצד שני, הנתון הזה הוביל למצב שבו נכסים רבים הם יקרים הרבה יותר בהשוואה למחירם ההיסטורי, מה שדווקא מפחית את פוטנציאל התשואה.

 

שווי שוק עולמי - כך זה נראה
שווי שוק עולמי בראייה היסטורית.      Business Insider / Bloomberg

 

פורסם במקור באתר Business Insider

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme