השקעה לטווח קצר או ארוך – מה עושים?

עידו שיטרית5 דקות קריאה
שתף:

הרבה ישראלים משקיעים את כספם באפיקים שונים, החל בפיקדונות בסיסיים בבנקים, דרך מוצרים פיננסיים בשוק ההון ועד לנדל"ן. בתוך כך, אחת השאלות המלוות משקיעים היא אם כדאי לבחור במסלול השקעה לטווח קצר או ארוך. לשאלה זו אין תשובה אחת וחד משמעית, שכן היא תלויה בנסיבות ובמטרות האישיות של כל אדם, ומעבר לכך כל אופציה מאופיינת ביתרונות ובחסרונות משלה.

לפני הכל – הגדרת מטרות

לפני שבוחרים במסלול השקעות לטווח קצר או ארוך יש לבחון ולהגדיר את מטרותיו ויעדיו, מאחר שאלו יהוו שיקול מרכזי בבחירה. לדוגמא, אם מטרת ההשקעה היא להשיג את הכספים הנחוצים לעתידם של הילדים, כמו חתונה או לימודים אקדמיים, הרי שמדובר לרוב בתקופה בת 10 שנים ויותר הנחשבת לטווח ארוך. מאידך, אם מטרת החיסכון היא לבר מצווה או לקראת נסיעה גדולה לחו"ל שתהיה בעוד כשנתיים, הרי שמדובר בתקופת השקעה לטווח קצר. אל התחום שבין שנתיים ל- 10 שנים מקובל להתייחס כטווח בינוני המשלב אלמנטים של השניים, ובכל מקרה כאשר מדובר בתיקי השקעות ההמלצה הגורפת היא למזג בין השקעות מכל הטווחים.

יתרונות וחסרונות של השקעה לטווח ארוך

השקעה לטווח ארוך מאופיינת במספר חסרונות ויתרונות עיקריים, העשויים להופיע בחלקם או במלואם בהתאם לאפיק הנבחר. אחד המרכזיים שבהם הינו אפקט הריבית דריבית שהופך תוכניות חיסכון מסוימות לאפיקים משתלמים מאוד, ככל שמדובר בתקופה ארוכה יותר. יתרונות נוספים של השקעות אלו הינם סיכון נמוך יחסית, אפשרות לקבלת החלטות וייעוץ מקצועי ללא לחץ, והתעסקות מעטה יחסית בפעילויות נלוות. מאידך, ישנם גם מספר חסרונות בולטים, ביניהם תשואה נמוכה בהשוואה לטווח הקצר במוצרים פיננסיים שונים, צורך בסבלנות ואורך נשימה, ונזילות נמוכה של כספים. כמו כן, למרות רמת הסיכון הנמוכה, השקעות ארוכות טווח עדיין מושפעות ממשברים כלכליים ואחרים הפוקדים השוק.

יתרונות וחסרונות של השקעה לטווח קצר

יתרון בולט שהופך השקעות לטווח קצר לנפוצות הוא כמובן נזילות הכסף, שאינו סגור לשנים רבות ויכול לשמש בעת הצורך. כמו כן, במקרים מסוימים ובהשקעות מיידיות בשוק ההון, ניתן להרוויח תשואות יוצאות דופן, אף שהדבר כרוך בסיכון מהותי ודורש היכרות מעמיקה עם השוק הספציפי. מאידך, השקעות אלו מחייבות את המשקיעים לתשומת לב גדולה יותר ולקבלת החלטות מהירה, בעוד רמת הסיכון והתנודתיות הינן גבוהות יחסית לטווח הארוך. בנוסף לכך, לא פעם נגבים דמי ניהול ועלויות גבוהים יותר על השקעות קצרות טווח, אשר יורדים מהתשואה המתקבלת.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme