airbnb או booking? בקרוב תשלמו מע"מ על השכרה לטווח קצר

מורן בלסר5 דקות קריאה
השכרת דירות דרך airbnb תעלה קצת יותר בקרוב
שתף:

מאות אלפי דירות, חדרים ובתים בישראל מוצעים להשכרה לתקופות קצרות דרך אתר airbnb ואתר booking – שתי הפלטפורמות המובילות כיום להשכרות דירות בפלטפורמת "בין אנשים". כבר דובר על כך שהשכרת דירות בתל אביב דרך airbnb  השפיעה באופן דרמאטי על עליית מחירי השכירות לתושבי ישראל בעיר; לאחרונה התפרסם כי מועצת האי פלמה דה מיורקה אפילו אסרה על השכרת דירות דרך airbnb וקבעה קנס לא נמוך לעוברים על חוק זה.  שוק השכרת הדירות לטווחים קצרים, בעיקר לתיירים, למשל דרך פלטפורמת airbnb הוא פופולארי מאוד (מוערך כי כ – 40% מכלל התיירים בעולם משתמשים ב – airbnb לבחירת מקום הלינה שלהם בחופשות), אולם חשוב לזכור כי פלטפורמת ה"השכרה בין אנשים", שהוצגה לעולם לראשונה על ידי airbnb וכאמור כיום מתאפשרת גם באתר booking – היא פלטפורמה חדשה יחסית, והעולם פחות ערוך לקראתה. בשורה התחתונה, אין ספק שמי שמשכירים כיום דירות בישראל דרך airbnb, נהנים מהכנסות נוספות – לעיתים בסכומים משמעותיים – אולם הכנסות אלה לא ממוסות והן אינן מוסדרות בחוק, או לפחות כך היה – עד לאחרונה.

 

airbnb פתוח לכולם
כל אחד יכול להשכיר דירה, חדר בדירה, או נכס אחר למגורים, דרך פלטפורמה כמו airbnb  או booking. בישראל, בעוד ההכנסות מהשכרת דירות לטווח קצר באופן זה עשויות להיות משמעותיות – המיסוי והנהלת החשבונות בגין ההכנסה מעיסוק זה, עדיין אינם מוסדרים

 

השכרת דירות דרך airbnb  בישראל – תחום לא מוסדר מבחינת מיסוי

בישראל, בעוד בעלי צימרים, למשל, מחויבים על פי חוק לספק חשבונית בגין שירותי האירוח ולנהל את חשבונותיהם בדומה לבעלי עסקים אחרים – מי שהשכיר חדר בדירתו, או את כל הדירה, דרך שירותים כמו airbnb, נפל בין הכיסאות – לנוחותו – בעניין חישובי המס, ורבים מבית מאות אלפי משכירי הדירות דרך האתר בישראל, בכלל לא סיפקו חשבוניות בגין שירותי השכרת הנכסים, ולא שילמו מסים בגין הכנסותיהם.

 

הנחיות חדשות שפורסמו לאחרונה מטעם רשות המסים, קובעות כי מי שפועל במסגרת שירותי השכרת דירות לטווח קצר, למשל באתר airbnb, גם אם ההשכרה היא של חדר בדירת המגורים שלו, נדרש לניהול חשבונות, כולל פתיחת תיק (עוסק מורשה, או עוסק זעיר כאשר כלל ההכנסות השנתיות בסכום שאינו עולה על 100,000 ש"ח), וביצוע תהליכי הנהלת חשבונות ככל עוסק אחר, כולל תשלומי מס כאשר תקרת ההכנסות מצדיקה זאת.

 

כמה מס נשלם ואיך זה ייעשה?

במרץ השנה, דווח כי רשות המסים עמדת בקשר עם מפעילי אתר airbnb, ובודקת אפשרות של גביית המס בגין השכרת הנכסים בישראל היישר מן האתר ובמהלך ביצוע העסקה בין השוכר למשכיר. שיטה זו לגביית מס עלולה להתברר כבעייתית, מפני ששיעור המס שייגבה בסופו של דבר מן המשכיר מטעם רשויות המס בישראל תלוי בשיעור הרווחים שלו, שהם סך ההכנסות (לכל השנה) בניכוי ההוצאות – נתונים שקשה לשער אותם בבחינת עסקה אחת בלבד. שיעור המס שייגבה ממשכירי דירות דרך airbnb  צפוי לעמוד על בין 15%ל – 20%, עבור מי שמרוויחים מהשכרת הנכסים שלהם עד 25,000 ש"ח בשנה. כמו בחישובי המס של עוסקים בתחומים אחרים – גם עבור משכירי הדירות לטווח קצר, שיעור המס המשולם יעלה ככל שההכנסות גבוהות.

 

מקרים שונים, אותו חישוב מס

השכרת דירות דרך פלטפורמת airbnb מאפיינת סוגים שונים של אנשים – ולא כולם מתייחסים להשכרת הנכסים שברשותם כעסק רווחי ומטופח. לדוגמה, יש את המשכירים אשר מתאפשר להם עצמם לטייל בעולם והם משכירים את הבית ("סאבלט") שלהם למשך תקופת הזמן בה לא ישהו בו (Home Sharing), יש את מי שמארחים בביתם יותר עבור ההנאה והחשיפה לאנשים ממקומות שונים בעולם, ופחות לשם ההכנסה – כל אלה, עלולים למצוא עצמם נאלצים לנהל תיקי הנהלת חשבונות בעלויות נוספות, לעיתים עבור הכנסות נמוכות ללא תשלום מס בפועל. ייתכן, שהפתרון לכך היא גביית מס בשיעור נמוך ואחיד (כיום מדובר על מס של 10% עבור הכנסות של עד 25,000 ש"ח בשנה), שייגבה ישירות דרך האתר בעת ביצוע העסקה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme