חדשנות ויזמות בארגונים – אמת וחובה

איתן נוימן5 דקות קריאה
שתף:

בעולם המודרני, הטכנולוגיה, שיטות הפרסום והביקוש משתנים בקצב מהיר מאי פעם. כדי לשרוד בשוק ההפכפך, יש לאמץ את החדשנות כערך מוביל במודלים עסקיים, ובפיתוחים טכנולוגיים בחברות. רק כך יוכלו לייצר פריצות דרך ולהוביל בתחומן.

 

האמת מאחורי העולם המתחדש

כשמסתכלים על אלפיים השנים האחרונות של הקיום האנושי, ניתן לראות כיצד הצמיחה הטכנולוגית מתוארת כגרף אקספוננציאלי. כלומר, ככל שעובר הזמן קצב ההתפתחות הטכנולוגית גדל גם הוא. כשמשווים את ההתקדמות הטכנולוגית שנעשתה מהמאה ה-18 עד אמצע המאה ה-20, לזו שנעשתה בחמישים השנים האחרונות, ניתן להבין את אותה צמיחה אקספוננציאלית. הרי העולם הפך את פניו עם כניסת הטלוויזיה, המחשב והאינטרנט לחיינו.

כיום יותר מאי פעם ניתן לראות איך טכנולוגיה זו משנה את עולמנו במהירות. הבנת העיקרון הזה היא קריטית להבנת הצורך בחדשנות מתמדת. חדשנות נדרשת בכל תחום, אך במיוחד כאשר מדובר בתחום העסקי והתעשייתי. ישנן התמחויות בתחום החדשנות במסגרת לימודי תואר שני במנהל עסקים, אך גם בקרב העוסקים בתחום רבים לא מבינים עד כמה עקרון החדשנות הוא מהותי.

החובה לשינוי קיצוני

חברה הרוצה לנווט את דרכה בעולם מתחדש זה חייבת לכוון לשינוי הקיצוני. אם בכל פעם תבחר בשינוי קטן בהתאם לשוק שסביבה, היא לעולם לא תתעלה מעל לשינויים בלתי פוסקים. לכן, על החברה לחשוב על אותה התקדמות אקספוננציאלית ולהתאים את עצמה לאופן שבו השוק ייראה בעתיד ולא לאיך שהוא נראה כיום. לשם כך, החברה חייבת להפגין יצירתיות ויזמות, בעזרתן תביא לפריצות דרך בתחומה ותוביל את השוק אחריה במקום להשתרך מאחוריו.

יש ליצור סביבת עבודה המותאמת ליצירת חדשנות. החדשנות מסתמכת על היצירתיות, היזמות, ריבוי הדעות והמעקב המתמיד אחר החידושים בתחום. כאשר מטמיעים ערכים אלו בסביבת העבודה, עד כדי מינוי אנשים ל"אחראי חדשנות", קיים סיכוי גדול שהחברה תצליח לשמור על מקומה כמובילה בשוק. חשוב לזכור, חדשנות מעצם הגדרתה לא יכולה להיות חד פעמית, אלא רעיון מוביל לפיו החברה ממשיכה להמציא את עצמה מחדש באופן עקבי.

 

סוגי חדשנות – טכנולוגית מול עסקית

ניתן לחלק את מאמצי החדשנות הנדרשים לשתי קבוצות. חדשנות בעולם הטכנולוגי מתייחסת לאותן המצאות משנות מציאות שמעצבות את השוק מחדש. אלה הן המצאות כמו הדיסק-און-קי, הטלפון החכם, המדפסת התלת-ממדית, הרחפן ועוד. חברה שמשווקת המצאה חדשנית כזו, מבטיחה לעצמה מקום מרכזי בשוק לעוד שנים ארוכות.

החדשנות העסקית לוקחת המצאות טכנולוגיות קיימות, ומעצבת אותן מחדש כך שיתאימו לקהל או לצורך אחר. לדוגמה, לקחת טכנולוגיה קיימת של אפליקציית מונית ולהסב אותה עבור אפליקציית משלוחי מזון. חדשנות עסקית יכולה להביא לפריצת דרך בדיוק כמו החדשנות הטכנולוגית, והיא דורשת בחינה יצירתית של הביקוש העכשווי והפתרונות שניתן לספק למולו.

חברה השמה לנגד עיניה את העקרונות הללו – חדשנות (טכנולוגית או עסקית), יצירתיות, יזמות ופתיחות לשינויים – מגדילה משמעותית את סיכוייה להצליח בעולם העסקי המאתגר של המאה ה-21.

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme