למה כדאי לך להוציא אזרחות פורטוגלית-אירופאית

אורית ברמן
עודכן 3 מאי, 2024

מי שמחזיק באזרחות ודרכון פורטוגליים יכול להתגורר, ללמוד, לעבוד ולסחור בפורטוגל ובכל מדינה אחרת ששייכת לאיחוד האירופי

 

זה לא חדש שלישראלים יש אפשרויות שונות לקבלת אזרחות של מדינה אחרת. עם הטענות הרבות על יוקר המחייה, על הממשלה שלא רואה את האזרח הקטן ובאופן כללי עם תחושה מעורערת בנוגע למחייה בישראל – אין ספק שההזדמנות לקבל אזרחות נוספת, מעניקה ניצוץ של תקווה. לכן, לא מעט ישראלים פונים אליה, ובוחנים אותה לעומק.

ב-2015, יצאה ממשלת פורטוגל בבשורה גדולה וחשובה, על פיה צאצאים ליהדות גירוש ספרד ופורטוגל – יהיו זכאים לאזרחות פורטוגלית-אירופאית. בזכות ניסיון של העם הפורטוגלי לבצע תיקון היסטורי  – יוכלו צאצאים אלה להפוך לאזרחים שווי זכויות בפורטוגל עצמה ובעקבותיה גם באירופה.

 

זכאות להוצאת אזרחות פורטוגלית תלויה במספר גורמים, כמו לאיזה קבוצת גיל אתה שייך. מעל 47,645 ישראלים כבר ביצעו בדיקת זכאות לאזרחות פורטוגלית, זה לוקח פחות מדקה ורק צריך לענות על מספר שאלות בסיסיות. ניתן להריץ בדיקת התאמה ראשונית ממש כאן:

 

 

מה הביא איתו השינוי החוקתי בפורטוגל?

הבשורה של הממשלה הפורטוגלית הריצה ישראלים רבים אל הארכיונים המשפחתיים ואל תיקי המסמכים של בני המשפחה – גם אלה שכבר אינם בחיים. יתרה מכך, ממשלת פורטוגל פרסמה רשימה ארוכה של שמות משפחה שהעלתה בעצמה מהארכיון הלאומי, שמות שבסבירות גבוהה לקחו חלק, בעל כורכם, בגירוש ספרד ופורטוגל. מהרשימות עלו שמות רבים של משפחות ממוצא מזרחי בישראל, מה שגרם למרוץ אמיתי אל החברות ואל משרדי עורכי הדין שנמצאים בקשר הדוק ויומיומי עם גורמים רשמיים בפורטוגל, ודרכם אפשר לבדוק את הסיכויים לקבל את האזרחות המיוחלת והדרכון הנכסף. 

 

חלון הזדמנויות לאזרחות אירופאית בפורטוגל המרהיבה

 

למה הרבה אנשים רוצים אזרחות ודרכון פורטוגליים?

הדרכון שהאזרחות הפורטוגלית מקנה הוא בעצם כרטיס מעבר ל-185 מדינות בעולם, וכך בעצם מי שמחזיק בו הופך לא רק לאזרח אירופה, אלא גם לאזרח העולם.

תוכלו להתגורר, ללמוד, לעבוד ולסחור בפורטוגל ובכל מדינה אחרת ששייכת לאיחוד האירופי. אם יתרון זה לא מספיק על מנת להתחיל במהרה את תהליך בחינת הזכאות – כדאי להבין את חשיבותה של אזרחות באיחוד האירופאי. מאז החלת האיחוד, הפכו המדינות האירופאיות לגוש אחד המאפשר לאזרחיהן לנוע בחופשיות ממדינה למדינה, לעבוד בכל אחת מהן וגם להתגורר היכן שיחפצו. המחשבה על מגורים, לימודים ועבודה ברחבי אירופה מפתה מאד את הישראלים, בעיקר את אלה ששמות המשפחה שלהם הופיעו ברשימת השמות של ממשלת פורטוגל. היתרון הנוסף הוא, האפשרות להיכנס לגבולותיהן של ארצות הברית ואוסטרליה ללא צורך בויזה.

 

בעקבות הבחירות בפורטוגל – כדאי להזדרז!

אמנם כבר ארבע שנים התהליך נמשך, והעסקים שמטפלים בבקשות ובבחינות הזכאות לאזרחי ישראל מוצפים בעבודה – אך אין לדעת אם הבחירות שהיו לאחרונה בפורטוגל יביאו עימן שינוי חוקתי נוסף, שלא יאפשר את המשך הענקת האזרחות. יחד עם זאת, מי שכבר הגיש בקשה ונמצא בהמתנה, גם אם רק לתשובה ראשונית, נחשב לכזה שכבר החל את התהליך. לכן, גם אם יהיה שינוי שיקפיא את המשך ההליכים – הוא לא יהיה תקף עבור מי שכבר התחיל אותו. מי שיתמהמה, ולא יגיש את הבקשה, יישאר בחוץ ויחמיץ הזדמנות פז שלא בטוח שתחזור על עצמה. עכשיו זה הזמן להגיש את הבקשה, ולעשות את הצעד הראשון בדרך לאזרחות פורטוגלית ודרכון אירופאי.

 

אז מה עושים כדי להתקדם?

ברחבי הרשת קיים מידע רב שפורסם על ידי הממשלה הפורטוגלית. הקהילה היהודית בפורטוגל, שבוחנת את זכאותם של המבקשים, נותנת מענה על שאלות או בירורים וכמובן מטפלת בעשרות הבקשות המוגשות מדי יום. מול גופים אלה כדאי לפעול באמצעות חברה מקצועית ואמינה. כלל לא כדאי לבצע את התהליך לבד, שכן כל פרט טכני ולו הקטן ביותר, שלא יוגש כמו שצריך עלול לגרור תסבוכת בירוקרטית ואף לגרום לדחיית הבקשה על הסף. בעלי המקצוע יידעו להנחות כל אחד שניגש לתהליך בדיוק מה צריך לעשות, וכמובן יידעו לתת את ההמלצות הטובות ביותר על מנת להגשים את החלום הפורטוגלי והאירופאי של האזרח הישראלי. 

 

זכאות להנפקת אזרחות פורטוגלית תלויה במספר גורמים, כמו לאיזה קבוצת גיל אתה שייך. מעל 47,645 ישראלים כבר ביצעו בדיקת זכאות לאזרחות פורטוגלית, זה לוקח פחות מדקה ורק צריך לענות על מספר שאלות בסיסיות. ניתן להריץ בדיקת התאמה ראשונית ממש כאן:

 

 

זכאות לדרכון פורטוגלי
עינת מילר
האם אתה זכאי לדרכון פורטוגלי?
בחר את קבוצת גילך לבדיקה