משכורת 13 – מי זכאי למענק הזה ואיך מקבלים אותו?

עומר גלעדי3 דקות קריאה
משכורת 13 ואיך מקבלים אותה
שתף:

משכורת 13 נחשבת למענק או "בונוס" המשולם לעובדים (ע"י מעסיקיהם) פעם בשנה. ברוב רובם של המקרים משולמת משכורת 13 יחד עם המשכורת האחרונה של שנת המס (משכורת חודש דצמבר אותה יש לשלם, לפי דיני העבודה, עד לעשירי בינואר). גובה התוספת לשכר הנובעת ממשכורת 13 הוא בדרך כלל כגובה משכורת חודשית אחת (ברוטו) של העובד, אולם ישנם מקרים בהם משכורת 13 תהיה גבוהה יותר, פעמיים השכר החודשי, שלוש פעמים ואף יותר.

 

 

משכורת 13 אינה חובה על פי חוק – אלא היא זכות שניתנת על ידי הארגון או מקום העבודה, והיא לעיתים מעוגנת בהסכמי עבודה אישיית או קיבוציים או בהסכמים של ארגוני עובדים עם גופים מוסדיים ומקומות עבודה מרובי עובדים. מדובר, כאמור, במענק משמעותי שמכפיל את גובה השכר, על כן חשוב לדעת אם מגיעה לנו משכורת 13, מה יהיה גובה התשלום שאנו צפויים לקבל, מתי יועבר לנו התשלום ובאיזה אופן, מה ניתן לעשות ולמי ניתן לפנות כאשר לא משולם לנו המענק וכד'.

 

המאמר שלפניכם יעזור לכם להבין מי ובאילו הזדמנויות יכול לצפות לקבלת משכורת 13 בתלוש השכר של חודש ינואר, מה קורה כשמקובלת תוספת משכורת 13 בארגון שלכם אולם ניראה כי אתם לא מקבלים כזו תוספת לשכרכם, האם יש מקום לברר עוד על מידת זכאותכם למשכורת 13, אל מי ניתן לפנות כדי לערוך בירור כזה ועוד.

 

עובדי המגזר הפרטי זכאים למענק משכורת 13

משכורת 13 משולמת בדרך כלל בחודש האחרון של השנה הקלנדרית, והיא בגובה פעם אחת השכר החודשי שלנו – או יותר.

 

משכורת 13 לעובדים במגזר הציבורי

במדינות רבות בעולם וכך גם בישראל, המדינה נוהגת לתגמל עובדיה גם באמצעות משכורת 13. מזה שנים רבות שאנשי קבע מקבלים את המענק, בשנת 2010 הצטרפו אליהם השוטרים והסוהרים. הענקת מענק דומה לשוטרים וסוהרים בתום שנת שירותם מבוצע בדרך של "מענק חתימה"  ונועד לעודד המשך השירות. קצינים בדרגת פקד או כלאי, דרגות הביניים בשירות, מקבלים מענק שגובהו נקבע מראש (בשנת 2017 עמד על כ 10,000 שקלים), מטרת מענק זה הוא שיפור תנאיהם של מי שמוצאים עצמם לעיתים מקבלים משכורת נמוכה משל פקודיהם (בשל שינויים התנאי ההעסקה). הרחבת מעגל הזכאים למשכורת 13 במגזר הציבורי מעוררת מחאה מצד מי שהוספתם למעגל נדחית שוב ושוב, למשל מורים, אחיות, פקידים ועוד.

 

 

איך זה עובד במגזר הפרטי?

פעמים רבות קורה שבמגזר הפרטי נעשית פעילות שמטרתה לחקות את הזכויות המוענקות לעובדים במגזר הציבורי, נראה שזהו המצב גם בכל הנוגע למשכורת 13. מענק חד שנתי בגובה משכורת ברוטו אחת מוענק מכוח הסכמים קיבוציים וצווי הרחבה לציבור עובדים בתחומים מסוימים. עובדי הבנקים היו הראשונים שהפכו זכאים לקבל משכורת 13 בדרך זו. עובדים רבים במגזר הפרטי מקבלים את המענק מכוח חוזי עבודה אישיים, או כאלה הנחתמים מול ארגוני עובדים.

 

מעסיקים גדולים נוטים יותר לשלם משכורת 13 (והטבות נוספות לעובדים)

בחברות ענק ומפעלים גדולים בהם מועסקים מאות ואפילו אלפי עובדים, ישנם ארגוני עובדים הפועלים כדי להשיג לעובדים תנאים טובים ככל שניתן. במקומות עבודה כאלה מוכנסים פעמים רבות להסכמי העבודה סעיפים הנוגעים למענק חד שנתי, המשולם על פי רוב יחד עם המשכורת האחרונה של השנה. גובה המענק אינו תמיד שווה למשכורת חודשית אחת.

 

משכורת 13 במשרדים גדולים
בחברות גדולות ובמפעלים משכורת 13 היא בהחלט נחשקת, אבל בשל העלויות הגבוהות מרבית המעסיקים מתנגדים לכך.

 

איך יודעים אם אנו זכאים למשכורת 13

כאמור, בישראל משכורת 13 אינה משולמת מכורח החוק – אלא היא זכות שניתנת לעובדים, כאשר זו מעוגנת בהסכמי עובדים מסוגים שונים. מכך עולה, שעובדים בארגונים גדולים ועובדים המשוייכים לארגוני עובדים חזקים – סיכוייהם ליהנות ממשכורת 13, או בפועל הגדלה של מעל 8% בשכר ברוטו בכל אחת ממשכורות השנה בממוצע, גדולים יותר. אולם גם בארגונים בהם נהוגה משכורת 13 – לעיתים קורה שעובדים אינם מקבלים את מלוא זכויותיהם, בין אם כאשר המעסיק נמנע במכוון מלכבד את התחייבויותיו או שהדבר נעשה בשוגג. מצב כזה ייתכן גם בכל הקשור למענק משכורת 13. מסיבה זו חשוב שכל עובד יהיה מודע לכלל זכויותיו. אם עוד לא עשיתם זו בעבודה הנוכחית שלכם – חשוב שתקחו הזמן ותקראו את הסכם העבודה שלכם, בררו עם קולגות בנוגע לתנאי העבודה והשכר להם זכאים כלל העובדים אצל המעסיק, הבינו את המפורט בתלוש המשכורת – ובכל מקרה של ספק, בקשו הבהרות מחשב השכר או מנהל החשבונות של הארגון.

 

 

המענק ופיצויי פיטורים, הפרשות לפנסיה והטבות אחרות

חשוב לדעת, כי בעוד המענק מוסיף בממוצע לכל משכורת חודשית מעל 8% – הסכום אינו נכלל בחישובי הנהלת חשבונות – לא בחישוב פיצויי פיטורין, דמי לידה בשבועות שלאחר לידה או אף בחישוב ההפרשה לפנסיה וגובה הקצבה החודשית לאחר הפרישה לגמלאות. כל זאת – אלא אם חישוב המשכורת ה-13 כחלק מהשכר השנתי המשולם לעובד היא חלק מהסכם העבודה – ובמקרים אלו, כמובן, גם פיצויי הפיטורים ושאר התשלומים יחושבו על פי המשכורת הממוצעת החודשית לעובד – כולל משכורת 13.

 

הביקורת על ההסתדרות

כאמור, המענק הזה מוענק בעיקר בארגונים בהם העובדים נהנים מארגון חזק אל מול גורמי ההנהלה או מהסכמי עבודה קיבוציים. כך, למשל, הסתדרות העובדים בישראל מאפשרת לשיעור ניכר מן העובדים המשוייכים לגוף, ליהנות מתנאי עבודה ושכר נוחים, ביניהם גם משכורת 13 בחלק מן המקרים. אולם בהסכמי העבודה של עובדים המשוייכים להסתדרות העובדים לבין מעבידיהם – משכורת 13 אינה מחוייבת המציאות, ובמקרים כאלה – אך טבעי הוא שעובדים שאינם זכאים לתגמול חשים מופלים לרעה.

 

כך, מוטחת בהסתדרות העובדים ביקורת נוקבת על שהיא אינה דואגת להרחיב חובת מעסיקים לשלם לעובדיהם מענק שנתי יחד עם המשכרות האחרונה של השנה. יש לזכור שמדובר בסכומים גדולים מאוד ולכן ישנה התנגדות עיקשת מצד מעסיקים לכל הרחבה של מעגל הזכאים למענק.

 

מה לעשות אם מגלים שלא קיבלנו מענק שאנחנו זכאים לו

כפי שנוהגים בכל מקרה של אי קבלת זכויות המגיעות לנו כעובדים יש לפנות תחילה אל המעסיק בדרישה להשלמת החסר, אם מסתבר שישנן אי הסכמות (המעסיק אינו סבור שמגיע לנו את שאנו דורשים לקבל), אם המעסיק מתמהמה או נמנע מלשלם לנו את המגיע לנו, יש לנקוט בפעולה משפטית אשר תחייב את המעסיק לעמוד בהתחייבויותיו, לצורך כך מומלץ להיוועץ עם עורך דין המתמחה בדיני עבודה.

 

חשוב לדעת, שאם על פי הסכמי עבודה קיבוציים הארגון שלכם משלם משכורת 13 לעובדיו אולם אתם לא נהנים מהטבה זו – יש מה לעשות, על אף שכוחם של עובדים הוא לעיתים מוגבל ביחס לזה של מעסיקיהם. ישנם גופים אליהם ניתן לפנות כדי לקבל סיוע בהבנת זכויותינו וקבלתם הלכה למעשה, כך גם בכל הנוגע למשכורת 13. בין היתר ניתן לפנות לקליניקה לזכויות עובדים באוניברסיטת תל אביב, לארגון קו לעובד, להסתדרות העובדים החדשה לשירות הייעוץ לאזרח לארגוני סיוע משפטי בהתנדבות ועוד. נשים יכולות לפנות גם לויצו, לנעמת, למרכז מהות ועוד.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme