פרילנסר מתחיל – 6 צעדים שיעזרו לכם להתחיל נכון

מערכת5 דקות קריאה
טיפים לכל פרילנסר מתחיל
שתף:

כל פרילנסר שיוצא לדרך העצמאית לראשונה בחייו יודע כמה זה יכול להיות מאתגר, ואם תפגשו כמה פרילנסרים ותיקים הם בטח יספרו לכם על הטעויות הכי גדולות שעשו בתחילת הדרך. הטעויות הללו משפיעות עלינו גם על רמת המקצועיות והיחסים עם הלקוחות אבל גם על החיים האישיים ואצל לא מעט אנשים – גם על הבריאות. אז נכון, לעצמאים יש לא מעט גמישות ויכולת לקבוע לעצמם את חוקי המשחק, אבל המעבר מהעבודה הקבועה והשכר היציב לעולם שהוא לא תמיד מאוד ברור (ובטח לא מבטיח שכר יציב) לא תמיד עובר חלק. כדי לעזור לכם לעבור את המשוכה הזו קצת יותר טוב, הנה 6 טיפים שיעשו את העבודה.

 

פרילנסר בראשית הדרך עשוי לעשות טעויות
פרילנסר שיוצא לראשונה לדרך עצמאית עשוי לעשות טעויות, והן לגיטימיות, אבל אם אפשר להימנע מחלקן הרי זה משובח

 

1 – השאירו סכום זמין לתשלומי מיסים

בתור שכירים היה מי שטיפל עבורנו בתשלומים למס הכנסה, ביטוח לאומי וגם בהפרשות לפנסיה ולקרן השתלמות. עכשיו כשאנחנו עצמאיים אנחנו צריכים לדאוג לעצמנו, וכל פרילנסר חייב לשלם מיסים וביטוח לאומי. החל מינואר 2017 גם הפקדות לפנסיה הן בגדר חובה על פי החוק. כדי להימנע מהפתעות וקנסות כבדים רצוי להשאיר בצד סכום כסף מספק מדי חודש כדי לכסות את התשלומים הללו. גם אם הלקוחות שלכם מתעכבים בתשלומים וגם אם יש לכם תקופה קצת יותר חלשה, את המיסים תצטרכו לשלם ועדיף שתקדימו לטפל בהם. אם אתם מוגדרים כעוסק מורשה רצוי לקחת בחשבון גם את המע"מ ולהשאיר 17% מההכנסות בצד, ואם אתם לא ממש בטוחים כמה כסף אתם צריכים לסגור בתכנית חיסכון קטנה (וזמנית) תמיד אפשר להתייעץ עם יועץ מס או רואה חשבון.

 

2 – רואה החשבון יעזור לכם

חישובי המס הם לא מאוד פשוטים, בוודאי כשמדובר במשכורתו שלו פרילנסר, שהיא לא משכורת יציבה וקבועה. אם אתם שולטים במספרים ובחוקים אתם יכולים לנסות ולחשב בעצמכם כמה מיסים תשלמו וגם כמה עליכם להפקיד לפנסיה או לשלם לביטוח לאומי, אבל פרילנסרים רבים ממש לא יודעים איך הנוסחה עובדת וגם אין סיבה לבזבז את הזמן בניסיונות לגלות אותה. כדי לחסוך זמן ולהימנע מטעויות פשוט היעזרו בבעל מקצוע. לא רק שיועץ המס או רואה החשבון יעזרו לכם לשלם נכון ובזמן, הם עשויים גם לייעץ לכם בכל הקשור להחזרי מס וניצול נקודות זיכוי שאתם לא מודעים לקיומם.

 

3 – כל פרילנסר קובע לעצמו

בתחילת הדרך אנחנו נוטים לקבל לקוחות בשכר נמוך הרבה יותר מזה שמגיע לנו רק משום שאנחנו חוששים שלא תהיה לנו עבודה אחרת – וגם לא הכנסה טובה יותר. בפועל זו טעות גדולה. לפני הכל, לקוח בשכר נמוך עדיין ידרוש מכם לא מעט עבודה, ואם תחשבו את השכר שלכם לפי שעה תגלו שאתם לא מרוויחים אפילו שכר מינימום. אם מדובר בפרויקט מתמשך שאליו אתם מחויבים למשך חודשים זה רק אומר שבתקופה הזו תתקשו להשקיע בגיוס לקוחות חדשים, והשכר יישאר נמוך. במקום זאת, נסו לקבוע לעצמכם את רצפת השכר ואת הסכום המינימלי שאתם מוכנים לקבל. אל תזרקו מספרים לאוויר ללא חישוב – נסו להבין כמה זמן יידרש מכם לכל סוג של פרויקט וכמה תרצו לקבל עבור הזמן שלכם.

 

נדיר לפגוש פרילנסר שמפנה לעצמו זמן
נדיר לפגוש פרילנסר שמקפיד על זמן פנוי, אבל אם תשבצו אותו בלוח הזמנים שלכם הכל ייראה אחרת

 

4 – השאירו לעצמכם גם זמן פנוי

כל פרילנסר מתחיל, וגם לא מעט פרילנסרים וותיקים, כולם מכירים את המכשולים המרכזיים של החיים העצמאיים, והמכשול העיקרי הוא הזמן. יש כאן כמה נקודות מרכזיות שראוי להתייחס אליהן, ובעיקר למצבים שבהם אנחנו פשוט עובדים כל הזמן. כשאנחנו שולטים בזמן שלנו, אוהבים את מה שאנחנו עושים וגם מקבלים שכר לפי פרויקט, קל לנו להיסחף לעבודה ובליל לשים לב – להיות סביבה במשך כל השבוע ובמהלך כל שעות הערות שלנו. בעיה נוספת היא שלרובנו קשה להעריך במדויק כמה זמן יידרש לכל פרויקט, ויש לנו גם גורמים רבים שעשויים להשפיע, לרבות ילדים שנשארים בבית בגלל שפעת, תקלות באינטרנט, עיכובים בפרויקט עצמו או עייפות שלא מאפשרת לנו לעבוד כמו שצריך. חוץ מזה, פרילנסר מתחיל יכול להעיד לא פעם על הקושי לגייס משמעת עצמית ולעמוד בלוחות בלי בוס שיושב על הראש.

 

טעויות הקשורות לניהול לוח הזמנים שלכם הן טעויות שאפשר להימנע מהן אם רק תשאירו לעצמכם זמן פנוי, לעצמכם. אם תכריחו את עצמכם לקחת הפסקה מהעבודה הבלתי פוסקת תגלו שאתם נשחקים לאט יותר, וגם שאתם יעילים הרבה יותר. אם תפנו לעצמכם יום אחד בשבוע שבו אתם מסיימים לעבוד מוקדם יותר תיהנו גם מהחיים עצמם ולא רק מהעבודה, ותגלו שאתם גם מצליחים לנהל את המשימות שלכם בהצלחה רבה יותר כשאתם עובדים במסגרת לוחות זמנים שהוגדרו כמיועדים לעבודה בלבד.

 

5 – התחילו לחסוך כבר עכשיו

פרילנסר מתמודד עם שינויים לא מבוטלים בכל הקשור לגובה ההכנסות שלו, כאשר לצד תקופות מצוינות יש גם תקופות חלשות יותר. בחודש שבו כל הלקוחות נזכרים לשלם ביחד אנחנו נרגשים לקבל שכר גבוה, אבל זה לא בהכרח אומר שקבענו רף חדש או שזה יהיה השכר שלנו מעתה ועד עולם. אם כן, במקום להתפרע ולצאת למסע קניות עם הסכום הגדול שנפל לידינו עדיף להתחיל לחסוך, וכמה שיותר מוקדם. כך, בחודש שבו ההכנסה תהיה נמוכה יותר אבל החשבונות ימשיכו להגיע, יהיה לכם איך לשלם אותם וגם איך לקנת אוכל במכולת.

 

6 – התעקשו לחתום על הסכמי עבודה

נדיר לפגוש פרילנסר שלא התמודד לפחות עם לקוח אחד שהתחמק מתשלום. חילופי דברים במייל או הצעת מחיר שניתנה טלפונית, כל אלה עשויים שלא להספיק אם הלקוח יחליט לשמור את הכסף בחשבון שלו ולמנוע מכם תשלום. ללא אסמכתא כתובה לכם יהיה קשה להגיע לבית המשפט ולדרוש את התגמול המגיע לכם. אם כן, התחילו לעבוד עם הסכמי עבודה כתובים, הגישו הצעות מחיר מסודרות והגדירו לא רק את המחיר שלכם אלא גם את לוחות הזמנים הצפויים, לרבות תמחור נוסף על חריגות מהיקף הפרויקט, למען הסר ספק. ככל שהצעת המחיר והזמנת העבודה יהיו ברורות ומוגדרות טוב יותר, כך תשמרו על עצמכם ותימנעו מטעויות יקרות מאוד. אם תפעלו על פי הכלל הזה וגם על פי חמשת הכללים הקודמים, יהיה לכם קצת יותר להשתלב בעולם החדש והכיפי הזה, שהוא מצד אחד מאתגר אבל גם מהנה ומספק לא פחות.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme