החזר מס שש שנים אחורה - מאות אלפי שכירים לא מנצלים את זכותם לקבלת החזרי מס מהמדינה

אורית ברמן

שכירים רבים לא מנצלים החזר מס ממוצע בשווי של 10,000 ש"ח ויותר בהחזר אחד ופשוט לחשבון הבנק שלהם

החזר מס

אם במהלך שש השנים האחרונות היו שינויים במסגרת התעסוקתית שלך, אם השכר לא היה קבוע ורצוף לאורך כל החודשים של שש השנים האחרונות, אם היו תקופות בהן לא עבדת או שהמשכורת היתה נמוכה מהרגיל, ובקיצור – אלא אם 72 המשכורות האחרונות שלך היו זהות לחלוטין – קיים סיכוי טוב שמגיע לך החזר מס מהמדינה. מה גובה ההחזרים לשכירים ממס הכנסה, ומי אנשי המקצוע שיכולים לסייע בהגשת הבקשה? כל מה שצריך לדעת על החזרי מס והסיבות לבדוק אם גם לכם מגיעים החזרים.

 

חשוב לציין שהדרך הכי טובה לבדוק אם מגיע לכם כסף חזרה כהחזר מס היא שבעל מקצוע מומחה בתחום יערוך עבורכם את הבדיקה – גם כדי שיבדקו בכל הסעיפים על מנת שתקבלו את החזר המס הגבוה ביותר שאתם יכולים לקבל ובמיוחד כדי שלא תעשו טעות כזו או אחרת מול מס הכנסה שעלולה לגרור אתכם למצב מאוד לא נעים של חבות מס. לאחר בדיקה עם מומחה ורק אם יתברר שיש זכאות להחזר מס עבורכם צפויה להיות עלות שנעה בין 300 ל-500 ₪ עבור השרות וגם כ-15%-25% מההחזר עצמו.

 

זכאות להחזר מס תלויה במספר גורמים, כמו קבוצת גילך. מעל 75,913 ישראלים כבר ביצעו בדיקה להחזר מס, זה לוקח פחות מדקה ורק צריך לענות על מספר שאלות בסיסיות.

 

ניתן להתחיל בבדיקת זכאות להחזר מס מהמדינה על ידי בחירת קבוצת הגיל שלך:

 

החזר מס – על מה, ובאיזה סכום?

בישראל, מס הכנסה מחושב באופן שנתי ועל פי מדרגות מס (שוב, לפי ההכנסה השנתית). שיטת המיסוי היא פרוגרסיבית – ככל שאתם  מרוויחים יותר, תשלמו יותר מס. מדרגות המס נעות בין 10% מגובה ההכנסה (למרוויחים עד 5,220 ש"ח בחישוב חודשי או עד 62,640 ש"ח בחישוב שנתי) ועד 50% (למרוויחים 66,961 ש"ח בחישוב חודשי או 803,521 ש"ח בחישוב שנתי). בעוד חישוב המס נעשה באופן שנתי, בכל חודש מנוכה מתלוש השכר של העובד השכיר מס הכנסה על פי ההכנסה של אותו חודש.

 

נסביר באמצעות דוגמה: אם השכר החודשי היה בחודש ינואר 8,950 ש"ח ובחודש פברואר רק 8,900 ש"ח – תשלום המס שחושב באופן חודשי, חושב בינואר לפי מדרגת מס של 21%, ובפברואר לפי מדרגת מס של 14%.

 

חשוב שתדעו – מעל 80% מהשכירים זכאים להחזרי מס רטרואקטיבית עד שש שנים אחורה – החזר המס הממוצע גבוה מ – 10,000 ש"ח

בפועל – בכל חודש תשלמו את הסכום המרבי של מסים שייתכן שתצטרכו לשלם (אלא אם יש לכם הכנסות מיותר ממקום עבודה אחד ללא תיאום מס). כמו בדוגמה שלעיל – ייתכן מצב שבו בגלל שאתם משלמים את הסכומים המרביים של מס הכנסה בכל חודש – בחישוב השנתי יתגלה כי למעשה שילמתם יותר מדי מס הכנסה, וכי מגיע לכם החזר מס.

 

מה יכול היה לקרות שיזכה אותי בהחזרי מס?

החזרי מס מחושבים למשך שש שנים אחורה. בשל החישוב הקרוי "מס במקור", על פי הערכה של שכר שנתי המבוססת על המשכורת החודשית בכל חודש מחדש – מספיק שהמשכורות לא היו זהות לאורך כל ששת השנים האחרונות, על מנת שיהיה בסיס לשער שכדאי לבקש החזרי מס. פרט לגובה השכר, הנה עוד נקודות המאפשרות זיכוי במסים:

  • חופשת לידה
  • החלפת עבודה ללא ביצוע תיאום מס
  • עבודה אצל שני מעסיקים או יותר במהלך חלק מהתקופה לחישוב תיאום המס
  • אבטלה למשך תקופה כלשהיא, עם או ללא גביית דמי אבטלה
  • שינויים במצב האישי (לידה של ילד המזכה בנקודות הנחה בתשלום מס הכנסה, נישואין או גירושין, וכדומה)
  • תרומות, תשלומים לקופות גמל או קרנות פנסיה – וכדומה

 

איך מגישים בקשה להחזרי מס?

בקשה להחזיר מס מאפשרת בחינת ההכנסות החודשיות של עד שש שנים אחורה, חישוב ריאלי של ההכנסה השנתית (כולל כל נקודות הזיכוי, ההקלות, והנתונים הרלוונטיים) ותיקון גובה תשלום המס שהיה על העובד השכיר לשלם בכל שנה. ההפרשים מוחזרים לעובד, כולל ריבית והצמדה.

 

על מנת לממש את הזכאות להחזיר מס, יש לאסוף מסמכים כמו תלושי שכר או טפסי 106 מכל מקום עבודה בשש השנים האחרונות; אישורים על תשלומים נוספים (למשל מביטוח לאומי), רווחים על השקעות, וקבלות על תרומות למוסדות מוכרים; ועוד. טפסים אלה, בצירוף טופס דו"ח שנתי (135) עבור כל שנה, יוגשו במשרדי השומה ביחד עם פרטי חשבון הבנק אליו אתם מבקשים לקבל את החזר המס.

 

הגשת בקשה לחישוב החזרי מס – זה כדאי?

ללא ספק.

מרבית השכירים בישראל, שלא ביצעו תיאום מס – זכאים להחזרים של אלפי שקלים ממס הכנסה. זה פשוט, זה נטול סיכונים, סכומי ההחזר ייכנסו ישירות אל חשבון הבנק שלכם, ובמרבית המקרים מדובר בסכומים לא מבוטלים בשל התקופה הארוכה הנבחנת והשינויים הרבים באופן טבעי בהכנסות במהלך התקופה.

 

כל שעליכם לעשות הוא לאסוף את המסמכים הנדרשים, למלא את טופס הבקשה – ולחכות לראות מה גובה ההחזר שתקבלו. מדובר בזכות שחבל לא לנצל אותה.

 

לפעמים עדיף מומחה

שכירים רבים מוצאים את עצמם מתקשים להתמודד עם מילוי ואיסוף הטפסים הנדרשים על מנת להגיש בקשה להחזרי מס באופן מדוייק. ניתן להיעזר באנשי מקצוע, אשר ינחו אתכם הן באשר לזכאותכם לקבלת החזרי מס (אפילו באופן כללי, תוך איסוף נתונים אודות העבודה והמשכורות שקיבלתם בשש השנים האחרונות) והן באשר למסמכים שיש לאסוף – ואף יגישו עבורכם את הבקשה לאחר שמילאו עבורכם את הטפסים הנדרשים ודאגו לוודא שהמסמכים המתאימים כולם מצורפים לבקשה. שימוש במומחים עוזר להימנע מטעויות מול מס הכנסה ועוזר למצות את פוטנציאל ההחזר עד תום.

חבל להמתין – אם עוד לא הגשתם בקשה עבור החזר מס בשש השנים האחרונות – עשו זאת כעת!

על מנת להימנע מתשלומי מס בחסר, מדינת ישראל גובה תשלומי מס הכנסה חודשיים מכל שכיר על פי הערכת שכר שנתית גבוהה – במיוחד בחודשים בהם השכר הוא גבוה. הזכות לקבל החזרי מס הכנסה על מסים ששולמו ביתר היא זכות שחשוב לנצל – ומדובר לא פעם בסכומים גבוהים, של אלפי או אף עשרות אלפי שקלים, שהם שלכם וזכותכם לקבלם בחזרה. תהליך חישוב הזכאות להחזרים אינו מסובך, במיוחד אם נעזרים אנשי מקצוע לשם כך. החזרי המס ישולמו לחשבון הבנק שפורט בבקשה תוך עד שנה מיום הגשת הבקשה – כולל ריביות והצמדה למדד עד ליום התשלום בפועל.

 

 

זכאות להחזר מס תלויה במספר גורמים, כמו קבוצת גילך. מעל 75,913 ישראלים כבר ביצעו בדיקה להחזר מס, זה לוקח פחות מדקה ורק צריך לענות על מספר שאלות בסיסיות.

 

ניתן להתחיל בבדיקת זכאות להחזר מס מהמדינה על ידי בחירת קבוצת הגיל שלך:

 


השוואה בין דרכים לביצוע החזר מס

 

אם לא ביצעתם בשש השנים האחרונות בדיקה לזכאותכם להחזרי מס, כדאי שתשקלו להגיש בקשה לביצוע החזר מס. תוכלו לעשות כן באחת משלוש דרכים – להגיש את המסמכים הרלוונטיים לרשויות המס בעצמכם; להיעזר ברואה חשבון מומחה; או לפנות לחברה המתמחה בבדיקת זכאותכם להחזרי מס ולהיעזר בשירותיה. מה עדיף? בואו נבדוק.

 

למה שלא תגישו את הבקשה להחזר מס בעצמכם? אחרי הכל, זו דרך נפלאה לחסוך כמה שקלים (וגם עיסוק מעניין לשעות הפנאי)

 

תוכלו בהחלט להגיש את הבקשה לבדיקת זכאותכם להחזרי מס בגין שש השנים האחרונות לבד – החוק אינו דורש שתיעזרו באיש מקצוע ומתאפשר לכם להגיש את כל המסמכים הרלוונטיים בעצמכם לרשויות המס.

 

באתר של רשות המיסים בישראל, תמצאו מדריך  בן 25 עמודים המסביר ומבאר בדיוק אילו טפסים עליכם למלא באילו מן המקרים. הנה תקציר הפעולות שעליכם לנקוט בהן על מנת להגיש בקשה להחזרי מס:

 

  • עליכם למלא טופס 135 להחזר מס, אלא אם אתם עצמאיים והייתה לכם הכנסה מעסק או שהייתה לכם הכנסה מהחזקה של ניירות ערך שאינם סחירים, או שהייתה לכם הכנסה מחו"ל. את אופן המילוי של טופס 135, טופס בן ארבעה עמודים, מסבירים באתר רשות המיסים על פני כ – 17 עמודים. בטופס, המיועד לבקשות להחזר מס, יש להתייחס להכנסות מיגיעה אישית, הכנסות שאינן חייבות בניהול ספרים, תקבולים חייבים במס ממוסדות שונים בארץ, קצבאות, מענקים, הכנסות שאינן מיגיעה אישית כולל ריביות ודיבידנדים, ריביות על חסכונות ופיקדונות או משיכה שלא כדין של כספים מקופות גמל, הכנסות מהימורים הגרלות או פרסים, רווחי הון, הוצאות וניכויים, ונקודות זיכוי בשל סיבות שונות

 

לבקשה להחזר מס יש לצרף:

  • טופס 106 מכל מקום עבודה בו עבדתם בשש השנים האחרונות
  • טופסי 806 אם היו לכם הכנסות ממקורות אחרים
  • אישורים על כל הכנסה נוספת, כמו תשלום של דמי אבטלה, תקבולים מן המוסד לביטוח לאומי, תשלום בגין ימי מילואים, וכן הלאה
  • טופס 867 מהבנק בגין הכנסות מריבית, חסכונות, פיקדונות, וכדומה בכל חשבון בנק על שמכם
  • אישורים על פטור מתשלום מס מקופות גמל, מוצרי ביטוח, ועוד
  • אם יש לכם פטור מתשלומים עירוניים – אישור מהעירייה או המועצה האזורית בגין הפטור
  • טופס 119 – אישור על לימודים אקדמאיים או על לימודי מקצוע
  • תעודות רלוונטיות – תעודת שחרור משירות צבאי, תעודת עולה חדש, וכדומה
  • יש לחתום בסוף הטופס להחזר המס וכמו כן להחתים את בן הזוג הרשום שלכם
  • יש להגיש את הבקשה להחזר מס בשני עותקים במשרד שומה, יש להחתים בחותמת "התקבל" את הדו"ח. החותמת נושאת את תאריך ההגשה אשר תהווה אסמכתא שאכן הגשתם את הדוח.

 

נשמע מסובך? תוכלו להיעזר באיש מקצוע, למשל, רואה החשבון שאתם עובדים עימו

 השיטה הנהוגה בישראל, אשר גובה משכירים ומעצמאיים כאחד מיסים חודשיים באופן אוטומטי על פי גובה המשכורת החודשית (כך שלא ייתכן מצב, במיוחד אצל שכירים, שבסוף השנה שילמתם פחות מדי מס – ייתכן רק ששילמתם יותר מדי מס, ומגיע לכם החזר מס בגין אותם מיסים חודשיים המצטברים לסך גבוה מזה שהייתם אמורים לשלם לאורך חודשי העבודה שלכם בכל שנה), אמורה לאפשר הגשה עצמאית, קלה, וללא תשלום של בקשה להחזר מס מדי שש שנים על ידי כל שכיר או עצמאי. אבל – זה אינו המקרה. רבים העומדים בפני האפשרות להגשת בקשה להחזרי מס, מוצאים את תהליך ההגשה לא פחות ממתיש. המסמכים המייגעים, האפשרות לשכוח פרטים שיפגעו בזכאות שלכם לקבל החזרי מס, והקושי להתמודד עם הסעיפים הבירוקרטים שוברי השיניים, הם רק חלק מן הסיבות לכך ששכירים ועצמאיים רבים פשוט מוותרים על הגשת בקשה להחזרי מס, מבלי לדעת שמדובר לעיתים בהחזרים בגובה של אלפי שקלים.

 

אם כן, קשה להגיש בקשה להחזר מס באופן עצמאי, והעניין דורש לימוד, איסוף חומרים, ונסיעה פיזית ללשכת שומה בה תוכלו להגיש את הבקשה עצמה להחזר מס.

 

אפשרות נוספת להגשת בקשה להחזרי מס היא, כמובן, להשתמש בשירותיו של רואה חשבון או איש כספים הבקיא ברזי המילוי של טפסי רשות המיסים, אשר יכול לסייע במילוי הטפסים, עם או ללא הגשה של הדו"חות בשמכם. שירות זה יחסוך מכם את הצורך  להבין את הטופס שיש למלא לטובת החזר המס, ובחלק מן המקרים תוכלו לקבל ליווי מקצועי לאורך התהליך עד לקבלת הכסף. בעוד קשה להעריך את איכות השירות שתקבלו מכל רואה חשבון, הרי יש כאלה שילוו את לקוחותיהם בנאמנות – יהיו גם כאלה שהגשת בקשות להחזר מס אינה מה שהם בדרך כלל עושים, וגם אם יצליחו להתמודד עם מילוי הטופס בהצלחה – אולי תחששו שחלק מן הפרטים שימלאו יובילו אתכם לתוצאה שהיא פחות מאופטימאלית בסכום החזר המס שתקבלו, בסופו של דבר.

 

ביחד עם זאת, חשוב לדעת שכאשר רואי חשבון מספקים שירות הכנת הטפסים לבקשת החזר מס, הם גובים תשלום בגובה קבוע על השירות.

 

בדוק זכאותך להחזר מס עם חברה שזה עיקר העיסוק שלה – ותשלם רק אם תימצא זכאי להחזרי מס

אפשרות שלישית, שהיא אולי האפשרות המקצועית, הנוחה, וגם המשתלמת ביותר לבדיקת זכאותכם להחזרי מס, היא הפנייה לחברה המתמחה בבדיקת זכאות להחזרי מס, המוכשרת לנהל עבורכם את הגשת הבקשה מול רשות המס והגורמים הרלוונטיים, כמו גם לנהל איתכם את התהליך המקדים להגשת הבקשה להחזר מס ואת כל מה שיקרה עד שתקבלו את הכספים לחשבון הבנק שלכם. התהליך הוא מקצועי, ובמידה ותימצאו זכאים להחזרי מס על פי בדיקת החברה, תקבלו הסברים פשוטים וברורים בנוגע למסמכים שעליכם לאסוף לצורך הגשת הבקשה. לאחר איסוף כל המסמכים הנדרשים, תטופל בקשתכם ותוגש – ואתם, תשלמו לחברה המתמחה בהחזר מס אחוז מהתשלום שיתקבל לחשבון שלכם – בדרך כלל רק לאחר קבלת אותו תשלום.

 

שירות החזר מס

 

לא ביצעתם בדיקות עבור החזר מס מזה מעל שש שנים? בצעו בדיקת זכאות בחברה מתמחה עוד היום – ואולי תרוויחו כסף!

 הבחירה להגיש בקשת החזר מס באמצעות חברה המתמחה בתחום, הינה כנראה הבחירה הכלכלית והנוחה ביותר. אם בשש השנים האחרונות חלו שינויים בגובה השכר שלכם, אם עברתם מקומות עבודה או שהייתה תקופה בשש השנים האחרונות בה לא עבדתם – חשוב שתפנו לחברה כזו, המתמחה בליווי והגשת בקשות להחזר מס, בהקדם. חשוב שתדעו, כי החזרי מס שלא נדרשו במשך שש שנים או יותר – הם כספים אבודים, אותם שילמתם בכדי ולא תוכלו עוד לקבל בחזרה.

 

הפנייה לכל חברה המתמחה בבדיקת זכאותכם להחזר מס והגשת הבקשה לרשויות המס בפועל, היא קלה ופשוטה. מרגע שבחרתם חברה לבדיקת זכאות להחזרי מס – תוכלו לפנות אליה באמצעות רשת האינטרנט או בטלפון, ומשם והלאה תקבלו ליווי מקצועי לאורך כל ההליך. את כספי ההחזרים כתוצאה מן הבקשה, תקבלו היישר לחשבון הבנק שלכם, בתוך עד שנה מיום הגשת הבקשה, ביחד עם ריביות והצמדה למדד החל מיום הגשת הבקשה.

 

זכאות להחזר מס תלויה במספר גורמים, כמו קבוצת גילך. מעל 75,913 ישראלים כבר ביצעו בדיקה להחזר מס, זה לוקח פחות מדקה ורק צריך לענות על מספר שאלות בסיסיות.

 

ניתן להתחיל בבדיקת זכאות להחזר מס מהמדינה על ידי בחירת קבוצת הגיל שלך:

 

זכאות להחזר מס
האם אתה זכאי להחזר מס מהמדינה?
בחר את קבוצת גילך לבדיקה