למה אתם באמת מבזבזים כסף על דברים שאתם לא צריכים ואיך תפסיקו?

שני ודאוקר2 דקות קריאה
מבזבזים כסף? אתם לא לבד ויש הסבר
שתף:

מי לא מכיר את זה? את החרטה אחרי הזמנת משלוח אוכל הביתה, את המחשבה הנוספת האם באמת היה הכרח לקנות את פריט הביגוד הזה או את התחושה של "אני לא באמת יכול להרשות את זה לעצמי, אבל אני אוהב את זה ואולי זה דווקא לא עולה הרבה". זה תופס את כולנו הרבה מאד פעמים, בהרבה מאד גילאים ובכל מיני סיטואציות. סקר שנערך בחודשים האחרונים בארצות הברית וכלל לא מעט נשאלים ניסה לענות בדיוק על השאלה החשובה הזאת, שמעסיקה את כולנו – למה בעצם אנחנו מבזבזים כסף על דברים שאנחנו לא צריכים ואיך, סוף סוף, אפשר יהיה להפסיק עם זה?

 

כשהחגורה מהודקת – מתרחשים בזבוזים

מסתבר מהמחקר, שדווקא אלה שמלכתחילה מרוויחים יחסית מעט או אלה שהתקציב החופשי שלהם מצומצם מאד, האם אלה שנוטים לבזבז יותר על אכילה במסעדות, על רכישת מתנות לעצמם או באופן כללי – פשוט מבזבזים כסף ללא הבחנה וללא השקעת מחשבה. נתון מעניין נוסף העלה שאוכלוסייה זו נוטה הרבה יותר מאוכלוסיות אחרות בחברה להוציא לא מעט כסף על… כרטיסי מזל והגרלות! האם השאיפה היא שמשם יחזור הכסף? אין לדעת. בשורה התחתונה – הרבה יותר כסף הולך לאיבוד מאשר חוזר לארנק או לחשבון הבנק. איך מפסיקים? בדרך הישנה והטובה – פשוט מפסיקים!

 

הגרלות ולוטו
מבזבזים כסף על כרטיסי הגרלה

 

השעמום שגורם לנו לחפש ריגושים

כשגולשים באינטרנט וברשתות החברתיות ברגעי שעמום נחשפים לעולם שלם של חופשות, קניות ומוצרים שאין לנו. הרי בדיוק בשביל זה פייסבוק מגלגלת מיליונים במערכת הפרסום שלה. כשתהליך רכישה כיום הוא קליל, מהיר ובלתי מורגש, ממש כמו ללחוץ "לייק" – אנחנו לפעמים מבצעים רכישות אפילו בלי להרגיש. על השקעת מחשבה או בחינת כדאיות אין בכלל על מה לדבר. חייבים לדעת ולזכור שזו בדיוק המטרה של המפרסמים. הם רוצים לגרות אותנו, לפתות אותנו ולגרום לנו להקיש את הסיסמא. בפועל יהיה מדובר בהנאה רגעית בלבד ועדיף פשוט להמשיך לגלול את המסך למטה ולא להתעכב.

 

 

לא מסתכלים על הטווח הארוך

אי אפשר להתכחש לזה. כל קנייה מיותרת מתכנסת לכדי הנאה של הטווח הקצר בלבד. הכאן והעכשיו. מחשבה רציונלית מחושבת ומאוזנת לא הייתה מאפשרת לבצע קניות שכאלה וכנראה בדיוק מהסיבה הזאת היא מושתקת. במחקר עלה שהנושא הכספי שהכי מטריד אנשים ואפילו עלול להדיר שינה מעיניהם הוא החשש מחוסר היכולת הכלכלית להתקיים עם ההגעה לגיל הפנסיה. אם זה מה שמטריד גם אתכם – פשוט תחשבו שכל הוצאת כסף כנראה באה על חשבון הפנסיה ואז יכול להיות שזה יעצור אתכם וימנע מכם לשלוף את הארנק.

 

מבזבזים כסף סתם
לפני שאתם מוציאים את הארנק מהכיס – תחשבו שוב

 

אם אנחנו יודעים את זה – למה לא פשוט להפסיק?

קודם כל, כי לפעמים באמת יש בזה סיפוק רגעי מנחם. ברגע שמבינים את זה וההבנה מחלחלת להגיון ולרגש כאחד – יהיה הרבה יותר קל להתגבר על זה ולדחוק את זה הצידה. יכול להיות שחלקנו עדיין לא מבין שזו רעה חולה. לא סתם אומרים שהווידוי על כך שיש בעיה הוא חצי הדרך אל הפתרון, שכן יהיה הרבה יותר מסובך לפתור בעיה כשחושבים שאחת כזאת כלל לא קיימת. נושא נוסף קשור וטמון בידע הכספי שלנו והדרך הפיננסית שעליה התחנכנו. האם אנחנו יודעים להתנהל נכון? האם אנחנו יודעים להבחין בין קנייה כדאית ונכונה לקנייה שאינה כזאת? אם לא למדנו את זה מעולם – לא בטוח שנוכל לזהות את זה עכשיו.

 

 

משנים במודע את ההתנהלות

דבר ראשון – בדקו את עצמכם לעומק – האם אתם קונים ללא שליטה? האם אתם מבצעים הזמנות מקוונות ללא הבחנה? אם אתם סבורים שכן – זה הרגע המפוכח הזה שבו תתחיל ההבנה לחלחל על הכסף שאתם יכולים לחסוך. גם עכשיו באופן מידי וגם בעוד אי אילו שנים עם הפרישה לגמלאות. ברגע שזה יקרה לכם – מהר מאד תראו את עצמכם הופכים לשגרירי רצון טוב, כאלה שהפרסומות כבר לא עובדות עליהם והם יודעים איך להימנע מדריכה על מוקשים. ברכות! עשיתם עם עצמכם עבודה מנטלית חשובה ומהותית ויש כאן מסר ערכי נוסף – שאתם יכולים לקבל החלטה אישית ולבצע אותה!

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme