המלחמה בעזה והפנסיה שלך: הטעות שאלפי ישראלים עושים בעקבות נפילת התשואות וחוסר הוודאות

עודכן 3 מאי, 2024

מדינת ישראל עומדת בפני אתגרים עצומים בימים אלה, גם בסקטור הפיננסי. בעוד נראה שירידת התשואות בחסכונות הפנסיוניים תשפיע על כלל אזרחי ישראל – נראה שיש אופק עתידי לזינוק משמעותי בתשואות. כתבת חובה לכל אזרח ישראלי שמחזיק בחסכונות פנסיוניים.

[לחצו כאן לטובת ייעוץ בחינם בנושא הגנה ושיפור של החיסכון הפנסיוני שלכם – כולם זכאים לייעוץ ראשוני ללא עלות]

מתחילת החודש ירד מדד תל אביב 35 ב- 7% בשל המלחמה בדרום, ירידות אלו מצטרפות לחולשה שהציג השוק המקומי מתחילת השנה. חוסכים רבים העבירו כספים למסלולי חו"ל אך גם שם אנו רואים ירידות. בחודש האחרון מדד  s&p500 ירד בכמעט 3%. מה ניתן לעשות עם הכסף?

למה זה חשוב? החיסכון הפנסיוני שלנו, קופות הגמל וקרנות ההשתלמות מושקעים בשוק ההון. הירידות בשוק ההון משפיעות גם עליהן. בחודשים הקרובים נראה את ההשפעה של המלחמה גם על החיסכון הפנסיוני שלנו.

בשוק ההון צופים כי הירידות החדות בת"א מאז פתיחת המלחמה יובילו לפגיעה של כ־1.5% בתשואות המסלולים הכלליים בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות. 

המלחמה בדרום מוגדרת כבר עכשיו כקשה ביותר שידעה מדינת ישראל בעשורים האחרונים, הן מבחינת האבדות בנפש והן מבחינת התגובה של צהל. במקביל, כיוון זרימת הכספים מתברר כלא שונה ממה שהורגלנו אליו בסבבי לחימה קטנים יותר: מצד אחד מכירות של משקיעים פרטיים ורכישה על ידי משקיעים מתוחכמים לטווח ארוך, בעיקר גופים מוסדיים; מצד שני העברת הכספים שיצאו מהבורסה כאן לרכישה בבורסות העולם והחלפה למזומן, בעיקר לדולר שהגיע כבר ל – 4 ₪ לדולר.

 

זכאות לייעוץ 100% חינם בנושא הגנה ושיפור של החיסכון הפנסיוני שלכם תלויה במספר גורמים, כמו לאיזה קבוצת גיל אתה שייך. מעל 17,342 ישראלים כבר ביצעו הבדיקה, זה לוקח פחות מדקה ורק צריך לענות על מספר שאלות בסיסיות.

 

ניתן להריץ בדיקת זכאות להגנה ושיפור החיסכון הפנסיוני על ידי בחירת קבוצת גילך:

 

לצד הירידות החדות בשווקים בארץ, יתכן שצריך לראות כאן גם הזדמנות יתכן שעם סיום הלחימה בעזה וצירוף המפלגות לממשלה יובילו לעליות חדות בשוק המקומי:

חומת מגן (42 יום) – תשואה של 12 החודשים מתחילת המבצע: 65%

מלחמת לבנון השנייה (34 יום) – תשואה של 12 החודשים מתחילת המלחמה: 25%

צוק איתן (49 יום) – תשואה של 12 חודשים מתחילת המבצע: 19%

-ניתוח מלא של המידע בהמשך הכתבה מטה-

 

לפדות ולהעביר לבנק – סכנה חמורה

במשברים קודמים ראינו את החוסכים פודים קרנות השתלמות ומעבירים את הכספים לבנק, מדובר בסכנה חמורה אומרים אנשי מקצוע בתחום.  הכספים בקרנות ההשתלמות פטורים ממס רווחי הון ונזילים תמיד, בתקופה כזאת חשוב לשמור על נזילות הכספים, העברת הכספים לפיקדונות בבנקים גורמת לנעילת הכספים בפיקדון בבנק.

מעבר לכך, אנו רואים כי השוק העולמי עלה בשנה האחרונה ביותר מ – 20% עם תמיכה של התחזקות הדולר, למעשה הדולר מהווה סוג של גידור של הסיכון בשוק המקומי. אנחנו רואים שקופות עם חשיפה גבוהה לחו"ל ולדולר השיגו תשואה גבוהה משמעותית מתחילת השנה לעומת קופות עם חשיפה גבוהה יותר לארץ.

 

בתקופות כאלה נדרש ליווי של איש מקצוע

בתקופות של עליות בשוק ההון כל מטאטא יורה. לא משנה באיזה קרן השתלמות תבחר או איפה תנהל את קופת הגמל אתה תראה עליות. בתקופה כזאת חשוב לבחור בצורה נכונה מי ינהל את הכספים, מה תהייה מידת החשיפה לארץ מה תהייה מידת החשיפה לחול ומה יהיה שיעור המניות.

לצד הירידות החדות בשווקים בארץ, יתכן שצריך לראות כאן גם הזדמנות יתכן שעם סיום הלחימה בעזה וצירוף המפלגות לממשלה יובילו לעליות חדות בשוק המקומי.

כאשר בוחנים מה קרה לשוק המקומי אחרי אירועים קודמים אפשר לראות כי חומת מגן ארכה כ-42 יום, מלחמת לבנון השנייה ארכה 34 יום, וצוק איתן ארך 49 יום. ומה קרה לשוק ההון? התשואה של 12 החודשים מתחילת מבצע חומת מגן הייתה כ-65%, מתחילת מלחמת לבנות השנייה כ-25%, ועבור צוק איתן כ-19%. 

תשואה שהמשקיעים בישראל היו שמחים לחתום עליה אחרי תקופה של חוסר וודאות. התשואות האלה מראות שני דברים. דבר ראשון, עם התפתחות המדינה שלנו למה שהיא כיום, התברר יותר ויותר שלאותם מבצעים-מלחמות מקומיות לא יהיו השפעות ממשיות על הכלכלה שלנו. ואף לא על חלק נכבד מהחברות שבה. 

אין כאן סכנה של חסימת צינורות קיומיים למשק. העסקאות נעשות, המימון מבוצע, והמוצרים נעים בחופשיות. גם גידול משמעותי של צד ההיי-טק בייצוא, וגם הניתוק בין החזית לעורף, מקנים סוג של יציבות המאפשרת לשווקים לראות באותם אירועים פתאומיים דברים חולפים וחסרי חשיבות. או, במקסימום, כמו שקרה בצוק איתן, הזדמנות קנייה לקראת סיום המבצע. לא רק זאת אלא שאין גם השפעת האירועים על המטבע כמו בעבר. דבר שהיה משנה בהחלט את המשוואה גם כלפי שוק המניות. וכל עוד זה המצב, לשוק המניות שלנו יש יתרון יחסי על שווקים מקומיים קטנים אחרים.

 

הדבר השני הוא שלמרות הלחימה בישראל המשק בישראל מושפע יותר מהשווקים בחו"ל, כאשר השווקים בעולם יהיו חיוביים, זה יהווה גב חזק לשוק המניות שלנו. וזאת, מעבר לכל חוסר וודאות ביטחונית מקומית מול לבנון או עזה. 

ולכן בתקופות כאלה נדרש להמשיך את הפיזור ולבנות תיק חיסכון פנסיוני ופיננסי המותאם לצרכים של החוסך לאורך זמן ולא לנסות ולתזמן את השוק בהתאם לאירועים אלו ואחרים.

 

דמי ניהול בקרן הפנסיה

 

זכאות לייעוץ 100% חינם בנושא הגנה ושיפור של החיסכון הפנסיוני שלכם תלויה במספר גורמים, כמו לאיזה קבוצת גיל אתה שייך. מעל 17,342 ישראלים כבר ביצעו הבדיקה, זה לוקח פחות מדקה ורק צריך לענות על מספר שאלות בסיסיות.

 

ניתן להריץ בדיקת זכאות להגנה ושיפור החיסכון הפנסיוני על ידי בחירת קבוצת גילך:

 

 

התאמה לייעוץ חינם
עינת מילר
האם אתם זכאים לייעוץ בחינם לטובת הגנה ושיפור של החיסכון הפנסיוני שלכם?
בחר את קבוצת גילך: