העתיד בידיים שלך: החשיבות של ייפוי כוח מתמשך

עודכן 8 ינואר, 2020

מאז 2017 רשאי כל אדם בישראל לקבוע מי יטפל בענייניו האישיים בעתיד, אם יגיע למצב שבו תידרש קבלת החלטה הקשורה לנכסיו או לבריאותו, למשל. זוהי ההזדמנות של כל אחד לקבוע את עתידו בעצמו, בעודו כשיר ובריא, באמצעות ייפוי כוח מתמשך. בין אם הוא צופה מחלה או מאורע שעלול למנוע ממנו לקבל החלטות – זה הזמן לנצל את יתרונות המהלך המשפטי, ולעשות זאת בצורה מוגנת עם עו"ד מקצועי.

היתרונות של ייפוי כוח מתמשך

התיקון לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות

עד כניסתו לתוקף של התיקון לחוק, הייתה זו המדינה שקבעה אפוטרופוס האחראי לענייניו של אדם אשר נבצר ממנו לקבל החלטות בעצמו. האפוטרופוס קיבל החלטות משמעותיות בנושאים שונים, לרבות החלטות בנושאים הקשורים לרכושו של האדם, להליכים רפואיים שונים ואף לרווחתו.

 

מינוי אפוטרופוס מהסוג הזה היה צעד אגרסיבי למדי, והתיקון שנכנס לתוקף ב-2017 שינה לחלוטין את הכללים. למעשה, ייפוי כוח מתמשך הוא שהחזיר את השליטה לידיו של האדם, אשר קובע מבעוד מועד מי אחראי לפעול ביחס לרכושו וכיצד יש לנהוג במצבים שבהם נדרשים הליכים רפואיים כאלה ואחרים. ההחלטה הזו נשארת בתוקף כל עוד האדם בחיים – וכל עוד לא ביקש לבטלה.

 

חשוב מאוד לעשות את תהליך ייפוי הכח המתמשך על ידי עורך דין מקצועי שמלווה אתכם לאורך כל הדרך, בכדי לבצע את התהליך בצורה נכונה תוך הגנה מלאה על הזכויות שלכם.

 

התאמה לייפוי כח מתמשך תלויה במספר גורמים, כמו לאיזה קבוצת גיל את/ה שייכ/ת. מעל 17,453 כבר ביצעו בדיקת התאמה לייפוי כח מתמשך, זה לוקח פחות מדקה ורק צריך לענות על מספר שאלות בסיסיות.

 

ניתן להתחיל בדיקת התאמה לייפוי כח מתמשך על ידי בחירת קבוצת גילך:

 

 

ייפוי כוח מתמשך - בנושא בריאות
ייפוי כוח מתמשך יכול להעניק סמכות לקבלת החלטות רפואיות

 

מינוי מיופה כוח

באופן טבעי, הבחירה במיופה הכוח היא בחירה שמחייבת לא מעט מחשבה וזהירות. על אף שאנשים רבים עשויים לצפות להיבחר לתפקיד החשוב, מיופה הכוח צריך להיות זה שניתן לסמוך עליו, לתקשר עימו בצורה נכונה וטובה, ולדעת שהוא אדם אחראי – הן ביחס לענייניו שלו, ובפרט בענייניו של אדם אחר. בנוסף הוא צריך להיות אדם בגיר (מעל גיל 18), ובאופן כללי ניתן למנות עד שלושה מיופי כוח.

 

זוהי זכותו של כל אדם לקבוע מי יהיו הממונים על הנושאים השונים, והוא יכול להגדיר מיופי כוח בעלי אחריות בענייני רכוש, בסוגיות רפואיות וכן בנושאי רווחה ועניינים אישיים. רצוי אף לוודא כי מיופי הכוח השונים יכולים לשתף ביניהם פעולה במידת הצורך. כך ניתן למנות מספר מיופי כוח, משותפים או חלופיים, כאשר בני זוג נשואים נוטים לרוב למנות את בן או בת הזוג כמיופי כוח, והילדים נחשבים למיופי כוח משותפים.

 

עריכת ייפוי כוח מתמשך – איך זה עובד?

ייפוי כוח מתמשך ניתן לערוך באמצעות עורך דין הרשום בלשכת עורכי הדין, אשר הוסמך לכך על ידי האפוטרופוס הכללי. ניתן לבצע את הפעולה בשתי פגישות בלבד ובתוך מספר ימים. עורך הדין יערוך את הבקשה באמצעות טופס ייעודי, ואסור שיהיה לו עניין אישי בייפוי הכוח המתמשך. לדוגמה, שוכר בדירה בבעלותך או בעל מניות בחברה על שמך אינם רשאיים לערוך ייפוי כוח מתמשך.

 

התהליך קצר, כאמור, ועלותו 1,900-3,500 שקלים, לפני מע"מ.

 

ייפוי כוח מתמשך: היתרונות המרכזיים

היתרון המשמעותי ביותר של התיקון לחוק הכשרות המשפטית, הוא יתרון השליטה והוא מאפשר לכל אדם למנות אפוטרופוס במקום להגיע למצב שבו ממונה עבורו אפוטרופוס באופן שרירותי לחלוטין. ישנם יתרונות נוספים לעריכת ייפוי כוח מתמשך בשלב מוקדם ככל האפשר:

1 – הממונה קובע מראש מתי ייכנס ייפוי הכוח לתוקף, מי רשאי לקבל החלטות ובאילו נושאים. ההחלטות מתקבלות על ידי הממנה בלבד.

2 – ייפוי כוח מתמשך חוסך זמן יקר ומאפשר התנהלות יעילה ותקינה של הליכים משפטיים שונים.

3 – ניתן לבצע שינויים בכל נקודת זמן, לרבות שינויים בזהותו של מיופה הכוח או בהיקף הסמכויות שלו.

4 – הממונה לא נדרש להציג דוחות שנתיים או לקבל אישור של רואה חשבון – זהו חיסכון בזמן ובמשאבים. בנוסף, הפיקוח על ייפוי כוח מתמשך לא מחייב בירוקרטיה רבה כמו במצבים אחרים.

5 – ייפוי הכוח מתמשך הוא היחיד שאין לו מגבלת זמן, והוא בתוקף גם לאחר אובדן הצלילות. לצורך השוואה, ייפוי כוח נוטריוני או ייפוי כוח בחשבון הבנק – כולם פוקעים עם אובדן הצלילות.

 

היתרונות הללו הופכים את ייפוי הכוח המתמשך למהלך נבון ומתבקש, וזוהי ההזדמנות שלך לשלוט בגורלך, עם ממונה שדואג לצרכיך, לרכושך, לבריאותך ולרווחתך – גם כאשר לא תהיה לך את היכולת שלנו לקבל החלטות בעצמך.

 

התאמה לייפוי כח מתמשך תלויה במספר גורמים, כמו לאיזה קבוצת גיל את/ה שייכ/ת. מעל 17,453 כבר ביצעו בדיקת התאמה לייפוי כח מתמשך, זה לוקח פחות מדקה ורק צריך לענות על מספר שאלות בסיסיות.

 

ניתן להתחיל בדיקת התאמה לייפוי כח מתמשך על ידי בחירת קבוצת גילך:

 

ייפוי כח מתמשך
עינת מילר
התאמה לייפוי כח מתמשך
בחר את קבוצת גילך לביצוע בדיקה