הנתון שעשוי לחסוך לכם עשרות אלפי שקלים לקראת הפרישה ואחריה!

עודכן 20 אפריל, 2024

סעיף 9א לפקודת מס הכנסה מאפשר זכויות פטור ממס הכנסה לאחר הפרישה

מסתבר שמשנת 2012 המדינה מציעה הטבת מס מאוד משמעותית ומעניינת לכל מי שיצא לפנסיה או שעומד לעשות זאת בשנים הקרובות. סעיף 9א לפקודת מס הכנסה מעניק הטבות מפליגות בתחום המיסוי שיכולות להגיע לעשרות אלפי שקלים, ותחולת התיקון היא רטרואקטיבית מה-1 לינואר 2012. כדאי מאד לוודא שאתם עושים שימוש נכון בסעיף 9א לפקודת מס הכנסה כי מרגע שהגשתם אותו לא ניתן להתחרט.

 

זכאות להטבת המס על פי סעיף 9א תלויה במספר גורמים, כמו לאיזה קבוצת גיל אתה שייך. מעל 17,983 ישראלים כבר ביצעו בדיקת זכאות להטבת המס, זה לוקח פחות מדקה ורק צריך לענות על מספר שאלות בסיסיות.

 

ניתן להריץ בדיקה להתאמה להטבת המס על ידי בחירת קבוצת גילך:

 

עם תוחלת החיים המתארכת, בעולם המערבי בכלל ובישראל בפרט, נותרות לנו יותר שנים פנויות, שבהן אנחנו לא נדרשים להקים משפחה, לגדל ילדים, לבנות קריירה ולהשתתף באותו מרוץ עכברים מתיש כמתואר בספרו של גורו ההשקעות, קיוסאקי. בשלבים אלה של החיים, כל שנותר לנו הוא להישען אחורה וליהנות – ואם גובה ההכנסה מאפשר זאת, לבלות, לצאת לטיולים, להגשים חלומות ולמצות כל רגע בחיים. אצל מרבית הפורשים לגמלאות, ההכנסה השנתית מורכבת בעיקר מהקצבה שהצליחו לחסוך לאורך שנות חייהם, בהפרשות חודשיות קבועות במקום העבודה כשכירים. זה נשמע פשוט – לאחר תום תהליך הפרישה לגמלאות, הקצבה – אותה אתם עצמכם חסכתם לאורך עשרות שנות עבודה, זורמת באין מפריע אל חשבון הבנק שלכם. אלא שזה ממש לא כל הסיפור, ועם תכנון פרישה טוב יותר תגלו שאתם יכולים לחסוך הרבה יותר.

 

סעיף 9א לפקודת מס הכנסה – קיבוע זכויות פטור ממס הכנסה לאחר הפרישה

החל מהראשון לחודש ינואר 2012, נכנס לתוקפו תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, המאפשר פטור מתשלום מס בגין כספי קצבת הפרישה שלכם, המשולמים על ידי המעביד או קרן הפנסיה. תקרת הקצבה המזוכה, נכון לשנת 2018, היא 8,380 ש"ח לחודש, סכום גבוה משמעותית מסכום הקצבאות הממוצע בארץ. שיעורי הפטור מתשלום מסים עולים לאורך השנים באופן מדורג – משיעור פטור ממס בגובה 43.5% בשנים 2012 – 2015; ועד לשיעור פטור ממס של 67%, החל משנת 2025.

 

אך אני יודע אם אני זכאי לאותו פטור ממס?

בתהליך הפרישה, נדרשים הפורשים למלא "סט" של מסמכים לטובת רשויuת המס – הם טפסי 161, 161א', 161ב', ואחרים. לצד טפסים אלו, קיים טופס בשם 161ד', העוסק בקיבוע זכויות הפטור מתשלום מס של הפורש בגין הכנסותיו מקצבאות פרישה. על מנת להיות זכאי לפטור, על המבקש להיות בגיל הפרישה. זכאים לפטור מי שהגיעו לגיל הפרישה לפני או לאחר תאריך ה – 1.1.2012, על פי כללים שונים, כאשר מי שפרשו לאחר חודש ינואר 2012, זוכים לתהליך מקוצר של קיבוע הזכויות, ולעומתם, מי שפרש לפני 1.1.2012, נדרש גם לנושאים הבאים:

 

  • עליו להצהיר כי אין לו הכנסות נוספות (באמצעות טופס 101)
  • עליו להצהיר כי לא ביצע היוון לקצבת הפרישה שלו אחרי תאריך ה – 1.1.2012
  • עליו להצהיר כי החל משנת 2012, הוא זכאי לתוספת הפטור

 

 

תכנון פרישה – יש חיה כזו, והיא תחסוך לכם כסף רב

על מנת ליהנות מן הזכות של כל פורש כיום לפטור ממס על קצבת הפנסיה שלו, יש למלא, כאמור, טופס בשם 161ד', ובו ריבוי אפשרויות שיקבעו את גובה הפטור של המבקש לכל אורך שנות הפרישה שלו. הטופס הוא טופס מבלבל ומרובה אפשרויות, וחשוב לדעת כי לאחר מילויו והגשתו, בלתי אפשרי להתחרט או להגיש פרטים נוספים בעניינו. בשל מורכבות העניין, הצורך בניסיון ובהיכרות עמוקה עם הטופס, אפשרויות המילוי שלו והשלכות המילוי על קצבת הפרישה החודשית – כמו גם בשל האורך הצפוי של שנות הפרישה שלכם וההנאות המרובות שתוכלו לקנות לעצמכם או לבני המשפחה בכספים אלו, מומלץ בחום להשתמש בשירותי תכנון פרישה, למילוי מיטבי של הטופס על פי פרטיכם.

 

זה הזמן להגשים חלומות

החיים לא פעם מפתיעים אותנו בעוצמתם, במהירות שלהם, ובעומס שהם משיתים עלינו, ואנחנו מוצאים את עצמנו חיים במצב תמידי של סטרס. אלו הן שנות הפרישה, בהן אנחנו צעירים עדיין, אולם כמעט לחלוטין נטולי מחויבות, בהן נוכל להגשים חלומות, לפתח תחביבים, לטייל, לנוח, ולבלות. על מנת להשיג את המירב משנות הפרישה שלכם – פנו לקבלת תכנון פרישה מקצועי, שיסייע בהגשת טפסי הפרישה למיקסום הפטור ממס מקצבת הפרישה – ותגדילו את ההכנסה השנתית, בעד עשרות אלפי שקלים בשנה.

 

זכאות להטבת המס על פי סעיף 9א תלויה במספר גורמים, כמו לאיזה קבוצת גיל אתה שייך. מעל 17,983 ישראלים כבר ביצעו בדיקת זכאות להטבת המס, זה לוקח פחות מדקה ורק צריך לענות על מספר שאלות בסיסיות.

 

ניתן להריץ בדיקה להתאמה להטבת המס על ידי בחירת קבוצת גילך:

 

 

פטור מס
עינת מילר
האם אתה זכאי לפטור מס לפי סעיף 9א?
בחר את קבוצת גילך לבדיקה