תחזיות מסביב לעולם מזהירות כי המהפכה המשפטית תביא להיחלשות נוספת של השקל ותגרום להפסדים של מאות אלפי שקלים מכספי הפנסיה שלנו. עדיין יש איך להגן על הכסף.

אורית ברמן
עודכן 29 אפריל, 2024

בעקבות המאבקים הפוליטיים הפנימיים שמתרחשים בארץ, אי הודאות במשק הישראלי גדלה ואנחנו מרגישים את הפגיעות בבורסה הישראלית ובהיחלשות השקל ביחס לדולר. עכשיו הזמן להיערך למהלך שישמור על הפנסיה שלכם, רגע לפני הפיצוץ הגדול שהכלכלנים חוזים שיפול על המשק הישראלי בעקבות הרפורמה המשפטית. חשוב לכל משקיע להחזיק בתיק ההשקעות נכסים שחשופים למטבע חוץ, כדי לאזן סיכונים בתרחיש של זעזוע.

מאוד חשוב להכיר: המסלקה הפנסיונית

הדרך האידיאלית ביותר להגן על הכסף שלכם בזמן משבר כלכלי היא בעזרת פיזור סיכונים. תיק ההשקעות שלכם מורכב מנכסים מקומיים או נכסים בחו"ל ללא חשיפה למטבע חוץ. לעיתים חסרים אמצעי הגנה ואיזון אשר שומרים על הכסף מפני תנודות כלכליות גדולות המביאות להיחלשות המטבע המקומי (בייחוד מטבע כמו השקל). בעזרת פיזור ההשקעות במטבעות חזקים מהשקל אפשר להימנע מפגיעה בחסכונות שלכם באירועים כמו האינפלציה.

החיסכון הפנסיוני שלנו לא מושפע רק משינויים בשוק ההון, מניות או אגרות חוב אלא גם משינויי המטבע. התחזקות של השקל או החלשות שלו יכולה להשפיע גם היא על החיסכון שלנו. השקל הוא מטבע תנודתי, הוא מושפע מאירועים פוליטיים גדולים שנוטים להשפיע על פרמטרים כלכליים כמו המהפכה משפטית, הפגנות ענק או פיגועים ומלחמות, אירועים אלה מבריחים משקיעים והשקל שבקשר הדוק עם נכסים פיננסיים חיצוניים מושפע ונפגע מהאירועים כאלו.

בשוק היום קיימים מספר אפיקים סולדים להשקעה עם חשיפה למט"ח שיגנו על הכסף שלכם. לדוגמא השקעה בקרנות כספיות דולריות שמתעדכנות ככל שהריבית בבנק עולה. התחזקות הדולר אפשרה לחלק מהקרנות הללו להציג תשואה של כ-10% ואף יותר בשנה האחרונה, התשואה התחלתית שלהן גבוה מראש ביחס לקרנות הישראליות מכיוון שהריבית בארה"ב גבוה יותר מישראל. הקרנות גם נזילות כך שמי שמשקיע בהן יוכל למכור אותן באופן מידי. אך חשוב לדעת כי הקרנות האלו קצרות טווח, אם הפדרל ריזרב יחליט להוריד את הריבית גם התשואה המובטחת תרד לאורך הדרך.

ישנו אפיק חשיפה למט"ח נוסף והוא באמצעות פיקדון בנקאי דולרי, זהו מוצר המיועד לבעלי הון שמעוניינים לשמור על הכסף שלהם (בייחוד בימי הכאוס הכלכלי שעוברים עלינו) עם ריבית קבועה לאורך זמן אך הן לא נזילות ומי שמשקיע הן צריך להיות מוכן להשקעה לטווח ארוך. דרך נוספת להשקעה עם חשיפה לדולר היא דרך קרנות סל העוקבות אחרי מדדים שונים בחו"ל. הגופים הישראליים מציעים אופציות לקרנות העוקבות אחר המדדים המובילים בארה"ב כמו נאסד"ק, דאו ג'ונס או S&P 500, וכן אחר מדדים מובילים בכל גוש האירו.

המשקיעים שמחפשים את החשיפה למט"ח לא לבדם שכן גם הגופים המוסדיים בישראל מעדיפים להשקיע בחו"ל שכן חלקם כבר מדווחים שיותר ממחצית מהנכסים שלהם מושקעים בחו"ל.

 

 

השקעת כספים בחו''ל
עינת מילר
בדיקת זכאות להשקעות כספים בחו''ל