עומדים לפני פרישה? שימו לב - תכנון פרישה נכון עשוי לחסוך לכם עשרות אלפי שקלים במיסוי!

עודכן 27 אפריל, 2024

הפרישה הינה שלב משמעותי בחייכם ומחובתכם להיערך אליה בהתאם. היערכות נכונה תאפשר לכם ליהנות מההטבות המגיעות לכם ולמקסם את קצבת הפרישה שלכם. אז כיצד ניתן להיערך כראוי לפרישה? תכנון מקדים ובחינת ההטבות המגיעות לכם הינם בגדר הכרח.

[סעיף 9א לפקודת מס הכנסה מאפשר זכויות פטור ממס הכנסה לאחר הפרישה. מדובר בהטבה לגילאי פרישה (62 לנשים ו-67 לגברים)

 

זכאות להטבת המס על פי סעיף 9א תלויה במספר גורמים, כמו לאיזה קבוצת גיל אתה שייך. מעל 24,572 ישראלים כבר ביצעו בדיקת זכאות להטבת המס, זה לוקח פחות מדקה ורק צריך לענות על מספר שאלות בסיסיות.

ניתן להריץ בדיקה להתאמה להטבת המס על ידי בחירת קבוצת גילך:

 

תוחלת החיים העולה, מותירה לנו שנים רבות לאחר הפרישה, בהן ניתן ליהנות מסכומי הכסף אותם צברנו, ללא כל צורך בהתמודדות עם אתגרים, מחויבויות והוצאות עמן התמודדנו בעבר, כדוגמת פיתוח קריירה, הקמת משפחה, דאגה לילדים וכו'. כך, עומדים לרשותנו חסכונותינו וככל שנשכיל לחוסך לאורך שנות עבודתנו ולנצל את ההטבות המגיעות לנו לקראת הפרישה, כך נוכל ליהנות מסכומי כסף גדולים יותר שישמשו אותנו למימוש תוכניותנו והגשמת חלומות להם ציפינו במשך שנים רבות. לשם כך, נדרש תכנון פרישה מקצועי.

 

מהו תכנון פרישה?

תכנון פרישה הינו תהליך שיש לבצע כבר כשנה לפני הפרישה המתוכננת ולעיתים אף לפני כן. גיל הפרישה הקבוע בחוק כיום עומד על 67 לגברים ובין 62 ל – 65 לנשים, בהתאם לשנת הלידה. בתהליך תכנון הפרישה עליכם לבחון את זכויותיכם, את תלושי השכר והפרשות המעסיק מהשנים האחרונות, את סכומי הכסף שהצטברו ונחסכו במהלך השנים בכלי החיסכון השונים, לבחור מסלולי השקעה ולהחליט מהיכן למשוך את הכספים, את המס שעליכם לשלם ואת ההטבות המגיעות לכם. כמו כן, במהלך התכנון מבוצעת בניית תקציב ותכנונו על פי הכנסות והוצאות צפויות בצירוף כל המקורות הכספיים הקיימים לפורש. כך, ניתן לחשב ולתכנן את תמהיל הנכסים והחסכונות ואת המיסים הצפויים על כל חיסכון.

את תכנון הפרישה עליכם לעשות תוך בחינת כלל חסכונותיכם שהצטברו מההפרשות ממשכורותיכם לאורך השנים ולהיעזר באנשי המקצוע המתאימים שיבחנו את כלל המשתנים והנתונים ויסללו עבורכם את הדרך האופטימלית למימוש כספי הפרישה שלכם.

עם זאת, חשוב לשים לב ולבחון את ההטבות המתעדכנות מעת לעת ונוגעות למיסוי על הסכומים הצבורים. באמצעות ניצול הטבות אלה תוכלו לחסוך לעצמכם סכומי עתק, אותם תוכלו לנצל לבילויים, לטיולים ונופש, לרכישות וקניות או פשוט לשם הנאה משנים של נחת כלכלית. 

 

הטבת המס שתחסוך לכם סכומי עתק

על מנת לעודד את האוכלוסייה לשמור לאורך החיים את הסכומים והחסכונות המצטברים בכלי החיסכון השונים המיועדים לפרישה, החליט הרגולטור להתערב ולתת הטבות מס למוצרי החיסכון השונים. עם זאת, הסתבר כי פעולה זו נוצלה בסופו של דבר על ידי רבים באוכלוסייה לצורך שימוש במוצרים אלו כ"מקלטי מס", ומשיכת סכומי הכסף במהלך החיים, כשנזקקו להם, במקום לשמור אותם לפרישה.

כך, לא הושגה מטרתו של הרגולטור לעודד את שמירת החסכונות עד לגיל הפרישה, לשם הורדת הנטל והתלות של האוכלוסייה בביטוח הלאומי לאחר הפרישה. לכן, הוחלט להוסיף תיקונים וסדר בכל הנוגע למשיכת כספים מהחסכונות המיועדים לפרישה.

התיקון, שעודכן בשנת 2012 (תיקון 190), מעניק פטור ממס במשיכת החסכונות המשולמים על ידי קרן הפנסיה או המעביד, כקצבה, כאשר תקרת הקצבה עומדת כיום על 8380 ₪. שיעורי הפטור מתשלום מיסים עולים באופן מדורג לאורך השנים, מ 43.5% בשנים 2012-2015 ועד ל 67% החל משנת 2025.

אם כך ועל פי התיקונים, משיכת החסכונות שיועדו לפרישה בטרם הגעה לגיל הפרישה, תגרום להפסד משמעותי לחוסך, במס שיקוזז מהסכום שנחסך. לעומת זאת, שמירתו של הסכום כולו למועד הפרישה, תעניק לחוסך הטבת מס משמעותית. הטבה זו עשויה לחסוך עשרות אלפי שקלים, המהווים לכל אדם בגיל הפרישה סכום משמעותי ביותר, העשוי לשמש אותו לאורך שנים רבות.

 

פרישה מדומה: גם משכורת וגם קצבה – כך תעשו זאת נכון

רבים באוכלוסייה בוחרים בימינו להמשיך ולעבוד גם לאחר גיל הפרישה וליהנות הן מההכנסה מעבודתם והן מתשלומי הפנסיה. תהליך זה נקרא פרישה מדומה.

בין אם כתוצאה מהמציאות של ימינו והצורך בהכנסה נוספת ובין אם מתוך רצון להמשיך להיות פעילים, עובדים הבוחרים בפרישה מדומה אינם עוזבים את עבודתם, לעיתים מתוך הנחה שפעולה זו בהכרח תניב להם את ההכנסה החודשית המקסימלית לטווח הקרוב ולטווח הרחוק.

עם זאת, גם פרישה מדומה מחוייבת בתכנון מוקדם, שכן ביצועה ללא בחינת ההשלכות העתידיות עשויה ליצור הפסדי הכנסה של עשרות אלפי שקלים בכל שנה!

אז כיצד יש לעשות זאת נכון? ראשית, יש להבין שבתהליך זה מעורבים שני תהליכים: תהליך הפרישה המדומה ותהליך נוסף הנקרא קיבוע זכויות.

קיבוע זכויות במהותו מאפשר לפורש לבחור כיצד לנצל את הטבת המס המגיעה לו: כפטור חודשי על קצבת הזקנה הניתן לכל החיים או כסכום חד פעמי הנמשך מכספי החיסכון או מכספי הפיצויים הניתנים בסיום העבודה. בבואכם לקבל את ההחלטה על אופן ניצול ההטבה, מחובתכם לבדוק את הכדאיות לנצלה מיידית, או להמתין עד לסיום העבודה (כדוגמת מקרים בהם הקצבה החודשית נמוכה ופטורה ממס בכל אופן).

במקביל, בתהליך הפרישה המדומה עליכם להבין כי המשך עבודה במקביל לקבלת קצבת הזקנה (הפטורה ממס עד לגובה של 4503 ₪), יניב לכם הכנסה נוספת של עשרות אלפי שקלים בשנה, אותה הייתם מפסידים לו הייתם בוחרים לדחות את הפרישה ולוותר על הפרישה המדומה.

השילוב בין קיבוע הזכויות והפרישה המדומה מחייב בחינה של איש מקצוע המומחה בתחום זה, על מנת להבין את השילוב הנכון ולקבל את ההחלטה שתניב עבורכם את ההכנסה המקסימלית, הן בטווח הקרוב והן בטווח הרחוק.

 

זכאות להטבת המס על פי סעיף 9א תלויה במספר גורמים, כמו לאיזה קבוצת גיל אתה שייך. מעל 24,572 ישראלים כבר ביצעו בדיקת זכאות להטבת המס, זה לוקח פחות מדקה ורק צריך לענות על מספר שאלות בסיסיות.

ניתן להריץ בדיקה להתאמה להטבת המס על ידי בחירת קבוצת גילך:

 

 

לכן, בכדי ליהנות מההכנסה המקסימלית בגיל הפרישה, לה הנכם זכאים על פי חוק, מחובתכם לתכנן את הפרישה בצורה אחראית ומקיפה, תוך בחינת כל החלופות, בעזרת מומחים פיננסיים בתחום זה.

פורשים רבים אשר נמנעו מתכנון הפרישה, ולפיכך לא תכננו כראוי את משיכת הכספים, לא הסדירו כראוי את תשלומי המס בכלי החיסכון השונים ולא בחנו את ההטבות השונות ואת אפשרויות הפרישה העומדות לפניהם, מגלים לאחר פרישתם כי מקבלים הכנסה חודשית נמוכה באופן משמעותי מזו שיכולים היו לקבל אילו תכננו את הפרישה כראוי.

אז אם גם אתם עומדים בפני פרישה, בטווח של שנתיים או פחות מהתאריך המתוכנן, מומלץ כי תחלו בתהליך תכנון פרישה מקצועי, אשר יסייע לכם להיערך מבחינה פיננסית לתקופה הצפויה מיום הפרישה ועד 120.   

 

 

 

פטור מס
עינת מילר
האם אתה זכאי לפטור מס לפי סעיף 9א?
בחר את קבוצת גילך לבדיקה