אתגר הכסף מוכיח שאפשר לחסוך 7,000 שקלים בשנה – 3 שנים ברציפות

מערכת5 דקות קריאה
אתגר הכסף - סיפור ההצלחה
שתף:

ביוני 2016 פתחה זהר בנימיני קבוצת פייסבוק, והודיעה לעוקבים בדף העסקי שלה על השקת אתגר הכסף. הפוסט הראשון לא זכה לתגובות או להתייחסות אבל זהר המשיכה בשלה. שבועיים לאחר מכן ניסחה את הקווים המנחים לאתגר, תזמנה את פרסום הפוסט לשעה 8 בבוקר ויצאה לפגישה עם לקוחה.

 

"יצאתי מהפגישה ב-11 בבוקר וכהרגלי הצצתי לראות מה עשה הפוסט בינתיים," היא משחזרת היום. "האמת היא שלא ציפיתי לכלום, חשבתי שידשדש. מיותר לציין שנדהמתי לגלות שבתוך 3 שעות הוא הגיע כבר ל-7,000 אנשים, עם עשרות שיתופים, לייקים ותגובות. הבנתי שקורה כאן משהו."

 

זוהר בנימיני - מייסדת אתגר הכסף
זהר בנימיני (תמונה: סמדר כפרי – סטודיו לצילומי פורטרט)

 

האתגר הראשון: אתגר 10 האגורות

ב-1 ביולי 2016 הושק באופן רשמי אתגר הכסף הראשון, אתגר יומי שחברי הקבוצה הכירו גם כאתגר 10 האגורות. "ההנחיה הייתה למצוא (ולא לקנות) צנצנת שקופה כדי שנראה את הכסף מצטבר מיום ליום וזה ייתן לנו כוח ומוטיבציה להמשיך. כל יום מוסיפים 10 אגורות כפול היום באתגר. מה שיפה הוא ש-10 אגורות נראה סכום פעוט, אבל אם מוסיפים בהתמדה במשך שנה, מקבלים בסוף השנה 6,679.5 ₪. הסכום הגבוה שנצבר בסוף האתגר הוא הגביע הקדוש, והאופוריה כשאנחנו משיגים את היעד היא עונג צרוף."

 

 

מאיפה הגיע הרעיון?

"כשפתחתי את העסק שלי, המטרה שלי הייתה לעזור לאנשים לנהל את הכסף שלהם," מסבירה זהר. "יש איזו תחושה שכולם במינוס, כולם חיים מהיד לפה, וכולם חנוקים בהלוואות. מעין צרת רבים. אנשים מוציאים את הכסף שלהם כאילו הם מתים מחר, זה בא לידי ביטוי גם בריבוי ביטוחים שעושים. אבל רוב האנשים מגיעים לתקופת הפנסיה ולשיבה טובה, וכדאי מאוד שיהיה לנו לחיות כמו שצריך, ושלא נצטרך לחפש עבודה כשומר בסופר."

 

"אני כל הזמן מחפשת דרכים להעיר אנשים בנושא ניהול הכסף שלהם. לנער אותם," היא מוסיפה. "הלוואי ויכולתי לעשות שיחות אישיות עם כל אחד ואחד שאני רואה שחי את החיים שלו בשביל להראות לשכן שלו שהוא לא פחות טוב ממנו. אנשים מסתכלים כל הזמן על החברים שלהם, על השכן שלהם, וכולם מדברים על הנסיעה האחרונה לחו"ל, ועל הנסיעה הבאה, על הג'יפ שהם קנו בעסקת ליסינג, ורק ככה קונים עכשיו רכב, או על השיפוץ הגדול שהם עשו. בגלל שאנחנו כל הזמן משווים, מופעל עלינו לחץ גם להוציא את הסכומים האלה למרות שאין לנו. רוב האנשים מממנים את התענוג הזה בהלוואות. בכסף שאין להם."

 

"הרעיון של אתגר הכסף הוא לא ממש מקורי שלי. ראיתי אותו בארה"ב ועשיתי לו התאמה לישראל. העיקרון שעומד מאחוריו הוא שחסכון הוא לא במספרים הגדולים, אפשר להתחיל בקטן, ממש בקטן, וככל שעובר הזמן להגביר את הקצב. ממש נדלקתי על הרעיון והחלטתי לפרסם אותו בעמוד העסקי שלי."

 

אתגר הכסף מתחיל בקטן
מתחילים בקטן ואחרי שנה מגלים חיסכון של 7,000 שקלים

 

ואיך קבוצת הפייסבוק נכנסת לתמונה?

"חשבתי שהעניין באתגר יסתיים בפוסט אחד אבל אז אנשים ביקשו תזכורות. העליתי טבלאות מעקב, אבל זה לא הספיק להם ובסופו שלדבר פתחתי את קבוצת האתגר שהצטרפו אליה כ-450 חברים באתגר הראשון ושם העליתי כל יום תזכורת לכמה כסף צריך להוסיף וגם העליתי המון טיפים לניהול הכסף, לחסכון, ועוד. לאורך כל השנה אנשים שיתפו וכתבו מה היעדים שלהם ולאן הם מתכננים לנסוע עם הכסף שהם חוסכים. אנשים דיווחו כמה הם צברו ואיזה התאמות עשו לאתגר, היו כאלה שהכניסו את כל הכסף חודש מראש, היו שהכניסו סכומים שבועיים, היו שנשארו בהפקדות היומיות. אנשים גם שלחו צילומים של הצנצנות שלהם מעוצבות, לפעמים עם היעד מודבק על הצנצנת, ואני עשיתי מהם קולז'ים והעליתי לקבוצה. זה כל כך מרגש לראות את זה קורה. לראות אנשים פוקחים עיניים, ומבינים שאפשר לחיות אחרת."

 

עד כמה הקבוצה באמת תורמת לתהליך?

"אני מאמינה בכוחה של הקבוצה, ורואים עד כמה היא באמת משפיעה. אנשים תומכים אחד בשני, מתייעצים ונותנים עצות, והתמיכה של הקבוצה כל כך גדולה, ונותנת מוטיבציה להמשיך גם אם לא כולם בדיוק בקצב. כי ככל שהזמן עבר, האתגר נהיה – מאתגר. זו גם הסיבה לזה שבסוף השנה הראשונה החברים רצו אתגר נוסף. כמובן שהעליתי אתגר חדש, כזה שגם לי יהיה נוח יותר לנהל ולא כזה שדורש ממני ניהול יומיומי של העלאת תזכורות. וככה נולד לו אתגר שבועי של 5 שקלים בדיוק לפי העקרונות של האתגר הראשון. פוסט ההכרזה על האתגר הזה כבר בכל מובן היה ויראלי ונחשף ליותר מ-250,000 איש עם מאות שיתופים ויותר מאלף תגובות ולייקים. הקבוצה גדלה פי 10, וכל השאר היסטוריה."

 

האתגר השלישי: 4,800 חברים

בתוך פחות משנתיים וחצי גדלה הקבוצה, והיום היא מונה 4,800 חברים שמשתתפים באתגר השלישי. לכבוד השקת האתגר עוצב גם לוגו חדש וזהר הדפיסה מדבקות לצנצנות:

 

אתגר הכסף - המדבקה
עיצוב: הדר הולמן Holle Studio / עיצוב ומיתוג

 

אנשים מצטרפים לאתגר גם לאחר שהתחיל?

"יש כל הזמן מצטרפים חדשים. באופן כללי אפשר להצטרף לקבוצה בכל שלב. אפשר פשוט להתחיל מאיפה שכל הקבוצה נמצאת, או להפקיד את כל הכסף שנחסך עד רגע ההצטרפות ולהמשיך בשוטף איתנו. פחות חשוב שיהיה בדיוק את הסכום שהצבנו לנו למטרה בהתחלה. מה שחשוב הוא להשריש את הרגל החיסכון ולהתמיד לאורך זמן. זה המפתח – התמדה וסבלנות."

 

יש אנשים שנוטשים באמצע האתגר?

"כן, ולמדתי להשלים עם זה. התמודדות עם חיסכון דומה להתמודדות עם שינוי תזונתי, כשאנחנו מפשלים יותר מדי אנחנו שוברים את הכלים. אנחנו מאוכזבים מעצמנו אז קשה לנו להיות חברים בקבוצה שנראה שכולם מצליחים במה שאנחנו נכשלנו. אלא שדווקא ההישארות בקבוצה ובמסגרת, היא זו שתקל על החזרה כשנרצה בכך. אין לנו מה להלקות את עצמנו אם פתאום לא חסכנו יום או אפילו שבוע או חודש, מה שחשוב הוא שלא נעצור בגלל שמעדנו, אלא שנמשיך בקצב הנכון לנו, עם הסכומים המתאימים לנו. החיסכון צריך להתאים לנו ולמידות שלנו (להכנסות ולרמת ההוצאות), ורק אם הסכומים יתאימו, נצליח להתמיד."

 

אתגר הכסף החדש: סכומים משתנים

אחרי אתגר 10 האגורות ואתגר 5 השקלים, השנה השלישית הביאה שינוי משמעותי. הפעם שיתפה זהר טבלה ובה סכומים משתנים. כל משתתף יכול להפקיד מדי שבוע את הסכום שמתאים לו ולמחוק את הסכום מהטבלה. התזכורות עדיין שם ובנוסף החברים בקבוצה פונים לזהר לא פעם עם שאלות ביחס לניהול הכסף שלהם.

 

טבלת אתגר הכסף

 

"מדי פעם אני מעלה שאלה על התמודדות עם ניהול הכסף במשפחה או פוסטים בנושאים שלדעתי חשוב לדבר עליהם בקבוצה," היא מספרת. "אני משתדלת להעשיר את הידע של חברי הקבוצה בכל מה שקשור לניהול כסף כדי שכולם יוכלו לחיות את החיים שהם רוצים ולישון בלילה בלי דאגות. למשל, לפני כמה חודשים העליתי סדרת פוסטים שכללה השוואה בין מכשירי חיסכון שונים."

 

"אני מניחה שזו טיפה בים, אבל הרגשת הסיפוק שיש חברים בקבוצה שחיים היום אחרת בזכותי, היא ענקית, ויש לי דמעות בעיניים כשאני חושבת על זה. כשאנחנו מנהלים את הכסף שלנו כמו שצריך, כל החיים שלנו משתנים מקצה לקצה. הכסף משפיע על כל תחום בחיים שלנו לטוב ולרע. ובזכותי יש כמה אנשים שחיים טוב יותר."

 

 

ליווי פיננסי גם לעסקים קטנים

במקביל לקבוצת אתגר הכסף זהר גם מלווה בעלי עסקים. היא מעניקה להם ליווי עסקי וכלכלי, ומדריכה אותם איך לחשוב עסקית. "יותר מדי בעלי עסקים מנהלים את העסק שלהם מהבטן אבל החלטות עסקיות צריכות להתקבל מהראש, דרך ניתוח של נתונים," היא מסבירה. "לרוב זה לא קורה, ואנחנו רואים ש-80% מהעסקים שנפתחים כל שנה נסגרים שנה לאחר מכן. חשוב לזכור שגם אם נכנסים לעסק מתוך תשוקה וגם אם יש מכירות, זה לא תמיד מספיק. לא צריך לגלגל כסף כי ככה נשארים בלי כלום, ורק אם עושים סדר בדברים ומנהלים את העסק ואת הכסף רואים תוצאות. צריך לדעת איך לתמחר, איך לנהל תזרים מזומנים וגם איך לנהל את הלקוחות ואת הספקים."

 

"ניהול הכסף הוא לא עניין של מזל, גם בעסק וגם בבית. זה עניין של תכנון, בנייה נכונה של תשתיות ושינוי הרגלים. אם אתגר הכסף עוזר לאנשים לשנות הרגלים ולהתנהל בצורה נכונה וטובה יותר, עשיתי את שלי."

 

תמונה ראשית: סמדר כפרי – סטודיו לצילומי פורטרט

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme