בגלל האינפלציה - החסכונות שלכם בסכנה. הגיע הזמן להגן על הכסף שלכם ולהעביר אותו לחו"ל.

עודכן 29 אפריל, 2024

האם אתם יודעים איפה הכסף שלכם מושקע? מחקר של בנק ישראל והרשות לניירות ערך חושף כי מעל למחצית מתיקי הנכסים בישראל, כ2.2 טריליון ש"ח של חסכנות הציבור, מושקעים בנכסים זהים זה לזה בשוק המסחר בישראל. המשמעות היא שכל זעזוע מערכתי בכלכלה של ישראל עלול להביא למשבר פיננסי ולהפסדים של מיליארדי שקלים מתוך חסכנות הציבור. לכן, כבר עכשיו חשוב שתבינו איפה הכסף שלכם נמצא. נכון להיום הרוב המוחלט של המומחים הפיננסים מציע להשקיע במסלולי חו"ל על מנת לקבל השקעה בטוחה יותר אשר תוביל לתשואות גבוהות יותר.

על פי המחקר, בין תיקי הנכסים בישראל של הגופים המוסדיים המנהלים את כספי הפנסיה של הציבור, ישנו דמיון מדאיג. המחקר מצביע על מיעוט נכסים פוטנציאלים להשקעה ועל מנטליות עדר אשר מובילים להשקעות מקומיות בטוחות וחסרות מעוף. בנק ישראל ורשות ניירות הערך מצאו כי בסוף שנת 2020 רוב תיקי ההשקעות המוסדיות הושקעו ב-240 מתוך 1,000 ניירות ערך אפשריים בישראל. מגמה מדאיגה זו נמשכת גם היום כאשר אנו עומדים בפתחה של אינפלציה קשה בישראל ומסכנת את כספכם. לכן רלוונטי מתמיד לעקוב אחרי מוצרי הפנסיה שלכם ולבדוק האם הם מניבים את התשואות הטובות ביותר.

למרות שהמחקר מצא כי "יש לעודד את המשך הגיוון הגיאוגרפי והמגזרי של תיק הנכסים", כלומר, יש להזרים יותר השקעות מעבר לים, הגופים המוסדיים לא ממהרים לבצע שינויים בשיטות ההשקעה שלהם. עוד נטען כי "גופי החסכון ארוך הטווח בישראל כל כך חוששים מתשואות גרועות, עד שהם מעדיפים להידמות זה לזה כדי להישאר צמודים לממוצע המערכתי, גם במחיר של תשואות חלשות ממה שהם יכולים להשיג". גישה זו מחזיקה חסכונות של משקיעים ישראלים רבים בסטגנציה שצוברת אבק במקום רווחים ואף מעמידה אותם בסיכון בלתי הפיך.

במקביל ניתן לראות עליה בשיעור אחזקות הנכסים בחו"ל אשר זינק מ-10% מסך החיסכון הפנסיוני ל-25%. מי שעוקב ומבין, דורש להזיז את כספו לחו"ל ובזמן האחרון פעולה זו נעשית יותר ויותר קריטית לאור האזהרות הרבות של כלכלנים ברחבי העולם מפני הסיכון לכלכלה הישראלית. השקעת החסכונות בחו"ל נעשית בעיקר בדולרים, בין אם במניות, באג"ח או בנדל"ן ולאור התחזקות הדולר, זו מתבררת לא רק כהשקעה הכרחית אלא גם כנכונה. מומחים מסבירים כי לכאורה פער הריביות בין ישראל (4.25%) לארה"ב (4.75%) אמור לעמוד על פחות מאחוז, אולם בגלל הביקוש הגובר לדולרים בשוק הפער עלה לכ-1.5% לשנה ומדובר בעלויות עצומות לחוסך הפנסיה הישראלי.

נכון להיום חשוב שכל חוסך ומשקיע יבדוק איפה הפנסיה שלו נמצאת בעזרת איש מקצוע עם רישיון לעסוק בתחום, שידע למקסם את תשואותיו לפי ההעדפות שלו. זו הדרך הבטוחה ביותר להגן על הכסף שלכם ולהרוויח ממנו כמה שיותר.

עינת מילר