סעיף 125 ד' לפקודת מס הכנסה – פטור ממס לגמלאים על רווחי הון

עומר גלעדי5 דקות קריאה
סעיף 125 ד' מה הוא אומר?
שתף:

מדיניות חברתית מוצהרת של ממשלות ישראל לדורותיהן היא להבטיח קיום בכבוד למי שמגיעים לגיל פרישה ובדרך כלל גם יוצאים ממעגל העבודה וחדלים מלהרוויח משכורת חודשית. כלים שונים עומדים לרשות המדינה כדי להקל על ציבור הגמלאים ולהביא לשיפור במצבם הכלכלי של מי מהם שהכנסותיהם, עם הגעתם לגיל פרישה, מצטמצמות באופן משמעותי. כך למשל זכאים מי שהגיעו לגיל פרישה (העומד, נכון לסוף שנת 2017, על 67 לגברים ו62 לנשים) לקבל מן המוסד לביטוח לאומי קצבת אזרח ותיק (בשמה העממי – "קצבת זקנה") כאשר גובה הקצבה תלוי בגורמים שונים כגון היקף הכנסות ממקורות נוספים (קרן פנסיה למשל), בני משפחה החיים עם הגמלאי ועוד. מגיל 70 הופכת הזכאות לקצבת זקנה למוחלטת, דהיינו היא משולמת במלואה בכל מקרה.

דרכים נוספות להיטיב מצבם של גמלאים הן באמצעות הענקת תעריפים מוזלים לגמלאים (למשל לשימוש בתחבורה ציבורית, בכניסה למופעי תרבות ועוד), הפעלת מרכזי יום לגמלאים, הקמת מתחמים מסובסדים לדיור מוגן ועוד. רוב הגמלאים מודעים לזכויות כגון אלה הנ"ל ומנצלים אותן אולם ישנן הטבות נוספות שהמודעות אליהן פחותה וחבל, כך למשל פטור מתשלום מס על רווחי הון לו זכאים גמלאים לפי סעיף 125 ד' לפקודת מס הכנסה. אספנו עבורכם מידע אודות הטבת מס חשובה זו במטרה לסייע לכם להכיר בפוטנציאל הטמון בה, מי זכאי לה, כיצד ניתן לממש אותה ועוד.

 

סעיף 125 ד' הוא סעיף שכדאי להכיר
גמלאים רבים אינם מודעים להטבה המגיעה להם מכוח סעיף 125 ד'

 

תמיכה בגמלאים בדרך של הטבות מס

אמצעי רב פוטנציאל העומד לרשות המדינה ומאפשר תמיכה נכבדת באוכלוסיית הגמלאים הוא הענקת הקלות במיסוי. כך למשל בתיקון 190 לפקודת מס ההכנסה נקבע כי משנת 2016 יינתן פטור מלא ממס הכנסה לקצבות גמלאים שגובהן עד 4,145 ש"ח לחודש, בשנת 2020 יינתן הפטור לסכום של עד 4,400 ש"ח ומשנת 2024 יעמוד רף הפטור על 5,668 ש"ח. בשנת 2003 הוכנס תיקון בפקודת מס ההכנסה לפיו חלה חבות במס על רווחים ממרבית המוצרים הבנקאים ורווחי הון מהשקעה בניירות ערך. למעשה תיקון זה חולל מהפכה של ממש והמצב כיום הוא שרק במספר מועט מאוד של נסיבות ניתן פטור, מלא או חלקי, מתשלום מס על רווחי הון. נראה שהמחוקק הישראלי נתן דעתו על כך שאצל חלק מציבור הגמלאים תשואה על חיסכון במוצרים בנקאיים מהווה השלמת הכנסה רבת משקל לקצבאות הפנסיה. כדי להגן על גמלאים כאלה הוכנס לפקודת מס הכנסה סעיף 125 ד' הפוטר הכנסותיהם של גמלאים העומדים בתנאים מסוימים מתשלום מס על הכנסות מריבית על חסכונות שונים כמו גם  מתשואה על השקעות בשוק ההון.

 

מי זכאי לפטור

החוק קובע כי כל מי שהגיע לגיל פרישה חובה (67 לגברים ונשים כאחד) והיה בן 55 ב 1.1.2003 (דהיינו נולד לפני תום שנת 1948) זכאי לפטור מתשלום מס על רווחי הון שגובהם אינו עולה על 13,440 שקלים לשנה. אצל בני זוג אשר שניהם עומדים בתנאים הנ"ל הסכום המקסימאלי עבורו יקבלו פטור מתשלום מס עומד על 16,560 ש"ח (נכון לסוף שנת 2017).

 

משמעות הפטור מכוח סעיף 125 ד'

כאמור מאז שנת 2003 חייב כל מי שמפיק רווח מחיסכון, מכירת ניירות ערך או כלים פיננסיים אחרים שבכוחם לייצר הכנסות כתוצאה מפעולות בשוק ההון
חייב בתשלום מס בגובה 25% על הרווח הריאלי שהשיג. מכוח סעיף 125 ד' לפקודת מס הכנסה זכאים גמלאים העומדים בדרישות שמציב החוק לקבל החזר מס בגובה של עד 16,560 מדי שנה. 
לשם המחשה הנה דוגמא בה כל הסכומים מציאותיים לחלוטין, בני זוג ששניהם בני 70 לפחות בשנת 2017 (לכן נולדו שניהם לפני 1948) ולהם תוכנית חיסכון בה הצליחו להפקיד ברבות השנים סכום מצטבר נכבד כך שההכנסה שהם זוכים לה כתוצאה מן הריבית על החיסכון עומדת על 20,000 שקלים לשנה. ללא הפטור מכוח סע' 125 ד' היו נאלצים בני הזוג לשלם מס בשיעור של 25% על אותם 20,000 שקלים, דהיינו 5,000 ש"ח. בזכות סע' 125 ד' כ – 16,500 ש"ח מתוך אותם 20,000 שקלים הם פטורים ממס ולכן ישלמו השניים בפועל רק 25% על ההפרש, דהיינו 25% מ – 3,500 ש"ח, 875 ש"ח בלבד. כך יוצא שההטבה במקרה כזה גובהה 4,125 ש"ח.

 

 

סעיף 125 ד' מעניק לכם החזר
למעשה, סעיף 125 ד' הוא סעיף שיאפשר לכם לקבל החזר מס

 

כיצד ממשים את ההטבה

ראשית חשוב להבין כי ההטבה ניתנת במועד מימוש הכספים, ז"א שכל עוד הרווחים הם "על הנייר" והזכאים לא ביצעו את הפעולה ההופכת את הכספים לזמינים עבורם לא ניתן ליהנות מהטבת המס. עוד כדאי לדעת שההטבה מכוח סעיף 125 ד' ניתנת באופן אוטומטי בעת שחרור פיקדון בנקאי (החזר המס מועבר אוטומטית ובאופן ישיר לחשבון הבנק). ככל שהדבר נוגע לשחרור תוכניות חיסכון ומימוש רווחים מאפיקי השקעה אחרים ייתכן שקבלת ההחזר מחייבת השלמת הליך מול רשויות המס.

אם אתם עשויים להיות זכאים להטבה לפי סעיף 125 ד' לפקודת מס הכנסה אנו ממליצים לכם לפנות ללא דיחוי לבעל מקצוע כגון יועץ מס או נציג בר סמכא מטעם הגוף המנהל עבורכם את הכספים (כגון סוכן ביטוח, יועץ השקעות או יועץ פנסיוני). וודאו שאתם מתכננים בעזרתם התנהלות פיננסית אופטימאלית אשר תאפשר ניצול מרבי של ההקלות המגיעות לכם כגמלאים, כולל הפטור מתשלום מס על רווחי הון מכוח סעיף 125 ד'.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme