הפוקר בדרך לכנסת: חוק חדש יסדיר טורנירים רשמיים

יובל פוגל5 דקות קריאה
שתף:

בא לכם לשחק פוקר עם החבר'ה אבל פוחדים לעבור על החוק? לאחרונה קבע בית המשפט העליון כי הפוקר הוא אינו משחק שעיקרו מזל. פסיקה זו פתחה דלת להסדרת טורנירי פוקר בישראל. כיצד הכל התחיל? מה כוללת הצעת החוק החדשה? ואיפה עומדת ישראל ביחס למדינות המערב בכל הנוגע למשחק הפוקר?

 

 

מה קובע החוק בישראל בנוגע למשחקי הימורים?

ליבו של המשפט הפלילי בישראל הוא "חוק העונשין" העוסק בעקרונות המשפט הפלילי, ומונה את רשימת העבירות הפליליות והעונשים עליהן. בדומה למשחקי מזל אחרים, מוגדר הפוקר בחוק כ"משחק אסור", ולפיכך אדם המשתתף במשחק צפוי לקנס כספי ואף לעונש מאסר של עד שנה בפועל. זאת ועוד, באופן טבעי, דין אדם המארגן משחק פוקר חמור יותר, ועשוי להסתיים בעונש של עד שלוש שנות מאסר בפועל.

 

פוקר משחק אסור?
פוקר נחשב למשחק אסור אבל הדעות חלוקות גם בנושא הזה

 

פוקר הוא "משחק אסור" בגלל אפקט המזל, האמנם? 

עפ"י חוק העונשין, כדי שמשחק יוגדר כאסור, על שני התנאים הבאים להתקיים:

  1. מדובר במשחק בו המנצח עשוי לזכות בכסף או בטובת הנאה כלשהי, וזכייתו זו תלויה ישירות בתוצאות המשחק
  1. תוצאות המשחק תלויות יותר בגורל מאשר בהבנת המשתתף את המשחק או ביכולותיו הספציפיות

 

לאחרונה פסק בית המשפט העליון בתיק ע"א 476/17 כי אין הסעיף השני מתקיים: "לא עסקינן במשחק שעיקרו מזל". הנימוק של בית המשפט היה, כי נכון יותר להסתכל על משחק הפוקר כעל רצף משחקונים מאשר להעמידו תחת נקודת המבט של מבחן היד הבודדת (העשויה להעיד יותר על השפעת המזל והמקריות). זאת ועוד, השתתפות שחקנים בטורנירים והפקת רווחים שנה אחר שנה כתוצאה מזכיות, מחזקת את הטענה כי תיתכן שיטתיות או/ו תלות בהבנת המשחק וביכולות המשתתף.

 

כך זה התחיל: הקמפיין להסדרת הפוקר בישראל

בסוף השנה שעברה הרשיע בית משפט השלום את רוני מנשה וקבע כי שימש דילר במשחק טקסס הולדם (פוקר). למרות עדות מומחה הקובעת כי במשחק הפוקר גוברת השפעת היכולת על המזל, פסק בית המשפט כי המזל ויד המקרה הם שגוברים על היכולת, ולפיכך מדובר במשחק אסור כהגדרתו בחוק. פסק הדין הוביל את אנשי התאגדות הפוקר בישראל למסקנה כי מבית המשפט לא תצא הישועה, ולכן הוחלט על השקת קמפיין מימון המונים, במסגרתו גויס סכום של מעל ל-250 אלף שקלים. בכסף המגויס שכרה ההתאגדות שירותי צוות מומחים, אנשי ייעוץ אסטרטגי, לוביסטים, עורכי דין ואנשי יח"צ, תוך תקווה כי אלו יסייעו בהגשמת החזון "פוקר חוקי בישראל".

 

לא חלפה שנה מהיום בו הושק הקמפיין ועד לרגע בו הוגשה בכנסת הצעת חוק, לפיה יש להסדיר טורנירי פוקר מקצועיים בישראל. מטרת אנשי ההתאגדות היא שכבר במהלך השנה הקרובה יתקיים טורניר אליפות ארצי מוסדר, במסגרתו יינתנו פרסים כספיים – ביניהם פרס של 100 אלף שקלים לזוכה. זאת ועוד, בהתאגדות מצפים כי הטורניר ישודר בטלוויזיה הישראלית באמצעות טכנולוגיית שולחן מצלם קלפים.

 

 

הצעת החוק של חברת הכנסת שרן השכל (הליכוד)

בעקבות פסיקתו האחרונה של בית המשפט מיהרה חברת הכנסת שרן השכל להגיש הצעת חוק פרטית, לפיה התאגדות שחקני הפוקר בישראל תארגן טורנירי פוקר ואף תהיה בידיה הסמכות למתן היתרים לקיום טורנירים אלו. עפ"י הצעת החוק, סמכות זו של ההתאגדות תהיה בכפוף לאישורו של שר האוצר או נציג מטעמו, וזאת בנוסף לכללים ותקנות שייקבעו על ידו. זאת ועוד, סכומי הכסף יועברו לשחקנים בלבד, יחולו עליהם הוראות מס הכנסה, ועל המעוניין להשתתף בטורניר מסוג זה יהיה לבצע רישום מסודר בהתאגדות ואף להנפיק כרטיס שחקן.

 

פוקר ייכנס לחוק
האם נראה בקרוב טורניר פוקר?

 

בעיני העולם המערבי: פוקר הוא ספורט

בישראל מאות אלפי שחקני פוקר, ביניהם שחקנים חובבנים ושחקנים מקצוענים. בכל הקשור לייצוגנו הבינלאומי, דומה כי קיים תמריץ גדול להפיכת המשחק לחוקי: לאורך השנים זכו הנציגים הישראלים בחמישה עשר צמידי אליפות עולם בתחרות הרשמית המתקיימת בלאס וגאס. זאת ועוד, בימים אלו נראה כי הפוטנציאל הולך וגדל, וזאת לאור ההצלחה הישראלית בסבב האירופי של אליפות העולם: תימור מרגולין זכה בצמיד אליפות עולם שני בטורניר המונסטאר שבצ'כיה, והשחקנים הישראלים ניצחו בשלושה מתוך ארבעה טורנירים. בכל הקשור לנקודת ההשקפה על משחק הפוקר, מפגרת ישראל אחר מדינות המערב, ונראה כי הפיכתו לחוקי תוכל לסייע בגילוי כישרונות נוספים אשר יוכלו לייצגנו בכבוד בזירה הבינלאומית.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme