אורית ברמן

אורית ברמן

27 אפריל, 2024

החזר מס שש שנים אחורה – מאות אלפי שכירים לא מנצלים את זכותם לקבלת החזרי מס מהמדינה

אם 72 המשכורות האחרונות שלך לא היו זהות לחלוטין - קיים סיכוי טוב מאד שמגיע לך החזר מס מהמדינה

החזר מס

מאות אלפי שכירים בישראל אינם מנצלים את הזכות שלהם, לקבל החזר מס מהמדינה – לעיתים בשווי של עד 10,000 ש"ח ויותר – עם ריבית והצמדה למדד, בהחזר אחד ופשוט לחשבון הבנק שלהם. אם במהלך שש השנים האחרונות היו שינויים במסגרת התעסוקתית שלך, אם השכר לא היה קבוע ורצוף לאורך כל החודשים של שש השנים האחרונות, אם היו תקופות בהן לא עבדת או שהמשכורת היתה נמוכה מהרגיל, ובקיצור – אלא אם 72 המשכורות האחרונות שלך היו זהות לחלוטין – קיים סיכוי טוב שמגיע לך החזר מס מהמדינה. מה גובה ההחזרים לשכירים ממס הכנסה, ומי אנשי המקצוע שיכולים לסייע בהגשת הבקשה? כל מה שצריך לדעת על החזרי מס והסיבות לבדוק אם גם לכם מגיעים החזרים – במאמר שלפניכם.

 

חשוב לציין שהדרך הכי טובה לבדוק אם מגיע לכם כסף חזרה כהחזר מס היא שבעל מקצוע מומחה בתחום יערוך עבורכם את הבדיקה – גם כדי שיבדקו בכל הסעיפים על מנת שתקבלו את החזר המס הגבוה ביותר שאתם יכולים לקבל ובמיוחד כדי שלא תעשו טעות כזו או אחרת מול מס הכנסה שעלולה לגרור אתכם למצב מאוד לא נעים של חבות מס. לאחר בדיקה עם מומחה ורק אם יתברר שיש זכאות להחזר מס עבורכם צפויה להיות עלות שנעה בין 300 ל-500 ₪ עבור השרות וגם כ-15%-25% מההחזר עצמו.

 

זכאות להחזר מס תלויה במספר גורמים, כמו קבוצת גילך. מעל 75,913 ישראלים כבר ביצעו בדיקה להחזר מס, זה לוקח פחות מדקה ורק צריך לענות על מספר שאלות בסיסיות.

 

ניתן להתחיל בבדיקת זכאות להחזר מס מהמדינה על ידי בחירת קבוצת הגיל שלך:

 

החזר מס – על מה, ובאיזה סכום?

בישראל, מס הכנסה מחושב באופן שנתי ועל פי מדרגות מס (שוב, לפי ההכנסה השנתית). שיטת המיסוי היא פרוגרסיבית – ככל שאתם  מרוויחים יותר, תשלמו יותר מס. מדרגות המס נעות בין 10% מגובה ההכנסה (למרוויחים עד 5,220 ש"ח בחישוב חודשי או עד 62,640 ש"ח בחישוב שנתי) ועד 50% (למרוויחים 66,961 ש"ח בחישוב חודשי או 803,521 ש"ח בחישוב שנתי). בעוד חישוב המס נעשה באופן שנתי, בכל חודש מנוכה מתלוש השכר של העובד השכיר מס הכנסה על פי ההכנסה של אותו חודש.

 

נסביר באמצעות דוגמה: אם השכר החודשי היה בחודש ינואר 8,950 ש"ח ובחודש פברואר רק 8,900 ש"ח – תשלום המס שחושב באופן חודשי, חושב בינואר לפי מדרגת מס של 21%, ובפברואר לפי מדרגת מס של 14%.

 

חשוב שתדעו – מעל 80% מהשכירים זכאים להחזרי מס רטרואקטיבית עד שש שנים אחורה – החזר המס הממוצע גבוה מ – 10,000 ש"ח

בפועל – בכל חודש תשלמו את הסכום המרבי של מסים שייתכן שתצטרכו לשלם (אלא אם יש לכם הכנסות מיותר ממקום עבודה אחד ללא תיאום מס). כמו בדוגמה שלעיל – ייתכן מצב שבו בגלל שאתם משלמים את הסכומים המרביים של מס הכנסה בכל חודש – בחישוב השנתי יתגלה כי למעשה שילמתם יותר מדי מס הכנסה, וכי מגיע לכם החזר מס.

 

מה יכול היה לקרות שיזכה אותי בהחזרי מס?

החזרי מס מחושבים למשך שש שנים אחורה. בשל החישוב הקרוי "מס במקור", על פי הערכה של שכר שנתי המבוססת על המשכורת החודשית בכל חודש מחדש – מספיק שהמשכורות לא היו זהות לאורך כל ששת השנים האחרונות, על מנת שיהיה בסיס לשער שכדאי לבקש החזרי מס. פרט לגובה השכר, הנה עוד נקודות המאפשרות זיכוי במסים:

 

איך מגישים בקשה להחזרי מס?

בקשה להחזיר מס מאפשרת בחינת ההכנסות החודשיות של עד שש שנים אחורה, חישוב ריאלי של ההכנסה השנתית (כולל כל נקודות הזיכוי, ההקלות, והנתונים הרלוונטיים) ותיקון גובה תשלום המס שהיה על העובד השכיר לשלם בכל שנה. ההפרשים מוחזרים לעובד, כולל ריבית והצמדה.

 

על מנת לממש את הזכאות להחזיר מס, יש לאסוף מסמכים כמו תלושי שכר או טפסי 106 מכל מקום עבודה בשש השנים האחרונות; אישורים על תשלומים נוספים (למשל מביטוח לאומי), רווחים על השקעות, וקבלות על תרומות למוסדות מוכרים; ועוד. טפסים אלה, בצירוף טופס דו"ח שנתי (135) עבור כל שנה, יוגשו במשרדי השומה ביחד עם פרטי חשבון הבנק אליו אתם מבקשים לקבל את החזר המס.

 

הגשת בקשה לחישוב החזרי מס – זה כדאי?

ללא ספק.

מרבית השכירים בישראל, שלא ביצעו תיאום מס – זכאים להחזרים של אלפי שקלים ממס הכנסה. זה פשוט, זה נטול סיכונים, סכומי ההחזר ייכנסו ישירות אל חשבון הבנק שלכם, ובמרבית המקרים מדובר בסכומים לא מבוטלים בשל התקופה הארוכה הנבחנת והשינויים הרבים באופן טבעי בהכנסות במהלך התקופה.

 

כל שעליכם לעשות הוא לאסוף את המסמכים הנדרשים, למלא את טופס הבקשה – ולחכות לראות מה גובה ההחזר שתקבלו. מדובר בזכות שחבל לא לנצל אותה.

 

לפעמים עדיף מומחה

שכירים רבים מוצאים את עצמם מתקשים להתמודד עם מילוי ואיסוף הטפסים הנדרשים על מנת להגיש בקשה להחזרי מס באופן מדוייק. ניתן להיעזר באנשי מקצוע, אשר ינחו אתכם הן באשר לזכאותכם לקבלת החזרי מס (אפילו באופן כללי, תוך איסוף נתונים אודות העבודה והמשכורות שקיבלתם בשש השנים האחרונות) והן באשר למסמכים שיש לאסוף – ואף יגישו עבורכם את הבקשה לאחר שמילאו עבורכם את הטפסים הנדרשים ודאגו לוודא שהמסמכים המתאימים כולם מצורפים לבקשה. שימוש במומחים עוזר להימנע מטעויות מול מס הכנסה ועוזר למצות את פוטנציאל ההחזר עד תום.

 

חבל להמתין – אם עוד לא הגשתם בקשה עבור החזר מס בשש השנים האחרונות – עשו זאת כעת!

על מנת להימנע מתשלומי מס בחסר, מדינת ישראל גובה תשלומי מס הכנסה חודשיים מכל שכיר על פי הערכת שכר שנתית גבוהה – במיוחד בחודשים בהם השכר הוא גבוה. הזכות לקבל החזרי מס הכנסה על מסים ששולמו ביתר היא זכות שחשוב לנצל – ומדובר לא פעם בסכומים גבוהים, של אלפי או אף עשרות אלפי שקלים, שהם שלכם וזכותכם לקבלם בחזרה. תהליך חישוב הזכאות להחזרים אינו מסובך, במיוחד אם נעזרים אנשי מקצוע לשם כך. החזרי המס ישולמו לחשבון הבנק שפורט בבקשה תוך עד שנה מיום הגשת הבקשה – כולל ריביות והצמדה למדד עד ליום התשלום בפועל.

 

ניתן להתחיל בבדיקת זכאות להחזר מס מהמדינה על ידי בחירת קבוצת הגיל שלך: