רכב חברה או מכונית פרטית – איזו אופציה באמת משתלמת לכם יותר?

איריס קליין5 דקות קריאה
מה עדיף לכם - רכב פרטי או רכב חברה?
שתף:

המושג "רכב חברה" הוא סעיף מוכר ורלוונטי ביותר בהגיעכם לחתום על חוזה עבודה. מי שמובילות את המגמה של רכבי חברה, כבר מעל לשני עשורים, הן בעיקר חברות הייטק. רכב חברה זאת זכות שקיימת לעובד כל זמן העסקתו, והיא חובקת בתוכה גם צדדים אחרים שחלקם קשורים לענייני מיסוי.

 

עבור לא מעט עובדים שנמצאים לפני תפקיד חדש, חלק מניהול המשא ומתן הראשוני מול החברה כולל בתוכו את השיקול של "האם כדאי לנצל את ההטבה של השכרת רכב חברה"? מהנתונים האחרונים שמגיעים משוק הרכב, רוב רובם של העובדים מחליטים כן לנצל את ההטבה הזו. בכתבה להלן נערוך השוואה בין שתי האפשרויות וננסה להבין האם משתלם לנו רכב חברה או מכונית פרטית?  

 

רכב ברכישה בפרטית

במקרים רבים אנשים יעדיפו את מסלול העסקתם ללא האופציה הקיימת של רכב חברה כך הם מגדילים את משכורת הברוטו שלהם ביותר מ-3000 ש"ח מדי חודש. אלו מקרים בהם הרכב לא מהווה יתרון תחבורתי גדול עבור העובד. שיקול אחר הוא, הרכב שמוצע לא מתאים לצרכיה האישיים של המשפחה, למספר הנפשות ולתנאים הנדרשים. כמו כן, לפני כל החלטה שתילקח, גם אם זה ברכישה פרטית או רכב מהחברה, חשוב שתבדקו את התנאים שמוצעים לכם. זכרו שאפשר לנסות לשפרם, בדקו בקפידה את כלל האפשרויות ורק אז תחליטו למי כל חלופה מתאימה. במידה וכלל הנתונים מראים על איזון גורף, נותר לכם להחליט על פי העדפת צבע הרכב.

 

רכב חברה ושכר נטו
האם באמת משתלם לכם לקבל רכב חברה שינגוס בשכר שלכם?

 

שאלות שרצוי להעלות לפני קבלת רכב חברה

לפני כל רכב שתקבלו מהחברה יש להכיר את כל ההגבלות והתנאים ועל סמך זה לבצע את השיקול הנכון עבורכם. חלק מהשאלות שרצוי לשאול הינם: האם יש הגבלה כלשהי לשימוש ברכב, כגון מספר הקילומטרים השנתי או הגבלה על צריכת הדלק? מי אחראי על העלויות של השימוש ברכב במקרה של חריגה כלשהי מהנ"ל? מי הנהגים שרשאים לנהוג ברכב מטעם החברה? האם בן הזוג או הילדים רשאיים? איזו מדיניות חלה על השתתפות במקרים של תאונת דרכים או נזק כלשהו לרכב?הכלל נכון גם לגבי טיפול שוטף לרכב.

 

 

קחו בחשבון – ענייני מס הכנסה

במידה והחלטתם לקחת כחלק מהעסקתכם רכב מהחברה, יש להבין אם קיימות משמעויות כלכליות וכו', וכמובן להכיר את השותף הנלווה לסיפור, זה שמוכר גם בשם המבטיח "מס הכנסה". רשויות המס רואות ברכב צמוד שווה ערך לכסף, ועל העובד לשלם מיסוי השווה בערכו להטבה שניתנת לעובד. לכן במקרים רבים הבחירה ברכב מהחברה תאלץ את העובד להגדיל את תשלומי המס שהוא משלם. המס יחושב לפי המחיר בין שתי האופציות הקיימות: עלות הרכב או מחיר הרכב בשוק. תקנות המס הירוקות יעודדו שימוש ברכבים מסוג היברידי, שהם יקרים יותר אך היתרון הוא שבחירה בהם תקזז מעט מהמס.  

 

ה
אם אתם לוקחים רכב חברה – מי מתחזק אותו, שוטף אותו ומתמודד גם עם נזקים ותאונות?

 

סוגי רכבים ודגמים

חשוב להדגיש שבכל עניין המיסוי יש שני מצבים שהם חריגים: רכב תפעולי או רכב של בעל מקצוע שנקרא 'רכב עבודה'. אלה הם רכבים שקשורים למשלוח היד של האדם (למשל רכבו של האינסטלטור), ולרוב אינם שימושיים מחוץ לשעות העבודה. אלה לא נחשבים כהטבת שכר והם לא משפיעים על גובה המס של העובד. 

 

ברוב החברות נוהגים לספק דגמים דומים של רכבים לכל העובדים. חלק מהשיקולים יהיו צריכת הדלק, מה שיכול להשפיע כלכלית על החברה שיש לה הרבה עובדים ומכאן שהיא תעדיף מכוניות חסכוניות. ברוב החברות העובד מוזמן לבחור מהרשימה של הדגמים הקיימת ולפעמים לא תהיה אפשרות, משמע יש דגם יחיד שמוצע לו.

 

 

אז בכל זאת מה משתלם יותר?

נראה כי הבחירה בין רכב חברה למכונית פרטית היא לחלוטין אינדיבידואלית ותימדד לפי התנאים המוצעים, בהתאם למה שרכב החברה מציע ולפי שיקולים שקשורים לצרכים האישיים שלכם וכו'. נכון שרכב חברה מאפשר במידה רבה ראש שקט, שכן כל הטיפולים, הביטוח והעלויות אינם נופלים על העובד ויש לו פטור מכל אלה. מצד שני, לא תמיד נוכל להתנהל עם רכב חברה כפי שנרצה ועלולים להיות אילוצים טכניים שלא יתאימו בדיוק לצרכים שלנו. גם ויזואלית, סגנון וטעם יכולים להתנגש עם מה שנקבל מהחברה, אבל אלו כבר שיקולים אסתטיים וזה נושא לכתבה אחרת.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme