לפני שאתם מחליטים לעבור בנק – האם הצעד הזה נכון?

עומר גלעדי2 דקות קריאה
כללים חשובים למי שרוצה לעבור בנק
שתף:

לכולנו נטייה להישאר נאמנים לבנק בו אנחנו כבר מנהלים חשבון, לפעמים מדובר באותו בנק בו הורינו ניהלו את חשבון הבנק שלהם ובו הם פתחו עבורנו חשבון עם הגיענו לגיל בו חשבון כזה הפך נחוץ (בדרך כלל סביב 16-17). אז נכון שנעים להגיע לסניף בנק בו מכירים אותנו, מקבלים אותנו בחיוך ושואלים לשלומנו, אבל ככל שהדבר נוגע להתנהלות כלכלית – חשוב לשמור היטב על האינטרסים שלנו. חשוב גם לזכור שהבנקים מודעים לכך שלקוחות אינם ממהרים לעזוב. בחלק מהמקרים הם אף עלולים לנצל את התכונה הזו ולכן לא תמיד אפשר להיות בטוחים שהתנאים שהם מעניקים לנו הם אכן תחרותיים. כדאי לכל אחד מאיתנו לבדוק מדי פעם אם לעבור בנק הוא צעד שיקדם אותנו כלכלית. לפניכם סקירה שתסייע לכם להבין איך יודעים אם משתלם לעבור בנק? איך מחליטים לאיזה בנק לעבור? איך עושים את זה? כמה עולה לעבור בנק? האם זה מסובך? ועוד.

 

האם כדאי לעבור בנק
התנהלות כלכלית חכמה מחייבת כל אחד מאיתנו לבדוק מדי פעם אם משתלם לעבור בנק

 

הכירו את ההוצאות הכרוכות בניהול חשבון בנק

בשנת 2017, גבו הבנקים בישראל מעל 46 מיליארדי שקלים בגין עמלות מלקוחותיהם – כל בית אב המנהל חשבון עו"ש. על מה שילמנו כל כך הרבה עמלות? ראשית, מרבית הבנקים גובים תשלום חודשי קבוע לפי מסלול (בדרך כלל בין 10 ל-30 ₪), עמלות נוספות הן עמלות בגין פעולות בערוץ ישיר (כמו המכונות האוטומטיות או אתר האינטרנט) ופעולות באמצעות פקיד (בדרך כלל בין חמישה ל-9 ₪). עוד עמלות, ייגבו בגין מסחר במט"ח, ניהול תיק השקעות, וכדומה.

 

כדי לדעת אם משתלם לעבור בנק מוכרחים לדעת עבור איזה שירותים אנחנו משלמים לבנק שלנו וכמה. כל מה שצריך לעשות הוא לפנות לבנק ולבקש "טופס מידע", פלט מחשב שמופק בלחיצת כפתור ואותו אפשר לקבל עד פעמיים בשנה ללא תשלום. בטופס כזה מפורט כל המידע על חשבון העו"ש שלכם כמו גם פקדונות, חסכונות או הלוואות. טופס מידע יאפשר לכם להיזכר מה גובה מסגרות האשראי שנקבעו לכם, לראות פירוט העמלות שנגבות מכם, להבין מה כלל הנכסים (סכומי הכסף שנצברו לזכותכם) וההתחייבויות (כסף שאתם חייבים לבנק), כמה תחוייבו על פירעון מוקדם של הלוואות ועוד.

 

טופס מידע לא רק משקף א מצבכם הפיננסי אלא גם ישמש אתכם כבסיס להשוואה בין התנאים שאתם מקבלים מן הבנק שלכם לאלה שבנק אחר מציע לכם.

 

 

השוו בין התנאים שהבנק שלכם מעניק לכם לאלה שמציעים בנקים אחרים

לאחר שיש בידיכם תמונה ברורה של תנאי ההיקשרות עם הבנק הנוכחי שלכם, בקשו פירוט כזה מבנקים אחרים. חשוב להשוות מסגרת אשראי, גובה ריבית על משיכת יתר, ריבית על יתרה חיובית בעו"ש (אם בכלל קיימת כזו), איזה כרטיסי אשראי תוכלו לקבל ומה העמלות הכרוכות בשימוש בהם (כולל על עסקאות בתשלומים), כמה יעלו לכם פנקסי צ'קים (האם קבלו פנקסים ראשונים בחינם). עוד חשוב לבדוק אלו שירותים תוכלו לקבל באופן מקוון וכמה מאמץ כרוך בביצוע פעולות מול פקיד בסניף (מיקום סניף קרוב, שעות פתיחה, כמה עמוס שם בדרך כלל).

 

כדאי לדעת שעובדים במקומות עבודה גדולים, חברים באיגוד מקצועי וכד' עשויים להיות זכאים לתנאים עדיפים בזכות הסכמים מיוחדים עם בנקים מסויימים.

 

לעבור בנק לתנאים טובים יותר
כדאי לבדוק את התנאים שלכם ולוודא שהם אכן הטובים ביותר

 

לפני שעוברים, נהלו מו"מ מול הבנק שלכם לשיפור התנאים

רבים מאיתנו חושבים שהתנאים שבנק כזה או אחר מציע אינם פתוחים למו"מ היות והם מוכתבים "מלמעלה" על ידי הנהלת הבנק. אמנם, התנאים שבנק מציע ללקוחותים נגזרים ממדיניות כללית אבל למנהלי הסניף יש בדרך כלל חופש פעולה והם גם יכולים לפנות הלאה בבקשה לאפשר להם לחרוג ולהגיע לסיכומים מיוחדים עם לקוח מסויים. אם ההשוואה שערכתם מוכיחה שמשתלם לכם לעבור בנק תנו לבנק שלכם הזדמנות להשוות את התנאים או אפילו להציע תנאים עוד יותר אטרקטיביים.

 

 

החלטתם לעבור בנק – מה עכשיו?

אם הבנתם שהכי משתלם לכם לעבור בנק וודאו שיש לכם פירוט מודפס של התנאים שהבנק החדש מתחייב להעניק לכם. רק אז פיתחו את החשבון החדש והעניקו הרשאות לביצוע פעולות בטלפון ובאינטרנט. חשוב לבקש העברת טיפול בעסקאות מתמשכות (המשך תשלומים חודשיים על רכישה מסויימת, הוראת קבע לתשלום חשבון כזה או אחר וכד'). 

 

כדי לסגור את החשבון הישן תצטרכו להגיע פיזית לסניף בו מתנהל חשבונכם, להחזיר כרטיסים כגון כרטיס אשראי או בנקט, לכסות התחייבויות כגון הלוואות או חריגה ממסגרת אשראי בחשבון העו"ש ולחתום על טופס סגירת חשבון. הבנק הישן ימסור הודעה לגופים המעבירים כספים לחשבון שלכם (קרן פנסיה למשל) כמו גם לגופים הגובים כספים מן החשבון שלכם (חברת חשמל למשל).

 

על פי חוק, סך העלויות של העברת פעילות לבנק חדש לא תעלה על 40 שקלים, וארבעים שקלים נוספים כדי להעביר כרטיס אשראי. מכיוון שהבנק החדש מעוניין שתעברו הם יסייעו לכם בשמחה, ידריכו, ילוו טלפונית וגם יטפלו עבורכם בכל מה שאתם לא חייבים לעשות בעצמכם.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme