פיצוי על רשלנות רפואית יכול להגיע אף למאות אלפי שקלים

עודכן 26 אפריל, 2024

לאלפי ישראלים מגיע פיצוי שיכול להגיע למליוני שקלים בגין נזק שנגרם להם או לבני משפחתם מרשלנות רפואית. למי שטרם קיים עו״ד מייצג יש סיכוי גבוה למצות את זכאותו. היום, תביעת רשלנות רפואית הפכה לדבר מקובל ואף מערכת הבריאות עצמה רואה בה סוג של תחקור להסקת מסקנות והפקת לקחים.

מאות אלפי ישראלים לא מודעים לכך שמגיע להם פיצוי כספי מאוד גבוה בגין רשלנות רפואית שחוו הם או בני משפחתם. רובינו לעיתים שקועים כל כך בניסיונות התמודדות עם הנזקים שנגרמו לנו שאנחנו שוכחים בכלל לבדוק אם האחראי לנזק ראוי שיישא באחריות על רשלנותו. בהרבה מן המקרים פיצוי על נזקי רשלנות רפואית ונזק גופני בעקבות כך יכולים להגיע למאות אלפי שקלים ואף למליונים. חשוב מאוד להתייעץ בנושא ולהבין אם אכן המקרה שחוויתם מהווה רשלנות רפואית מצדיק פיצוי שכזה. 

 

זכאות לפיצויים מרשלנות תלויה במספר גורמים, כמו קבוצת גילך. מעל 22,472 ישראלים כבר ביצעו בדיקת זכאות לקבלת פיצויים, זה לוקח פחות מדקה ורק צריך לענות על מספר שאלות בסיסיות.

 

ניתן להתחיל בדיקת זכאות לפיצויים על ידי בחירת קבוצת גילך:

 

***חשוב לציין: רלוונטי רק במקרים שהרשלנות הרפואית קרתה ב-7 השנים האחרונות.

 

יוצא מבית חולים עם נזק רפואי –  חשוב לשלול רשלנות רפואית

חשוב להבין מהי רשלנות רפואית. רשלנות רפואית מתארת מקרה בו מטופל לא קיבל טיפול מיטבי מטעם הצוות הרפואי, עד כדי כך שנגרם לו נזק – והנזקים הם לעיתים חמורים. במקרים של רשלנות רפואית, ניתן להוכיח כי הרופא או מי מהצוות המטפל מטעם המכון הרפואי, נקט בפעולות רשלניות, לא סיפק טיפול רפואי הולם או הסברים שאפשרו למטופל לבחור את אופן הטיפול בו באופן מודע, וכדומה. רשלנות רפואית היא עוולה אזרחית, וככזו – מי שעובר עליה חושף עצמו לתביעה במסגרת דיני הנזיקין. חשוב להבין שברובם המוחלט של המקרים אין די ברשלנות כשלעצמה כדי לזכות בתביעה – רק אם הרשלנות גרמה לנזק ניתן יהיה לקבל פיצוי.  

 

 עליה חדה בתביעות הרשלנות הרפואי בארץ ובעולם

במהלך העשור האחרון אנו רואים עלייה חדה במספר התביעות המוגשות בגין רשלנות רפואית. תופעה זו אינה ייחודית לישראל וניתן להסביר אותה בשינוי שחל במערכות היחסים שבין רופאים למטופלים: בעבר מטופלים נטו לקבל ללא עוררין את המקצועיות והבחירות הטיפוליות של רופאיהם. המצב כיום שונה בתכלית – גישה חופשית למידע, ידע כללי נרחב יותר, השכלה ואחריות אישית מניעים מטופלים לדרוש ולקבל הסברים מעמיקים, לשמוע על אפשרויות שונות ואף להיות מעורבים בעצמם בקבלת החלטות הנוגעות לטיפול הניתן להם. העומס המוטל על הצוות הרפואי מהווה ללא ספק סיבה עיקרית לחלק גדול ממקרי הרשלנות הרפואית. ניתוח התביעה ותחקור האירוע חשובים כי יתכן וימנעו את מקרה הרשלנות הבא.  

 

 חשוב לנהל תביעת רשלנות רפואית במשרד שמתמחה בתחום

ישנם משרדי עריכת דין העוסקים  בניהול תביעות רשלנות רפואית. ככל שהמשרד גדול יותר הניסיון של צוות המשרד רב יותר. תחום הרשלנות הרפואית מגוון  החל  מ: אבחון מאוחר של מחלת הסרטן (על המשמעויות מרחיקות הלכת שעלולות להיות לאיחור כזה), רשלנות בטיפול, אי גילוי בעיות גנטיות ומומים בעוברים, ועוד. חשוב לבחור במשרד שהניסיון המצטבר שלו אפשר לו לעסוק ולהכיר לעומק את כל תחומי הרשלנות הרפואית על ענפיו השונים. ליווי רפואי ושיתוף עם צוות רפואי הוא יתרון גדול של משרד שעוסק בתחום הרשלנות הרפואית.

 

רק בעל מקצוע ידע לקבוע אם אכן מדובר ברשלנות רפואית.

לעתים קרובות מטופלים חשים שרופא, אחות, טכנאי או איש צוות רפואי אחר נהג ברשלנות בעת שהעניק להם טיפול, ייתכן שמדובר בעיכוב או מחדל (הימנעות מביצוע מעשה עשוי בהחלט להיחשב רשלנות). חשוב להבין כי תביעה בגין רשלנות רפואית אפשרית רק כאשר המעשה או המחדל אכן מהווים עוולה משפטי.  לעוולת הרשלנות שלושה יסודות, אי עמידה בחובת הזהירות, התרשלות וגרימת נזק. ככל שהדבר נוגע למוסדות רפואיים, רופאים ואנשי צוות רפואי אך טבעי הוא שהם חבים חובת זהירות מסוימת כלפי מטופלים אולם תחום הרפואה מאופיין בנטילת סיכונים ולכן כדי שתהיה הפרת חובת הזהירות עד כדי התרשלות יש לקבוע אם ניתן היה לצפות את הסיכון. אם הופרה חובת הזהירות נחוץ היסוד השני, ההתרשלות עצמה. זו מתקיימת רק אם הנתבע התנהל באופן החורג מכפי שיש לצפות מ"רופא סביר". גם אם הופרה חובת הזהירות והייתה התרשלות עדיין אין מקום לתבוע אלא אם כתוצאה מאלה נגרם למטופל נזק.

 לאור כל שתואר לעיל ברור שעבור מי שאינו בעל הידע והניסיון (הרפואי והמשפטי) הדרוש קשה לקבוע אם אכן מדובר במקרה של רשלנות רפואית. רק עורך דין המתמחה בתחום זה יוכל לבחון את הדברים לאשורם ולייעץ לנו אם וכיצד לפעול.

 

 העלויות הכרוכות בניהול תביעת רשלנות רפואית אינן מהוות עוד מכשול להגשת התביעה.

מאפיין נוסף של תביעות רשלנות רפואית הוא שעלויות נכבדות בצידן. למעשה אלה הן התביעות הנחשבות היקרות ביותר לניהול מכל סוגי התביעות הנזיקיות, זאת בשל הסכומים הנדרשים לשם מימון עריכת בדיקות וקבלת חוות דעת של מומחים רפואיים. נכון להיות קיימות חברות המסייעות במימון העלויות הכרוכות בהגשת התביעות. חברות אילו שעוסקות בהשקעות משפטיות, הפכו את הגשת התביעות בתחום לנגישות יותר וזמינות יותר ומהוות סיבה נוספת לגידול במספר התביעות המוגשות היום.

 

מהרו להתחיל את התהליך – בתביעות רשלנות חלה התיישנות

בתביעות רשלנות רפואית ישנה התיישנות. ולכן מומלץ להגיש את התביעה בהקדם האפשרי.  לאחר תום תקופת ההתיישנות אין אפשרות להגיש תביעה ולא תוכל לקבל פיצוי בגין הנזקים שנגרמו לך.

בכדי להימנע מהתיישנות ועל מנת שתהיה אפשרות לעשות שימוש בכספי הפיצויים בהקדם האפשרי, מומלץ להתחיל את תהליך ההתייעצות קרוב ככל הניתן לאירוע.

 

זכאות לפיצויים מרשלנות תלויה במספר גורמים, כמו קבוצת גילך. מעל 22,472 ישראלים כבר ביצעו בדיקת זכאות לקבלת פיצויים, זה לוקח פחות מדקה ורק צריך לענות על מספר שאלות בסיסיות.

 

ניתן להתחיל בדיקת זכאות לפיצויים על ידי בחירת קבוצת גילך:

 

 

זכאות לפיצויים מרשלנות
עינת מילר
בדיקת זכאות לפיצויים מרשלנות רפואית
בחר את קבוצת גילך