על הגירעון הממשלתי

איתן נוימן5 דקות קריאה
שתף:

"גרעון ממשלתי" או מינוס של מיליארדים מזכיר במידה רבה את המחסור התקציבי שמשפחות רבות רואות בחשבון העו"ש שלהן. מהותו? ההכנסות קטנות מההוצאות. בדומה לניהול התקציב המשפחתי ניתן להקטין את הגרעון לטווח קצר באמצעות הלוואות, הגדלת ההכנסות וצמצום ההוצאות. במאמר זה ננסה לדון באחד הנושאים החשובים ביותר עליהם דנים במהלך לימודי כלכלה לתואר. הגרעון הממשלתי.

הכנסות המדינה

בעוד מרבית המשפחות מקבלות הכנסות מעבודה שוטפת כשכירים או מהקמת עסק עצמאי וכן מהכנסות פאסיביות כמו נדל"ן מניב והשקעות בשוק ההון, המדינה מקבלת את הכנסותיה בצורה אחרת. הראשונה, הכנסות ממיסים. מס הכנסה, מע"מ והמיסים נוספים המושתים על אוכלוסיית המדינה מגדילים את קופתה. בנוסף, המדינה מסוגלת להכניס כספים באמצעות הפרטה (מכירה של חברות או פעילות ממשלתית), גביית חובות על הלוואות שנתנה בעבר והכנסות מחו"ל.

 

הוצאות המדינה

הוצאות המדינה כוללות בתוכן מגוון רחב של תחומים המחולקים באמצעות תכנון התקציב השנתי של המדינה. לדוגמה: כאשר ישראל רוכשת נשק להגנה על האזרחים, משלמת שכר לחברי הכנסת, השרים, עובדי המדינה ובתי הספר מדובר בהוצאות שוטפות. הוצאות נוספות מוקדשות לתחומים כמו: חינוך, בריאות ותשלומים נוספים.

לעתים, המדינה יכולה לבחור במדיניות שנועדה להזרים כספים לאזרחים על ידי רכישה של שירותים שונים. למשל, גם אם אין עודפים בקופת המדינה, ניתן לשלם על הקמת מבני ציבור חדשים, בניין חדש לעירייה, חניון המופעל על ידי העיריה או חניון ללא תשלום לרווחת התושבים והוצאות נוספות. בדרך כלל הוצאות המשויכות לעיר מסוימת יצאו מקופתה של אותה עיר ויזכו לעתים לסיוע של הקופה הממשלתית.

כמה הכניסה והוציאה הממשלה השנה

על פי נתוני אגף החשב הכללי במשרד האוצר השנה הכניסה המדינה מעל 317 מיליארדי שקלים והוציאה כ-354 מיליארדי שקלים. מכאן ניתן להבין את הגרעון התקציבי שממשיך וגדל ללא מתן אשראי למדינה העומד כיום לאחר מספר שנות גרעון על סך של 37 מיליארדי שקלים. מה הפתרון?

 

הגדלת מיסים

אחד הפתרונות המוצעים בדרך כלל לצמצום הגרעון הוא הגדלה של הכנסות המדינה ממסים. בישראל, כיום, נגבו 315 מיליארדי שקלים הכנסות בתוך המדינה ועוד 1.5 מיליארדי שקלים מחו"ל. בעקבות שיקולים פוליטיים ובמיוחד עקב בחירות נוספות במדינה, הסבירות להגדלת המיסים פוחתת.

הלוואות

הגרעון התקציבי בינתיים מצומצם באמצעות הלוואות בתוך ישראל בסך כולל של 38 מיליארדי שקלים ועוד הלוואות מחו"ל בסך של ארבעה מיליארד שקלים. חשוב לזכור, כי בדומה להלוואות הנלקחות על ידי משקי בית ועסקים לכל הלוואה כזו נוספת גם ריבית.

 

כיצד עוצרים את הגלגל ומפסיקים להגדיל את הגרעון?

בדומה לדרך בה ניתן לעצור את הגלגל כאשר מגיעים לגרעון תקציבי במשפחה, הדרך הטובה ביותר היא באמצעות הגדלת התוצר וגביית סכום גדול יותר של מיסים כתוצאה מפעילות חיובית במשק. לא הגדלה של אחוז המיסים אלא הגדלת ההכנסות של כל אזרח וגביית מיסים מהכנסות אלה. בנוסף, לו נשכיל להקטין את ההוצאות השנתיות של הממשלה באפיקים שונים ניתן יהיה להקטין, לאורך זמן, את הגרעון.

 

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme