רחפנים שינו את כללי המשחק: “יש לנו אפשרות לתת מוצרים ושירותים שלא היו בעבר”

אביה פרי2 דקות קריאה
טכנולוגיה וקידמה: רחפנים משנים את המשחק
שתף:

עולם הרחפנים הפך לרחב כל כך, עד שכמעט לא ניתן למצוא תחום שבו לא נגע. הרחפנים הם כבר מזמן לא נחלתם הבלעדית של אנשי יחידות השדה בצבא, וגם לא של מוצ’ילרים טיילנים. הוא נוכח בכל תחומי החיים; חתונות, נדל”ן, משלוחים, תחבורה.. זהו תחום הולך ומתפתח שפורץ גבולות מחשבתיים. אם תזמינו פיצה ב2021, למשל, יכול להיות שלשליח יהיו יותר זרועות מלאדם רגיל, וגם פרופלור! בעלי עסקים, העתיד כבר כאן; אל תישארו מאחור, על היצור המעופף ששינה את עולם הצרכנות ועכשיו גם את עולם התשתיות- בראיון עם אבשלום אהרוני, בעל נסיון של מעל 15 שנה בתחום הוידיאו והעריכה, מבעלי חברת elements מותיקות השימוש ברחפנים בארץ ועוסקת בהכשרת התחום וחברת ‘עילית’.

 

 

על הרחפן כ-game changer בעולם הצרכנות

“הרחפן כבר מזמן שינה לחלוטין את חוקי המשחק כמו שאנחנו מכירים אותו. הgame changer הרציני האחרון בשוק הוא בתחום התשתיות – באמצעות הרחפן אנו בחברת ‘עילית מבט הנדסי‘ מביאים גישה חדשה בתחום המדידות. זה נוגע בכבישים, במבנים, במדידת שטחים פתוחים ולמעשה בכל תחומי התשתיות. המוצר משנה לחלוטין את משך הזמן לקבלת התוצר ואת רמת הדיוק.”

 

רחפנים משנים את כללי המשחק
“המוצר משנה לחלוטין את משך הזמן לקבלת התוצר ואת רמת הדיוק”

 

מה נותן השירות של צילום רחפן במדידת תשתית?

“מדידת שטח כפי שהיא קורית היום, נעשית באמצעות אדם – מודד, אשר מסייר בכל השטח עם מוט מדידה עם GPS ונעצר בכל נקודה שיש בה שינוי בתוואי הקרקע. בכל נקודה כזאת הוא עוצר ומסמן, אם מדובר בתא שטח קטן – ניחא. אבל כשמדובר בתא שטח גדול – אתם יכולים לתאר לעצמכם כמה זמן זה לוקח, וזה עוד לא החלק הארוך. כשהמודד מסיים עם המדידה, הוא מעביר את כל הנתונים לשרטטת – אשר מקבלת קובץ עמוס בנתונים והעבודה לוקחת זמן רב. מדובר בתהליך ארוך ומסתכל שדורש לעיתים גם חזרה לשטח. באמצעות הרחפן ושיטת הפעולה שהובלנו ב’עילית מבט הנדסי’, אנו מבצעים אפיון מדוייק לשטח, מניחים עוגני GPS בשטח ומבצעים סריקה מדוקדקת. לאחר מכן אנו מפיקים תוצר ברזולוציה גבוהה ואיכותית בכמה רמות ממה שהיינו רגילים עד היום. כך שהשרטטת יכולה לקבל מודל מדוייק של השטח – ולא אוסף נקודות, ולהוציא נתונים מדויקים בהרבה באמצעות תוכנות בזמן קצר משמעותית. משך התהליך מתקצר בעשרות אחוזים ובכך מסייע להפיק תוצרים ביעילות ובזמן קצר משמעותית. יתרון נוסף הוא שלרחפן אין מגבלות עבירות, והוא יכול למדוד גם במקומות שמסוכנים לאדם, כמו מצוקים, אזורים סבוכים ואזורים שיש בהם איומים כאלו ואחרים”

 

השותפות בצה”ל הפכה לשותפות גם באזרחות

אבשלום אהרוני, מנהל המוצרים של חברת עילית, ושירן גרנות המנהל הטכנולוגי של החברה – הם שותפים בחברת אלמנטס והאקדמיה לרחפנים – ובין הותיקים בתחום הרחפנים בארץ. את נועם שפירא המנכ”ל והמנהל ההנדסי הכירו בעת שירות מילואים פעיל ביחידת עילית מסווגת של צה”ל. בעת שירותם נדרשו לספק פתרונות טכנולוגיים ולתת מענה יצירתי למכשולים מסוגים שונים, לאחר שעמדו במשימה היה להם ברור כי חייבים לקחת את השותפות קדימה גם לעולם האזרחי.

 

איך משתלב הרחפן בתחום הבניה?

“בעשור האחרון הטכנולוגיה משתלבת ומובילה כמעט כל תחום, אך הפער בין העולם הטכנולוגי לעולם הבניה והתשתיות הולך וגדל. ההתפתחות הטכנולוגית הגיעה דווקא מתחום הרחפנים, כאשר יותר ויותר תחומים נעזרים בכלי הזה לפתרונות שונים ומגוונים. בתחום ההנדסה האזרחית נפתחה הזדמנות חדשנית ופורצת דרך שמאפשרת לנו לתת מוצרים ושירותים שלא היו בעבר. תחשבו על גשר גבוה שאתם מכירים, אחת לתקופה צריך לבדוק אותו ולבדוק שהוא בטיחותי ואין בו נזילות וסדקים. תארו לעצמכם את הלוגיסטיקה באירוע כזה – מטפסי סנפלינג, מנופים, ואוי ואבוי אם התפספס משהו בבדיקה הראשונה. כאשר אנחנו מגיעים אנו מבצעים צילומים היקפיים ומלאים באמצעות הרחפן, ברזולוציה כל כך גבוהה שהמהנדס יכול לשבת במשרד שלו ולראות כל שריטה, לעבור על זה כמה פעמים שהוא רוצה.”

 

רזולוציה גבוהה
“מבצעים צילומים היקפיים ומלאים באמצעות הרחפן, ברזולוציה כל כך גבוהה שהמהנדס יכול לשבת במשרד שלו ולראות כל שריטה”

 

למי השימוש ברחפנים יכול להתאים?

לכל יזם, עסק המחפש שיווק, קבלן, עירייה. כל מי שרוצה לקבל תצלום אוויר ולדעת דרכו את כל הפרטים המלאים שאפשר לנתח החל מכיסוי הצל של בניין שיבנה ועד לאם יהיה שיטפון – לאן המים יתנקזו. מי שמקבל את התוצר מקבל תצלום שמתאים לתכנון, לבקרה, לשיווק וגם כהוכחה משפטית. למשל קבלן שמוסר בניין עם מרפסות שירות שאסור לסגור ולהפכם למחסנים – יכול להראות בדיוק באיזה מצב מסר את הבניין ושכל מה שנעשה לאחר מכן נעשה בידי הדיירים.”

 

 

טכנולוגיית העתיד – מה יהיו רחפני העתיד?

“תעשיית הרחפנים מתפתחת ונעשה בה שימוש רחב גם בתחום הצבאי, אני לא יכול להרחיב על רבות מהפעילויות שאנחנו עושים אך בהחלט להגיד שזהו תחום מרתק עם עוצמות רבות.” בדובאי, למשל – כבר משיקים רחפני – מוניות מתוצרת סינית שיכולים להטיס אדם עד משקל 100 ק”ג לטווח של עד 50 ק”מ. גם אנחנו מחכים!

 

התמונות באדיבות “עילית מבט הנדסי”

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme