פרישה מקרן הפנסיה: ישראלים שתכננו את הפרישה בעצמם הפסידו עד כמאות אלפי ש"ח

עודכן 15 נובמבר, 2021

אלפי ישראלים שלא ידעו שאי אפשר לשנות מסלול פרישה לאחר קבלת הקצבה הראשונה – גילו שהפסידו עד כמאות אלפי ש"ח. כך תמנעו מכך ותרוויחו פרישה שלווה ונחת כלכלית.

היום המיוחל הגיע ואחרי עשרות שנות עבודה אתם פורשים ליהנות מפירות עמלכם, משלווה, ממנוחה ומנחת כלכלית, הודות לכספי הפנסיה שצברתם. אך האם ידעתם שלאופן הפרישה ותכנון מסלול הפרישה ישנה השפעה משמעותית על סך הקצבה הצפויה להתקבל?

פרישה מקרן הפנסיה, המוכרת לרובנו כפדיון החיסכון הפנסיוני לקצבה חודשית, מתבצעת אצל רבים בחיפזון וללא מתן תשומת לב למספר פרטים משמעותיים. פרטים אלו הינם בעלי השלכות על סכום הקצבה החודשית ועלולות לעלות לפורש במאות שקלים לחודש ואף להצטבר לסכומים של עשרות אלפי שקלים לאורך תקופת שנות הפרישה.

 

התאמה לתכנון פרישה תלויה במספר גורמים, כמו לאיזה קבוצת גיל אתה שייך. מעל 11,432 ישראלים כבר ביצעו בדיקת התאמה לתכנון פרישה חכם, זה לוקח פחות מדקה ורק צריך לענות על מספר שאלות בסיסיות.

 

ניתן להריץ בדיקה להתאמה על ידי בחירת קבוצת גילך:

 

פרישה נכונה (ומשתלמת) מתחילה בתכנון מוקדם

בעת היציאה לפנסיה נדרש הפורש לבחור מסלול פרישה, על פיו יחושב הסכום החודשי שיתקבל, או לחלופין למשוך קצבאות באופן רטרואקטיבי, בפריסה או באופן חד פעמי. הקצבה מחושבת לכל פורש באופן ייחודי בהתאם לנתוניו ובהתחשב בבן או בבת הזוג.

לכן, על מנת לעשות בחירה מושכלת, המותאמת לצרכיו של הפורש ולתכניותיו העתידיות, יש לבחון את המסלולים המוצעים מתוך הבנה מלאה של מספר קריטריונים עיקריים: אופן חישוב קצבת הזקנה בקרן הפנסיה, תקופת תשלום הקצבה, תקופת הבטחה בקרן הפנסיה, האדם אליו יועברו הכספים לאחר מותו של בעל הפנסיה, דמי הניהול ועוד.

כמו כן, חשוב לזכור כי ניתן כיום להעביר אל קרן הפנסיה גם כספים ממוצרים פנסיונים אחרים אשר יצורפו אל קצבת הזקנה המיועדת להתקבל. מוצרים פנסיוניים אלו כוללים קרנות פנסיה אחרות בהן נצברו כספים, קופות גמל בהן בוצעו הפקדות, כספי פיצויים, ביטוחי מנהלים וקופות גמל להשקעה. עם זאת, עבור חלק מהמוצרים כדאי לבחון היטב את כדאיות העברת הכסף לקרן הפנסיה ואת ההשלכות של ביצוע ההעברה מבחינת מיסוי.

בנוסף, יש לקחת בחשבון כי תהליך הפרישה הינו תהליך שאין ממנו חזרה ומרגע הבחירה במסלול הפרישה וקבלת הקצבה הראשונה, לא ניתן עוד לבצע שינויים!

לכן, נוהגים רבים להיעזר בשירותיהם של אנשי מקצוע או יועצים פנסיוניים, המעורים ובקיאים בנושא זה ויכולים לספק את כל המידע הנדרש לקראת קבלת ההחלטות הנוגעות למסלול הפרישה, תוך הכוונת הפורש לביצוע הבחירה האידיאלית עבורו, הן מבחינת המסלול והן מבחינת העברת כספים ממוצרים פנסיוניים אחרים.

 

אז מתי כדאי להתחיל להתכונן לפרישה?

את ההכנות לקראת הפרישה כדאי להתחיל כבר מספר חודשים לפני הפרישה המתוכננת ויש כאלו המתחילים לבדוק את האפשרויות העומדות בפניהם אף כשנה – שנתיים טרם הפרישה.

היתרון בבחינה מוקדמת של החלופות השונות טמון ביכולת לקבל החלטות בנחת וללא לחץ, תוך בדיקת האפשרויות העומדות בפני הפורש. כך, ניתן לבחון כל אפשרות ואת השלכותיה אל מול תכניותיו העתידיות של הפורש, תוך שיתוף בן או בת הזוג ותוך התייעצות עם גורמים מוסמכים ומקצועיים.

הכנה מוקדמת תאפשר לעשות את כלל הארגונים וההכנות הנדרשות מבחינת אורח החיים (והתאמתו לקצבה הצפויה), התאמת הקצבה לתכניות העתידיות ולמצבם של הפורש ומשפחתו, הכנת ובחינת המוצרים הפנסיוניים הנוספים שברשות הפורש ואופן השימוש בהם וכו'.

כאמור, לאחר קבלת ההחלטה לא ניתן לשנות את המוצר ממנו פורשים, לא ניתן לשנות את דמי הניהול ולא ניתן לשנות את מסלולו הפרישה. לכן, טרם הפרישה מקרן הפנסיה ועל מנת לעשות את הבחירה הנכונה, אל תהססו לפנות למומחים המוסמכים לתת ייעוץ אובייקטיבי, שילוו אתכם בקבלת ההחלטה ויסייעו לכם לבצע את תהליך הפרישה המושלם עבורכם.

שתהיה פרישה נעימה!

 

התאמה לתכנון פרישה תלויה במספר גורמים, כמו לאיזה קבוצת גיל אתה שייך. מעל 11,432 ישראלים כבר ביצעו בדיקת התאמה לתכנון פרישה חכם, זה לוקח פחות מדקה ורק צריך לענות על מספר שאלות בסיסיות.

 

ניתן להריץ בדיקה להתאמה על ידי בחירת קבוצת גילך:

 

 

תכנון פרישה
עינת מילר
התאמה לתכנון פרישה
בחר את קבוצת גילך: