שכיר או פרילנסר – איזו חלופה תשתלם לכם יותר בטווח הארוך?

אירנה נוזה5 דקות קריאה
שכיר או פרילנסר? מה משתלם?
שתף:

מתכננים לעזוב את משרת השכיר ולנסות את מזלכם בתור עצמאיים? להגשים את עצמכם, ליהנות מלוח זמנים גמיש, לא להיות כפופים לבוס – אלו היתרונות הבולטים של עבודת הפרילנס שכולם מכירים ואשר קורצים לרבים. אם לפני שנים אחדות אחוז העוסקים בעבודות פרילנס היה מינורי ביחס למספר השכירים במשק, היום קרוב ל-10% מקרב העובדים בשוק הם עצמאיים, מספרם הולך וגדל משנה לשנה ועל פי תחזיות לקראת שנת 2020 יעלה הנתון ל-20% ואף יותר. ללא ספק, לעידן הטכנולוגי ישנה השפעה מכרעת על מגמה זו: מחשבים אישיים המאפשרים לבצע את מרבית המטלות שבמסגרת העבודה מרחוק ובכל עת, חיבור זמין לאינטרנט, טכנולוגיות ממוחשבות מתקדמות וידידותיות למשתמש – כל אלו הופכים את העבודה מהבית או מכל מקום אחר לאפשרות שברורה מאליה. עם זאת, מן הראוי לציין כי מעטים בקיאים בדקויות הכרוכות בעבודה כעצמאי. הבה נראה מה המשמעות האמיתית שעומדת מאחורי עבודת הפרילנסר ונבדוק מה משתלם יותר – להיות שכיר או פרינלסר?

 

שכיר או עצמאי שעובד מהבית?
ההחלטה בין להיות שכיר או עצמאי תלויה גם בשאלה האם אתם ערוכים לעבודה מהבית, ובאיזה תחום פעילות תתמקדו

 

בוחרים תחום פעילות

חשוב להבין שני דברים. קודם כול, בין אם מדובר במשרת שכיר או פרילנסר קיימת התאמה בין גובה השכר לבין תחום הפעילות. כלומר, אם התפקיד נמצא בראש רשימת המשרות בדירוג של גובה השכר עבור שכירים, כך גם שכרו של הפרילנסר באותו תחום יהיה הגבוה ביותר ביחס לתחומים אחרים. שנית, ברוב המקרים השכר הממוצע של הפרילנסר יהיה גבוה יותר מהמשכורת של השכיר המועסק באותו תפקיד. עם זאת, יש להתייחס לאמירה זו בעירבון מוגבל – על כך בהמשך.

 

אז מהם התפקידים המתגמלים ביותר במשק ואשר ניתן לבצעם גם במסגרת עבודת הפרילנס? במקום הראשון – עבודות תוכנה, פיתוח וטכנולוגיה על סוגיהן השונים עם שכר ממוצע של כ-25-30 אלף ש"ח. במקום השני – משרות בתחום ייצור ותעשייה: שכר ממוצע כ-20-25 אלף ש"ח. משכורת הנעה סביב 10-20 אלף ש"ח מאפיינת תפקידים בתחום שיווק ומכירות, אינטרנט, עיצוב גרפי, רכש ולוגיסטיקה, כלכלה, הנהלת חשבונות והוראה. בעבודות הפרילנס, בדומה למשרות השכירים, גובה השכר מהווה נגזרת של וותק וניסיון בתחום: שכר גבוה יותר לפרילנסרים עתירי ניסיון ונמוך יותר לפרילנסרים שבראשית דרכם המקצועית.

 

מי מרוויח יותר – שכיר או פרילנסר?

כפי שהוזכר לעיל, אם נשווה משכורת של שכיר ופרילנסר, ברוב המקרים נמצא כי משכורתו של העובד העצמאי גבוהה יותר. אבל, אל תמהרו להסיק מכך שעם הפיכתכם לפרילנסרים הרווח שלכם יגדל. למה לא, ומה זה משנה מבחינת החוק אם אתה שכיר או פרילנסר? קודם כול, היות ובין השכיר למעסיקו מתקיימים יחסי עובד-מעביד, מחויב המעסיק פרט למשכורת לשאת בהוצאות עבור הזכויות הסוציאליים של העובד: הפרשות לפנסיה ולפיצויים, תשלום דמי הבראה, תשלום עבור ימי חופשה וימי מחלה, הוצאות עבור נסיעות, קרנות השלמות ועוד. לעומת זאת, הפרילנסר הוא, כאמור, המנהל של עצמו, ולפיכך מחויב לדאוג לתשלומים אלו בעצמו: דמי ביטוח לאומי, תשלום למס הכנסה, הפרשות לפנסיה, קרנות השתלמות ועוד. משמעות הדבר היא שבמידה והפרילנסר מעוניין להגיע לתנאיי שכר זהים לאלו שמהם נהנה בזמן היותו שכיר, עליו לגבות בעבור שירותיו סכומים הגבוהים ב-30-35% ביחס למשכורתו כשכיר.

 

סוגיית השכר בין שכיר לעצמאי
כשאתם מבחינים בין שכרו של שכיר לזה של עצמאי, בדקו גם את התנאים הסוציאליים – לרבות הפרשות לפנסיה וקרנות השתלמות

 

דבר נוסף שחשוב להבין זה הנושא של ימי חופשה ומחלה: פרילנסר לא מקבל תשלום בעבורם. בעוד שמצד אחד, אינו מחויב לעבוד מדי יום בשעות קבועות, הוויתור על שעות או ימי עבודה משמעותו פגיעה ישירה בגובה השכר החודשי שלו. לעומתו, השכיר יהנה מתשלום דמי חופשה או מחלה על ידי מעסיקו. פרט נוסף, המסביר את המחיר הגבוה יחסית שדורשים פרילנסרים בעבור שירותיהם והמצדיק אף דרישת סכומים העוברים את ה-30-35% שהוזכרו כאן, זה הזמן שנדרש להקצות הפרילנסר לטובת ניהול העסק שלו. כ-50-25% מסך זמן עבודתו של העצמאי מוקדש לניהול העסק: גבייה והנפקת חשבוניות וקבלות, שיווק העסק וגיוס לקוחות, התנהלות מול רשויות ועוד. כך יום עבודה סטנדרטי של 9 שעות אצל שכיר, מצטמצם להיקף של 4.5-6.75 שעות עבודה בפועל, ועל מנת להגיע לרווח זהה לזה של השכיר על הפרילנסר להעלות את גובה התגמול השעתי בעבור עבודתו. בזאת, כמובן, לא תם העניין: פרילנסר נאלץ לשלם מכספו תשלומים נוספים לצורכי התחזוקה השוטפת של העסק. כך, למשל, פרילנסרים רבים מעדיפים להימנע מהתנהלות ישירה מול הרשויות ומעבירים סמכות זו לרואה חשבון (הגשת דוחו"ת שנתיים, הצהרות הון וכו'). אחרים מקצים סכומים נכבדים לשיווק שירותיהם (בנייה ותחזוקת אתר אינטרנט, פרסום שירותיהם בערוצי המדיה השונים, תשלום עבור דמי שירות לאתרים דוגמת XPLACE ועוד). בואו לא נשכח גם את התשלום עבור הציוד הבסיסי הנדרש לצורכי תפעול העסק: ציוד משרדי, תשלום חשמל, דמי ארנונה ועוד. מן הראוי לציין כי המדינה נותנת החזר של כ-70% עבור ההוצאות, אך הנטל על יתר התשלום עודנו מוטל על הפרילנסר. 

 

לסיכום, הבחירה להיות שכיר או פרילנסר נתונה בידכם. כפי שניסינו להראות, בכל אחת מהאפשרויות טמונים יתרונות וחסרונות שונים. עם זאת, במידה והחלטתם לעשות את המהלך ולנסות את מזלכם כעצמאיים חשוב שתהיו מודעים לעלויות הנוספות הכרוכות בכך. לפיכך, אל תחששו לדרוש שכר גבוה מהמקובל בעולם השכירים – הרי המטרה של כל הסיפור היא לצאת ברווח ולא בהפסד.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme