ההקלות בדרך – בחינות ההסמכה של עורכי הדין ורואי החשבון תהיינה קלות יותר

שני ודאוקר1 דקות קריאה
היכונו להקלות: בחינות ההסמכה ישתנו
שתף:

לא פשוט ללמוד משפטים או ראיית חשבון במדינת ישראל. מדובר בשני המקצועות הנחשבים לקשים והמאתגרים ביותר, עם כמה שנים של לימודים תובעניים במיוחד וגם מי שצלח את תקופת הלימודים בדרך טובה והגיע להישגים טובים – עדיין לא סיים בכך את המחויבויות שלו. על מנת לקבל את הרישיון ולעסוק במקצועות אלה כמקור פרנסה צריך לעבור בהצלחה את בחינות ההסמכה, בחינות שבתקופה האחרונות תופסות מקום מרכזי בשיח הציבורי. מקום נכבד זה בכותרות ובאמצעי התקשורת מגיע משני כיוונים: האחד – הנבחנים עצמם, שטוענים שהבחינות קשות מאד וכלל לא מייצגות את אופי העבודה במציאות, והשני – מצד אלה שעומדים בכל לשכות עורכי הדין ורואי החשבון, שלא יכולים להתעלם מהציונים הנמוכים שמתקבלים בבחינות ההסמכה. לאחר בחינה מעמיקה של הנושאים בשני התחומים הוחלט לאחרונה לבצע שינויים במערכי הלימודים ובפורמט הבחינות. מה מביאים השינויים האלה ואיך הם ישפיעו על הנבחנים העתידיים?

 

בחינות ההסמכה לעורכי דין – הנמכת ציון "עובר"

עד כה היה הציון שמאפשר את מעבר הבחינה בהצלחה 65, ומעתה יעמוד ציון זה על 60. השיקול הראשוני, לטענת משרד המשפטים ולשכת עורכי הדין להורדת הציון היה השוואת ציון המעבר לציון של בחינות ההסמכה בתחומים אחרים – ראיית חשבון, שמאות מקרקעין, ייעוץ מס וקבלת רישיון לעסוק בהשקעות בשוק ההון. על פי מקבלי ההחלטות מדובר בציון ראוי שלא יוריד מרמת המאמץ בהכנה לבחינה ואמור לעמוד בקנה אחד עם הציון של מקצועות קשים ותובעניים נוספים. בד בבד עם הנמכת הציון בוצעו שינויים במבנה הבחינה, התווסף פרק כתיבה ושונה הנוסח של שאלות בחלק מהנושאים.

 

ההחלטה על שינוי הציון נכנסה לתוקף באופן מידי עם הסתכלות לעתיד ותחול גם על שלוש הבחינות האחרונות שכבר התקיימו. בנוסף לכך, הוחלט שנבחנים שקיבלו ציונים בטווח של 50-59 יהיו זכאים להיבחן שוב על מנת לשפר את הישגיהם ולקבל את רישיון העיסוק הנכסף. איך מגיבים לשינויים אלה? למרות ההקלה, כביכול שהושגה, נשמעות ביקורות מכמה כיוונים מנוגדים על ההחלטה. במשרד המשפטים סבורים שלא יהיה שינוי גדול מדי בהיקף העוברים בהצלחה את המבחן ולכן מדובר בהחלטה שלא מביאה שום רוח חדשה. גם מצד המתמחים טוענים טענה דומה, לפיה השינוי ישפיע על מעטים בלבד, בעוד יפלה לרעה דווקא רבים הרבה יותר. האם השינוי יישאר בתוקף במשך זמן רב? ימים יגידו.

 

בחינות ההסמכה לעורכי דין
בחינות ההסכמה לעורכי הדין בישראל לא ישתנו – אבל הציון העובר יורד

 

השינויים במתכונת הלימודים בראיית חשבון

עד כה, לאחר סיום הלימודים בהצלחה היו מחויבים הבוגרים בשנת השלמה ובמעבר בחינת הסמכה. כעת אושר שינוי בתכנית הלימודים – ביטול שנת ההשלמה והארכת משך הלימודים לשלוש וחצי שנים (במקום שלוש שנים, כפי שהיה נהוג עד כה). לדברי בכירים בעולם החשבונאות והכלכלה מדובר בשינויים מחויבי המציאות, שכן עולם הכלכלה בארץ ובחו"ל משתנה ללא הרף ושינוי זה בתכנית הלימודים יאפשר לתלמידים לרכוש את הידע הרחב שדרוש להם על מנת לעבוד בצורה מקצועית ומעמיקה עם סיום הלימודים.

 

הבשורה האמיתית היא איחוד של שנת ההשלמה עם הסימסטר האחרון ללימודים, מה שיוריד את מפלס התסכול שחשים לא מעט בוגרים שנמצאים כעת בשנת ההשלמה. בשל חוסר תאימות עם מבחנים ומטלות הם נאלצים לעזוב את העבודה לפרקי זמן ארוכים – מה שלא מתקבל בעין יפה על ידי המעסיקים. כך בעצם יימנע מצב זה ושנת ההשלמה תהווה חלק בלתי נפרד מתקופת הלימודים. יתרון נוסף הוא שמירה על רצף זכויות סטודנטים שמעניקה המדינה בזמן תקופת הלימודים, שלא ניתן למי שסיים את לימודיו והתחיל את שנת ההשלמה.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme