גם אתם הרגשתם את עליית השכר הממוצע בישראל?

עומר גלעדי5 דקות קריאה
למה אתם לא מרגישים איך השכר הממוצע עלה?
שתף:

ב – 7.8.2018 פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בישראל (הלמ"ס) הודעה לתקשורת בעניין השכר הממוצע למשרת שכיר של עובדים שכירים בישראל בחודשים מרץ עד מאי. בהודעה דווח על מספר משרות השכיר במשק (עם חלוקה למשרות שכיר של עובדים ישראליים ומשרות שכיר של עובדים מחו"ל), והשכר הממוצע לשכיר (באותה חלוקה). על פי אותו דו"ח, השכר הממוצע לשכיר במשק 10,140 ש"ח – עלייה של כ – 4.4% בשכר הממוצע למשרת שכיר במחירים שוטפים, ובנוסף – עליה של כחמישה אחוזים ביחס לשכר הממוצע למשרות שכיר מאז תחילת שנת 2018.

 

לאחר שאמרנו את כל זה, בוודאי מפתיע לציין כי ריאלית, מדובר על הפחתה בגובה השכר הממוצע למשרות שכיר – על פי אותה הודעה לעיתונות, משכר ממוצע של 10,850 ש"ח בחודש מרץ, לשכר ממוצע של 10,140 במאי (לעובדים ישראלים בלבד). בנוסף לנתון מפתיע זה – הנה עוד הפתעה: על אף שאנחנו מצפים כי השכר הממוצע יתאר את השכר שסביבו נעות המשכורות לשכירים במשק, כשני שלישים מכלל העובדים השכירים בישראל עובדים במשרות בהן השכר הממוצע הוא נמוך מהשכר הממוצע במשק. השכר הממוצע בישראל הוא גבוה משמעותית ביחס לשכר החציוני, מה שאומר שכמעט 80% מהעובדים במשק – מרוויחים פחות מהשכר הממוצע. אז, האם תלוש המשכורת שלכם מבטא את העלייה בשכר הממוצע במשק בישראל? האם מצבכם הכלכלי מרווח יותר? האם אתם יכולים לקנות יותר החודש? התשובה היא, כפי הנראה, לא.

 

השכר הממוצע עלה. בערך.
השכר הממוצע במשק הישראלי עלה ממרץ ועד מאי, במונחים שוטפים, בכ – 4.4%, אולם ריאלית, הוא ירד בכ – 710 שקלים לחודש. מתוך 3,600,000 עובדים ישראליים במשרת שכיר במשק, יותר מ – 2,400,000 (שני שלישים) עובדים הרוויחו פחות מהממוצע

 

ירידה בשכר הממוצע בענפי ההייטק

לצד העלייה המתמשכת בשכר – אנחנו רואים בחודשיים האחרונים ירידה בגובה השכר בתחום ההייטק. כ – 8.5% מכלל השכירם בישראל מועסקים בענף ההייטק, הם יותר מ – 311,000 משרות שכיר. בחודש אפריל 2018 היה השכר הממוצע למשרת שכיר בענף ההייטק 22,463 ש"ח, ואילו במאי – 21,437 ש"ח – ירידה של כחמישה אחוזים בגובה השכר הממוצע בתחום. גם המועסקים בענף התרופות רשמו ירידה משמעותית בשכר הממוצע – משכר ממוצע בגובה 21,542 בחודש מרץ, לשכר ממוצע של 17,892 במאי (ירידה של כ – 17%).

 

 

יותר משרות שכיר

לצד העלייה השנתית בכמות העסקים הקטנים והעצמאיים בשנת 2018 (עלייה של כ – 2.5% בשנת 2018, כמו גם בשנה שקדמה לה), אנחנו רואים עלייה של כ – 0.5% במספר משרות השכיר בארץ. בענף הדואר, אחסנה ותחבורה – ראינו, למשל, עלייה במספר משרות השכיר של יותר מ – 4.1% במספר משרות השכיר. יש גם תחומים בהם מספר משרות השכירים ירד – למשל תחום הבידור והפנאי, בו רואים בישראל יותר ויותר עוסקים עצמאיים ופרילאנסרים.

 

השכר הממוצע והשכירים בישראל
לא רק השכר הממוצע עלה – אלא גם מספר השכירים בישראל

 

מי מרוויח את השכר הכי נמוך במשק?

כל מי שמחפש עובדי משק בית, יודע כי איתור איש מקצוע איכותי בתחום אינה מלאכה פשוטה – ולכן, זה אולי יפתיע לגלות, כי דווקא העובדים במשק הבית, הם בעלי הכר הנמוך ביותר מכלל המגזרים במשק, עם הכנסה חודשית ממוצעת של כ-4,839 ש"ח במשרת שכיר. סקר שערכה חברת אולג'ובס ביולי השנה מעלה כי השכר הממוצע ברוטו של קופאים וקופאיות עומד על 5,610 ש"ח בחודש, כאשר קופאית אישה צפויה להרוויח בממוצע כ-600 ש"ח פחות מקופאי גבר.

 

מאותו הסקר, עולה כי עובדי שירות לקוחות, תחום נוח יותר לעבודה מבחינה פיזית אך תובעני יותר מבחינה אישית ובין אישית, מרוויחים בממוצע כ – 6,130 ש"ח לחודש, וגם כאן עלה פער בין השכר הממוצע של גברים ושל נשים, בגובה של כ – 300 ש"ח.

 

 

ומי שיאני השכר?

כנראה שבמעלה טבלת שיאני השכר, תחום ההייטק עדיין שולט עם שכר ממוצע למשרת שכיר של מעל 21,000 ש"ח במאי – כאמור, ירידה ביחס לחודשים מרץ ואפריל השנה. בתחום ההייטק מועסקים כ – 8.5% מכלל המועסקים במשרות שכיר בארץ, כ – 45% מתוכם ותחום פיתוח וייעוץ, 22.5% בתחום ייצור מחשבים וציוד, 15% במחקר ופיתוח, ועוד.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme