על פי התחזיות: ריבית המשק בישראל עומדת לעלות

עינת שמואלוביץ5 דקות קריאה
ריבית המשק והכיוון שאליו היא הולכת
שתף:

בתחילת אפריל השנה (2018), הודיעה נגידת בנק ישראל, הגברת קרנית פלוג, כי גם במהלך החודש הזה תישאר ריבית המשק ללא שינוי – 0.1%, זה גובה הריבית בארץ מאז חודש מרץ של שנת 2015. מדובר במשק בסביבת ריבית אפסית, כשהאינפלציה בארץ עומדת על שיעור של 0.2%. חטיבת המחקר של בנק ישראל פרסמה תחזית לתחילת עליית הריבית במשק, החל מהרבעון האחרון של שנת 2018, לרמה של 0.25%. במדינות העולם המערבי האינפלציה כבר מזמן חצתה את רף ה – 2%, שהוא יעד האינפלציה גם בארץ. האם הריבית באמת תעלה בישראל, ואם כן – איך זה צפוי להשפיע על משקי הבית?

 

מה גורם לריבית במשק לעלות במדינות העולם – ואולי גם כאן?

מאז סוף שנת 2017, מדברים אנשי צוות חטיבת המחקר של בנק ישראל על הצפי להעלאת שיעור ריבית המשק, אולם עד כה – אנחנו רואים את התחזיות נדחות פעם אחר פעם – ושיעור הריבית אינו עולה. שיעור הריבית, שהוא תואם לשיעור האינפלציה בארץ (שהיה שלילי בחודשים 2014 – 2016, ורק בשנת 2017 היה חיובי לראשונה), מייצר סביבה "סטטית", שבה זול ליטול הלוואות אולם לא רווחי לייצר השקעות. בעולם, היתה שנת 2017 שנה טובה במיוחד למשקיעים, ומחירי הסחורות עולים באופן רצוף מזה זמן רב. חברות גדולות בארה"ב כמו אמזון, פייסבוק ואחרות גרפו רווחים שפרצו את גבולות התחזיות ומחירי הנפט, למשל, טיפסו במעל 12% בשנה החולפת. בעוד יעד האינפלציה בישראל עומד על בין 1% ל – 3%, בארה"ב שיעור האינפלציה כיום הוא 2.4%, ובאירופה שיעור האינפלציה הוא 1.3%.

 

איך נקבעת ריבית המשק
הריבית בישראל נקבעה בשיעור של 0.1% במרץ של שנת 2015, ומאז, היא קבועה באותו שיעור. לצד שיעורי אבטלה נמוכים במיוחד ואינפלציה בצמיחה בכל מדינת המערב – ניראה שסביבת הריבית האפסית בישראל מסרבת לעזוב אותנו

 

חשוב לזכור, כי גם מדינת אירופה וגם ארה"ב עדיין מתאוששות ממשבר הסאב פריים, אשר השפעותיו מרחיקות הלכת עוד הורגשו אפילו בשנת 2012. בין מדינות של כלכלה מתאוששת, בעולם של דולר שהולך ומתחזק, עליית שכר ממוצעת של 4% בארה"ב, וכאמור – אינפלציה שמטפסת מעלה ומשפיעה על המשקיעים באג"ח חו"ל ובאפיקי השקעה רלוונטיים אחרים – גם בארץ, ניראה כי ישראל לא יכולה להמשיך להישאר מאחור, עם ריבית של עשירים האחוז, ללא שינוי ברמת הריבית במשך מעל שלוש שנים. במרץ של שנת 2018, פורסם כי יש כוונה להעלות את הריבית במשק לרמה של 0.25% כבר במהלך הרבעון השני של 2018, אולם מועד העלאת הריבית ממשיך ונדחה בכל פרסום של תחזיות בנק ישראל. המשקיעים וקובעי הדעה בישראל, מקווים כי הפעם יעמוד בנק ישראל בהבטחתו, ויעלה את רמת ריבית המשק.

 

העלאת ריבית המשק – מנוע לצמיחה

הסיבה להקפאת הריבית במשק היא בעיקר הניסיון ליצור סביבה של עליית מחירים עד כדי הגשמת יעדי האינפלציה (להזכיר – אינפלציה היא תהליך מתמשך של עליית מחירים, המעידה על משק "בריא" שבו חל תהליך מתמשך של צמיחה). ריבית המשק, המגלמת את "מחיר הכסף", מייצרת עליה ריאלית במחירי מוצרים כך שעל אותו מוצר תשלמו את אותו מחיר – אבל בעליית ריבית, כש"מחיר הכסף" עולה – העלות הריאלית של המוצר עולה. עליית ריבית תפגע, אם כן, בביקושים למוצרים – וזה מה שהשארת הריבית על כנה מנסה למנוע. לצד ההימנעות מעליית מחירים בשל האפשרויות האלטרנטיביות, למשל להשקיע את הכסף ולגרוף רווחים בשל ריביות גבוהות יותר, הזינוק החד ברכישות של ישראלים באתרים מחו"ל, אשר פגעה באופן דרמאטי בשוק האופנה ומכרסמת עד כדי איום קיומי בהכנסות עסקים בתחומים רבים נוספים, מקשה על השגת יעדי האינפלציה, וגורמת לתחרות קשה עד כדי הורדת מחירים בישראל – זה כנראה מהגורמים המשפיעים על האינפלציה הנמוכה בישראל.

 

עליית הריבית והמשקיעים

אם הריבית במשק אכן תעלה השנה, כמות ההשקעות בישראל – במוצרי השקעה בישראל ומהעולם, צפויה לגדול. ריבית המשכנתאות תעלה והקיפאון בשוק הדיור אולי יחריף. עליית הריבית תביא לעלייה בתשואות של חסכונות באפיקים נטולי סיכון (כמו למשל פיקדונות וחסכונות בבנק), ולהעדפה להשקעה על פני צריכה. כל עוד מדינות המערב מסביבנו מציגים נתונים של אינפלציה וריבית עולה, ניראה כי קיים לחץ על המדיניות המוניטארית בישראל "להדביק את הפער" – ולהעלות את הריבית. שיעור האבטלה הנמוך מחזק את הצורך להעלות את הריבית אולם האינפלציה הרחוקה מן היעד בישראל גורמת לתאריכי העלאת הריבית להידחות שוב ושוב. כיום, מדברים בבנק ישראל על העלאת הריבית לרמה של 0.25% (עדיין ריבית נמוכה) לקראת סוף השנה. אנחנו מקווים, כי שיעורי האינפלציה יצדיקו מהלך כזה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme