הסיבה המפתיעה לעלות הגבוהה של בירה בישראל

טל יהודאי5 דקות קריאה
שתף:

כוס בירה אחרי יום עבודה נחשבת לדבר בסיסי במקומות רבים בעולם. בישראל לא רק שהתופעה מסרבת לתפוס, זה לא מתאפשר כי זה מרגיש לנו יקר. במקומות רבים בעולם כוס בירה נחשבת למוצר צריכה בסיסי ומתומחרת בהתאם, לעומת זאת בארץ רובנו נצטרך לעבוד בין חצי שעה לשעה על מנת לממן את התענוג הזה.

 

goldstar_beer_from_the_tap

מחיר חצי ליטר בירה בפאב בישראל (בהנחה שאכן מדובר בחצי ליטר, שכן פעמים רבות מדובר בפחות), עומד על 25-30 שקלים. לפי סקר שנערך על ידי Go Euro, ישראל מדורגת במקום הרביעי בעולם ביחס לעלות של כוס בירה, עם מחיר ממוצע של 24.4 שקלים. לפניה ממוקמת איסלנד במקום השלישי, עם מחיר ממוצע של 25 שקלים, נסיכות מונקו במקום השני עם מחיר ממוצע של 29 שקלים ובמקום הראשון מדורגות המדינות הסקנדינביות (נורווגיה, שבדיה, דנמרק ופינלנד), עם מחיר ממוצע של 30 שקלים לכוס בירה אחת. אז כן, נראה שישנם כמה מקומות בעולם בהם נצטרך להיפרד מסכום גבוה יותר עבור שתייה של בירה בפאב, עם זאת חשוב לציין שמדובר במקומות בהם המשכורת הממוצעת במשק תהיה גבוה משמעותית מזאת אותה אנחנו מרוויחים. אם נסתכל על מדינה בה השכר הממוצע במשק דומה לזה שלנו כדוגמת ספרד, נראה שמחיר ממוצע של כוס בירה בפאב מקומי יעמוד על 14 שקלים, כמעט חצי מהמחיר אותו נשלם בארץ. בברלין בה השכר הממוצע במשק גבוהה מזה הישראלי, תשלמו בפאב מחיר דומה לזה שבספרד ועל בקבוק חצי ליטר חוזר תשלמו פחות מ- 4 שקלים!

 

למה זה עולה לנו יותר?

בישראל בניגוד למקומות אחרים בעולם בהם האזרחים שולטים על מחירי הבירה, הממשלה מפקחת על המחירים ויוצרת מיסוי גבוה, דבר שמשפיע בצורה ישירה על העלויות. מס על בירה בריכוז כוהל הגבוה מ- 3.8% (כדוגמת גולדסטאר, מכבי, טובורג ודומיהן), עומד על 2.33 שקלים לליטר, דבר שבהחלט יש לו השפעה על המחיר אותו נשלם בפאב. אך לא ניתן לזרוק את כל האשמה רק על המיסוי, חצי ליטר בירה עולה לבעל פאב ישראלי בין 6-11 שקלים, כאשר ההבדל במחיר ינוע בין בירות רגילות לבירות בוטיק או בירות מיובאות. בפועל מחיר חצי ליטר בירה נמכר בפאב בישראל במחיר הגבוהה פי שלוש ממחיר העלות, דבר שיש לו מספר סיבות. הראשונה תהיה הסיבה התרבותית. צריכת בירה מחבית בפאבים בישראל, עומדת על כ- 5-6% אחוזים בלבד, שכן הצרכן הישראלי, בשונה מהאירופאי, נוהג לצרוך יותר בירה מבקבוק בבית מאשר עם חברים בפאב. כך שאם היינו צורכים יותר כמו הצרכן האירופאי, יש סיכוי גדול שמחיר חצי ליטר בירה בפאב היה יורד.

 

23324778366_d03ae12655_o

בנוסף, בפאבים באירופה מחזורי המכירות גבוהים בצורה משמעותית מאשר בפאבים בישראל, בעקבות המנהג לשתות בירה בשעות מוקדמות לאחר יום העבודה, שעות שנחשבות "מתות" ברוב הפאבים בארץ. דבר זה מאפשר לבעלי הפאבים לספוג את העלויות הגבוהות יחסית של הפאב (עלויות שוטפות ופחת מכל חבית ועוד), עקב פחות שעות בהם המקום עומד ריק. בישראל בחישוב העלות של כוס בירה, מחשבים בעלי הפאבים את השעות שבהם המקום עומד שומם ולא עובד, כך שבפועל אנחנו משלמים יותר על כך שאנחנו לא שותים מספיק.

 

 

 

 

מה ניתן לעשות על מנת להוריד מחירים?                                                                          

על מנת להוריד את המחירים, כדאי קודם כל להתחיל לשתות בחוץ בשעות מוקדמות יותר, כך נוכל בהמשך להתחיל לשלם פחות. דבר נוסף שכדאי לנו לאמץ מהאירופים (או ספציפית מהגרמנים) זה את ההבנה שבירה זה מוצר צריכה בסיסי כמו לחם ולכן אין שום סיבה לשלם עליו יותר, אם המחירים עולים- לא קונים.

8326159248_8df7f32875_o

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme