המדריך המלא להשקעות אלטרנטיביות: כך תעשו את זה נכון!

עודכן 27 אפריל, 2024
איש עסקים המבצע השקעות אלטרנטיביות
איש עסקים המבצע השקעות אלטרנטיביות

בשוק סוער השקעות אלטרנטיביות מהוות מענה מושלם בדיוק עבור משקיעים מאחר והן מאפשרות בחירה מתוך מגוון רחב של מוצרים להשקעה תוך שימת דגש על סיכון מבוזר בין אפיקי ההשקעות השונים. 

הטלטלות הגדולות שפקדו את שוק ההשקעות המסורתי (שוק ההון), הובילו משקיעים רבים לחפש אחר חלופה שתאפשר להם פוטנציאל תשואה נאה, אך לא פחות חשוב מכך, חשיפה מופחתת לתנודתיות השוק הקיים.

התאמה להשקעות אלטרנטיבות תלויה במספר גורמים, כמו קבוצת גילך. מעל 13,313 ישראלים כבר ביצעו התאמה למועדון השקעות אקסקלוסיבי. זה לוקח פחות מדקה ורק צריך לענות על מספר שאלות בסיסיות.

ניתן להתחיל בדיקה להתאמה להשקעות אלטרנטיבות על ידי בחירת קבוצת גילך:

 

מהן השקעות אלטרנטיביות ולמי הן מתאימות?

השקעות אלטרנטיביות הן השקעות אשר מהוות חלופה להשקעות המסורתיות בשוק ההון. בדומה לאפיקי השקעה מסורתיים, גם בתחום זה קיימים מאפיינים ייחודיים להשקעה שיתאימו למשקיעים מסוימים ויחד עם זאת, יהפכו את ההשקעה לפחות רלוונטית עבור אחרים.

  • סכום מינימלי להשקעה – נהוג להתייחס ל-500,000 שקלים כסכום ההתחלתי אשר מאפשר השקעה. עובדה זו עשויה להרתיע לא מעט משקיעים המעוניינים בהשקעה בסדר גודל מצומצם יותר.
  • משך ההשקעה – לא מדובר באפיק קצר מועד או בכספים שיישארו נזילים יחסית למשיכה עבור המשקיע. הבוחרים בהשקעה זו משקיעים לפרקי זמן בינוניים ארוכים המחייבים אורך רוח ותכנון.

השקעות אלטרנטיביות: כיצד מתבצעת ההשקעה? 

קיימות דרכים מגוונות שבאמצעותן ניתן להעביר כספים למטרת השקעות אלטרנטיביות:

  • העברת כספים מחשבון הבנק הפרטי או חשבון המסחר שברשותכם – אפשרות זו תקפה במידה והבנק בו נמצאים חסכונותיכם או השקעותיכם מאפשר השקעה שכזו בשיתוף בית ההשקעות או הגוף בו בחרתם.
  • קופות גמל – משקיעים הבוחרים בהעברת כספם בדרך זו ישקיעו לרוב לטווח הארוך למטרת חיסכון לגיל פרישה. בשל פרק הזמן הממושך בו מושקעים הכספים באפיקים הנבחרים, חלופה זו מציעה למשקיע פוטנציאל תשואה גבוה. תיקון מספר 190 מוסיף ומאפשר לנתח רחב יותר של משקיעים להשקיע בהשקעות אלטרנטיביות מאחר והוא מאפשר השקעה באמצעות הון המוגדר נזיל ומאפשר משיכת כספים תוך תשלום נמוך של מס.
  • קרנות השתלמות – בשונה מקרן ההשתלמות הסטנדרטית, קרן השתלמות המוגדרת בניהול אישי מאפשרת למשקיע העברה של סכומי כסף גבוהים יותר בעוד תשלום המס באפיק זה יגבה רק בעת משיכת הכספים על ידי המשקיע.

 

[לבדיקת התאמה להשקעה אלטרנטיבית לחצו כאן

מהם היתרונות בהשקעה אלטרנטיבית?

החלופה להשקעה המסורתית צמחה בעקבות צורך קיים להשגת תשואה שלא תסכן את ההון המושקע כולו, בשל טלטלה כזו או אחרת ותאפשר ביזור השקעות וסיכונים. השקעה שכזו טומנת בחובה יתרונות רבים הקוסמים למשקיעים:

  • חלופות השקעה ייחודיות – בפני המשקיע הבוחר בהשקעה אלטרנטיבית עומדות אפשרויות השקעה שאינן זמינות באופן מסורתי למשקיע הפרטי.
  • תנודתיות נמוכה – השקעה אלטרנטיבית מושפעת במידה נמוכה ביותר מהתנודתיות הקיימת בשוק ההון. משברים וירידות חדות שעשויים "לחסל" תיקי השקעה בשוק המסורתי עשויים שלא להשפיע כלל או להשפיע השפעה מינימלית על צורת השקעה זו.
  • ביזור סיכונים – שילוב אפיקי השקעה מסורתיים עם אלה האלטרנטיביים מאפשר לקיים תמהיל השקעות יציב יותר שאינו נשען באופן בלעדי על שוק ההון.
  • פוטנציאל לתשואה גבוהה – פוטנציאל התשואה באפיק זה נחשב לגבוה, אחת הסיבות לכך מקורה בעובדה שמדובר בהשקעה לטווחים בינוניים וארוכים.
  • דיבידנדים – השקעה אלטרנטיבית מאפשרת באפיקים מסוימים קבלת דיבידנדים מלבד פוטנציאל התשואה. לדוגמה, משקיע הבוחר לנתב את השקעתו בחברות מסוג סטארט אפ.
  • השקעה בשוק הגלובלי – באפשרותו של המשקיע לפזר את השקעותיו במדינות מחוץ לישראל וליהנות בקלות מיתרונות ההשקעה בשוק הגלובלי. קרנות נדל"ן המשקיעות בפרויקטים בינלאומיים, השקעה בחברות ותשתיות בחו"ל.

 סוגי השקעות אלטרנטיביות

מעבר להשקעות מסורתיות כמו מניות, אג"ח ומזומן קיים עולם שלם של השקעות אלטרנטיביות מסוגים שונים. ההשקעות יכולות להיות מוחשיות או פיננסיות, וכל סוג מגיע עם יתרונות וסיכונים משלו. אלה גם סוגים עיקריים:

  • נדל"ן – זה כנראה הסוג המוכר והוותיק ביותר של השקעות אלטרנטיביות. השקעה בנדל"ן כוללת נכסי מגורים, מסחר ותעשייה, ויכולה להיות ישירה (רכישת נכס) או עקיפה (דרך קרן להשקעה בנדל"ן).
  • קרנות גידור – ישנן קרנות המשתמשות באסטרטגיות שונות כדי להרוויח תשואות עבור המשקיעים שלהן, באמצעות קרנות גידור ניתן להשקיע במגוון רחב של נכסים.
  • פרייבט אקוויטי – קרן להשקעות פרטיות, שפועלת על פי מדיניות במטרה להרוויח מהשקעות בנכסים שאינם נסחרים בבורסה.
  • סחורות – מוצרים פיזיים כמו זהב, נפט ומוצרים חקלאיים. משקיעים יכולים להיות מעורבים באמצעות בעלות ישירה, חוזים עתידיים או קרנות המתמקדות בסחורות.
  • מטבעות קריפטו ואסימונים – מטבעות ונכסים קריפטוגרפיים מהווים השקעה בסיכון גבוה עם אפשרות לתגמול גבוה, המשקפת את החידושים האחרונים בטכנולוגיה הפיננסית.

 

סוג השקעה

נזילות

רמת סיכון

נדל"ן

נמוכה עד בינונית – מכירה יכולה לקחת זמן

בינונית – אם לוקחים סיכונים מחושבים יש פוטנציאל רב לצמיחה

קרנות גידור

נמוכה עד בינונית – המשיכות מהקרנות מוגבלות ומשך ההשקעות גבוה

גבוהה – סיכוי סביר לתנודתיות ואפשרות להפסדים משמעותיים

פרייבט אקוויטי

נמוכה מאוד – החברות בהן משקיעים אינן ציבוריות

גבוהה – השקעה בחברות עם פוטנציאל גבוה לצמיחה אך בסיכון ניכר

סחורות

בינונית עד גבוהה – הנזילות משתנה על פי סחורה, חלק מהסחורות ניתנות למכירה מהירה

גבוהה – מחירי השוק עלולים להיות מאוד תנודתיים, מושפעים על ידי גורמים חיצוניים

קריפטו

גבוהה – לרוב, ניתן למכור מטבעות ואסימונים במהירות

גבוהה מאוד – שוק הקריפטו מאוד תנודתי ולכן יש סיכון גבוה להפסד, לצד פוטנציאל נאה לתשואה

מה חשוב לדעת על השקעות אלטרנטיביות בשוק ההון?

השקעות אלטרנטיביות בשוק ההון מציעות גיוון, ומאפשרות לפזר את הסיכונים בתיק ההשקעות. לצד זאת, השקעות אלה עשויות להיות מסוכנות יותר (בשל תנודתיות גבוהה) ונזילות פחות. כמו כן, יש עליהן פחות רגולציה, כך שנדרש מחקר מעמיק והבנה ברורה של התנאים לפני התחייבות להשקעה. 

השקעות אלטרנטיביות עשויות לספק תשואות גבוהות, אך דורשות תשומת לב והיכרות עם סוגי הנכסים, כמו גם התחשבות בסובלנות שלכם לסיכון ובאופק ההשקעה שלכם.

סקירה של קרנות השקעות אלטרנטיביות

קרנות השקעה אלטרנטיביות (AIF) מאפשרות להשקיע בנכסים לא מסורתיים, באופן לא ישיר ובניהול מרכזי. הזכרנו כבר קרנות גידור – שמשקיעות בכל מיני נכסים –  וקרנות פרייבט אקוויטי, המתמקדות בהשקעה בחברות פרטיות לצמיחה ארוכת טווח.

ישנו גם קרנות הון סיכון, אשר משקיעות בעיקר בחברות הנמצאות בשלבים מוקדמים ובעלות פוטנציאל צמיחה גבוה. כאמור, אפשרויות נוספות להשקעה אלטרנטיבית הן קרנות נאמנות להשקעות בנדל"ן (השואפות להרוויח משכירות והשבחה) וקרנות אשר משקיעות בסחורות פיזיות או בנגזרים של סחורות.

מה הן המטרות של משקיעים פרטיים?

משקיעים פרטיים מקווים להשיג יעדים שונים, בהתאם למצבם הפיננסי האישי ולאהבת/שנאת הסיכון שלהם:

  • צמיחה יציבה – עקביות בתשואה מהשקעה בנכסים לאורך זמן, תוך שאיפה ליחס סיכון-תגמול מאוזן כדי להגדיל בהדרגה את העושר.
  • הכנסה יציבה – יצירת הכנסה קבועה ומהימנה באמצעות דיבידנדים, ריבית או הכנסה משכירות.
  • הגדלת הון – התמקדות במקסום ההחזר על ההשקעה, לרוב באמצעות השקעות בסיכון גבוה.
  • גיוון – פיזור השקעות על פני סוגי נכסים שונים כדי להפחית סיכונים ותנודתיות, ובכך לשפר את היציבות הכוללת של תיק ההשקעות.
  • תכנון לעתיד – השקעה מתוך כוונה לבנות עושר כדי להעביר לדורות הבאים, לעתים קרובות תוך התחשבות בתכנון עיזבון.

סקירת בתי השקעות אלטרנטיביות מומלצים

בארץ ובעולם קיימים בתי השקעות רבים עם מסלולי השקעות אלטרנטיביות. אם אתם עומדים בתנאים, תוכלו להצטרף להשקעות רווחיות בגופים כמו מיטה, אלטשולר שחם והפניקס. כמו כן, ישנם בתי השקעות ייעודיים להשקעות פרטיות כמו מגדלור ו-IBI.

אלה הדברים שכדאי לקחת בחשבון בבחירת בית השקעות:

  • מומחיות בשווקים מקומיים ובינלאומיים – אילו הזדמנויות להשקעות אלטרנטיביות מציע בית ההשקעות?
  • אפשרויות השקעה מגוונות – האם ניתן לבחור בין השקעה בנדל"ן, קרנות שונות ומגוון של סוגי נכסים?
  • אסטרטגיות השקעה מותאמות- האם בית ההשקעות מתאים לפרופיל ההשקעה שלכם?
  • ניהול סיכונים – כיצד בית ההשקעות מיישם אסטרטגיות להפחתת סיכונים הקשורים להשקעות אלטרנטיביות?
  • גישה להזדמנויות בלעדיות – האם תוכלו להשקיע בהזדמנויות שאינן זמינות לציבור הרחב?

לסיכום

השקעות אלטרנטיביות הן כוכב עולה בשוק ההשקעות המקומי והבינלאומי. תשואות מדהימות, אפשרות לביזור סיכונים ואפיקי השקעה מגוונים, תסמכו עלינו, אתם לא רוצים להישאר בחוץ! מעוניינים להשקיע? מצוין! אין כל צורך בלקיחת הלוואה גבוהה על מנת להתחיל ולהשקיע. ניוד פשוט של קופת הגמל או קרן ההשקעות יאפשרו לכם להשקיע בקלות. 

השקעות אלטרנטיביות בשקלים

התאמה להשקעות אלטרנטיבות תלויה במספר גורמים, כמו קבוצת גילך. מעל 13,313 ישראלים כבר ביצעו התאמה למועדון השקעות אקסקלוסיבי. זה לוקח פחות מדקה ורק צריך לענות על מספר שאלות בסיסיות.

ניתן להתחיל בדיקה להתאמה להשקעות אלטרנטיבות על ידי בחירת קבוצת גילך:

 

 

התאמה להשקעה
עינת מילר
בדוק התאמה להשקעות אלטרנטיביות
בחר את קבוצת גילך לבצע בדיקה