בדקנו כמה באמת עולה להיות סטודנט בישראל – שכר הלימוד הוא החלק הזול

עומר גלעדי5 דקות קריאה
שכר הלימוד - חלק קטן מהוצאות הסטודנט
שתף:

יותר מ – 300,000 סטודנטים יתחילו באוקטובר את שנת הלימודים שלהם – עם שכר לימוד ממוצע בישראל של מעל 13,000 ש"ח בשנה. יצאנו לבדוק מהי עלות המחיה של סטודנטים בישראל, והופתענו מהתוצאות. כמה כסף תצטרכו על מנת לממן את שכר הלימוד של התואר הראשון שלכם, ומה הסיכוי שתצברו חובות לאורך תקופת הלימודים באוניברסיטה?

 

שכר הלימוד הוא רק הוצאה אחת
סטודנט ממוצע בישראל מוציא בכל חודש מעל 5,000 ש"ח, ההוצאה העיקרית היא עבור מגורים ושכר לימוד. ההכנסה החודשית הממוצעת לסטודנט בארץ – פחות מ – 4,000 ש"ח לחודש

 

שכר הלימוד באוניברסיטאות או במכללות

בישראל 63 מוסדות להשכלה גבוהה, מתוכם רק תשע אוניברסיטאות. כל אחת מאותן תשע האוניברסיטאות המוכרות על ידי המל"ג (המועצה להשכלה גבוהה) בישראל גובה שכר לימוד שנתי ואחיד, שנקבע על ידי המל"ג ומחייב את האוניברסיטאות. אמנם כל האוניברסיטאות גובות תשלומים נלווים המאפשרים שינויים קלים בעלות הלימודים לשנה – אולם שינויים אלה הם מינוריים ביחס לכלל ההוצאה. ככלל, שכר לימוד לשנה באוניברסיטאות בחסות המל"ג, עומד היום על כ – 10,500 ש"ח לשנה בתואר ראשון, מה שאומר בתארים של שלוש שנות לימוד – שכר לימוד כולל של כ – 31,500 ש"ח. בתארים מתקדמים – שכר הלימוד גבוה יותר. 

 

עשרות מכללות ומוסדות אקדמיים, ביניהן כאלה המספקים תארים "מן המניין", מאפשרים לימודים גבוהים בעלויות גבוהות יותר – עד 25,000 ש"ח לשנה. המשמעות – עלות גבוהה פי 2.5 לכלל הלימודים, או במילים אחרות, לא פחות מ – 75,000 ש"ח לתשלום שכר לימוד עבור שלוש שנות לימוד לתואר ראשון (אלא אם הוא דו תחומי, מה שאומר בדרך כלל לימודים על פני 4 שנים, בעלות גבוהה יותר).

 

 

המגורים – הוצאה חודשית גבוהה

רק 7% מכלל הסטודנטים גרים במגורי הסטודנטים באוניברסיטה שבה הם לומדים – וכל השאר נאלצים להשכיר דירה או חדר, בקרבת מקום. מי שגר רחוק ווחר שלא להשכיר דירה ליד האוניברסיטה, בדרך כלל מוצא עצמו מבזבז לא פחות כסף על פתרונות תחברה, כמו החזקת אוטו או רכב דו גלגלי, או נסיעה בתחברה ציבורית.

 

הבעיה היא שהביקוש ליחידות דיור בקרבת האוניברסיטה גבוה – ועל כן, מחירי השכירות עולים. ואכן, מדד השכירות של וואלה! נדלן בשיתוף עם יד 2, שנערך לפני כשנה, מצביע על הפרשים בעלות השכירות לרעת השכונות שמסביב לאוניברסיטאות – לא רק בתל אביב. יוצא שדווקא הסטודנטים נאלצים לשלם לצד שכר לימוד – גם שכר דירה גבוה. לדוגמה – באזור אוניברסיטת תל אביב, השכרה של דירת חדר תעלה כ – 2,800 ש"ח לחודש; באזור ירושלים עבור חדר אחד תשלמו כ – 2,200 ש"ח לחודש; ובחיפה תשלמו מחיר דומה עבור שכר דירה לחדר אחד באזור הטכניון.

 

 

הוצאות נוספות לסטודנטים

סקרים רבים שנערכו בקרב סטודנטים, מעלים כי בין 70% ל-80% מהם עובדים, וכי מעל מחצית מהם מקבלים סיוע כספי מההורים. ההוצאות לסטודנט עומדות בממוצע על כ-5,200 ש"ח – מתוכם, עבור סטודנטים שלומדים באוניברסיטה בשכר לימוד שנקבע ע"י המל"ג, מעל 55% מההכנסה מיועדת למימון שכר דירה ושכר לימוד. עוד הוצאות שחשוב לקחת בחשבון: מזון וצרכים הכרחיים (בממוצע כ – 1,000 ש"ח לסטודנט לחודש), הוצאות נלוות ללימודים כמו ספרי לימוד ועזרים, מחשוב וכלי כתיבה (בממוצע כ – 250 ש"ח בחודש); מיסים ואחזקת דירה, טלפונים ואינטרנט (בממוצע כ – 400 ש"ח בחודש), ולא פחות חשוב – בילויים בסכומים משתנים.

 

שכר הלימוד והוצאות נוספות
ההוצאות כוללות את שכר הלימוד וגם עלויות נוספות כמו ספרי לימוד או צילום חומרים

 

ההכנה – גירעון שהולך ועולה עם שנות הלימוד

השכר החודשי הממוצע לסטודנטים בארץ, עומד על כ – 3,800 ש"ח בחודש – מה שאומר גירעון מצטבר של 1,200 ש"ח בכל חודש, לצבירת חוב שנתי של כ – 14,400 ש"ח בכל שנה. סטודנטים שמממנים חוב זה באמצעות הלוואות משלמים אמנם ריבית מופחתת – ועדיין, הם מגדילים את הגירעון בגובה ההחזרים ואת סך הכספים והעלויות לתקופת הלימודים בריבית ההלוואה, היא עלותה. בשורה התחתונה, אם אתם מתכוונים ללמוד לתואר ראשון באחת מתשע האוניברסיטאות הפועלות תחת חסות המל"ג בארץ – תתכוננו להיפרד במשך שלושת השנים הבאות מיותר מ – 180,000 ש"ח. סכום זה יעלה, אם אתם לא מסתפקים בחדר צנוע למגורים או אם אתם בוחרים ללמוד במכללה בשכר לימוד גבוה יותר.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme