שוק הדיור – התחזיות והשינויים הצפויים בשנת 2018

רונן פדרבאום5 דקות קריאה
מה יקרה עם שוק הדיור ב-2018?
שתף:

בכל שנה מנסים מומחי הנדל"ן בישראל להסתכל קדימה ולחזות מה עומד לקרות עם שוק הדיור, המאתגר והעמוס בשינויים בישראל. השינויים בהיצע ובביקוש הן בפרוייקטים חדשים והן בנכסי נדל"ן מיד שניה בשוק הדיור משפיעים רבות על בחירות של משקיעים ושל אלה המבקשים לרכוש לעצמם נכס נדל"ני למגורים – ברוב המקרים העסקה היקרה ביותר שנעשה בימי חיינו. הכרזות על הורדת מחירים מול מציאות שבה הדיור הולך והופך יותר יקר, הבטחות למיסוד נושא השכירות בעוד שמשכירים עדיין מציעים דירות שאינן מתאימות למגורים במחירים מופקעים, כל אלה מתקיימים לסירוגין לצד תחושה כללית שזוגות רבים בארץ לא יוכלו להגיע לדירה משלהם, לפחות בלי עזרה מההורים.

 

שוק הדיור בדרך למעלה או למטה?
שנת 2017 התאפיינה בהרבה תחזיות בנוגע למחירים בשוק הדיור. יש שטענו שהמחירים בדרך לרדת; שתכניות ממשלתיות יאפשרו דירות לאוכלוסיות ממוקדות במחירים נמוכים – ומאידך, יש הטוענים שהמיעוט בהתחלות הבניה יצביע על עליות נוספות במחירים בשוק הדיור בישראל, במהלך 2018

 

שוק הדיור – מה צפוי לקרות ב-2018?

לפי תחזית שהעניק מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד בינואר השנה (2018), שוק הדיור צפוי להשתנות משמעותית במהלך השנה שזה עתה החלה. אחרי כמה שנים בהם מנסה משרד האוצר לבצע מהפכה בשוק הדיור ולהציע פתרונות יעילים יותר לזוגות הצעירים, מבשר מנכ"ל המשרד כי בשנה הקרובה נרגיש את השינוי בפועל. לפי באב"ד שוק הדיור צפוי לחוות הוזלה משמעותית במחירים, בתהליך שכבר החל בשנה החולפת ויגיע לשיאו השנה. מיזמים של דיור מוזל, שכירות מוגנת ומתחמי שכירות מוזלת לצעירים צפויים להופיע בכל מיני מקומות בארץ. אחרי שנים של תכנון, הבטחה ובנייה, צפויים בשנת 2018 קבלנים רבים להשיק את המיזמים שעליהם דובר במשך שנים ולהוביל כך לירידת המחירים המיוחלת בשוק הנדל"ן על מחיריו המטפסים ועולים.

 

מחיר למשתכן – עיקרי התכנית לשנה הקרובה

מפתיע לגלות כי פרויקט "מחיר למשתכן" אינו פרויקט חדש בישראל – למעשה, הוא פועל מאז שנות התשעים. בשנת 2015 הורחבה התכנית באופן משמעותי והפכה אחת מתכניות הדגל של שר האוצר, משה כחלון. התכנית, מציעה נכסי נדל"ן במחירים מופחתים בכ – 15% ממחיר השוק של אותה דירה מחוץ לתכנית, לזכאים שעלו בהגרלה. במהלך שנת 2018, התחזיות מדברות על דחיפה משמעותית של התכנית על ידי שר האוצר, בעיקר על רקע החשש לבחירות. במהלך שנת 2017, קוימו שלוש הגרלות גדולות והוצעו מעל 30,000 דירות לזכאים שזכו בהגרלה. במהלך שנת 2018, אנחנו צופים לראות הרחבה של הפרויקט עם יותר דירות המוצעות במסגרת מחיר למשתכן, יותר קבלנים המאפשרים גם דירות במסגרת התכנית המוצעות במחירים מוזלים לזכאים, ויותר היצע של דירות במחירים מופחתים. לא בטוח שהמבנים יהיו מוכנים למגורים בשנה הקרובה או אף שיינתנו אישורי בנייה לפרויקטים שעוד לא יצאו לדרך, אך במשרד האוצר מקווים לחנוך פעילות ענפה יותר בהיצע של נכסים במחיר מופחת בשוק הדיור, במסגרת הפרויקט.

 

שוק הדיור ותכניות של משרד האוצה
שוק הדיור מושפע גם מתכנית "דיור למשתכן" של משרד האוצר

 

שכירות הוגנת – לא בטוח שתהיה התקדמות בשנת 2018

אחת האג'נדות שנדחקו הצידה בחודשים האחרונים היא השכירות ההוגנת. שוק הדיור בישראל מורכב מלא מעט שוכרים ומשכירים. חלקם מתגוררים בדירות שנרכשו לצרכי השקעה ולכן מתאימות לשוכרים – שמשלמים לעיתים קרובות סכומים גבוהים כדי להתגורר בהן. שוכרים אחרים, בעלי תקציב נמוך יותר, מתמודדים עם תופעות לא נעימות – ממגורים בדירות שאינן ראויות למגורים דרך העלאה אגרסיבית ולא שקולה של שכר הדירה מדי שנה ועד לחוזים דרקוניים שכובלים אותם לדירות יקרות במיוחד. למרות הניסיון לשנות את המצב, בין היתר של ארגונים חברתיים שונים, בשנת 2018 לא צפוי שינוי בגובה השכירות שיעוגן בחוק.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme