זכיינות – המדריך המלא עבור כל מי שרוצה להיות זכיין

רונן פדרבאום5 דקות קריאה
שתף:

לא רק רשתות בתי קפה (דוגמת ארומה, קפה קפה, קפה הלל וכד') מפעילות את סניפיהן בשיטת הזכיינות, גם עסקים מתחומים רבים אחרים פועלים כרשתות מזכות- רשתות המאפשרות לאדם פרטי לפתוח ולנהל סניף הנושא את שם הרשת ופועל בהתאם לנהלים שהיא מכתיבה תוך שהסניף עצמו מצוי בבעלות הזכיין. ההערכה היא כי בישראל, נכון לסוף שנת 2016, פועלות כ 400 רשתות מזכות וכך יוצא כי מעל ל8,000 בתי עסק ברחבי הארץ פועלים בזכיינות. מספר המועסקים במגזר הזכיינות עומד על כ 50,000 עובדים (שהם למעלה מאחוז מכלל כוח העבודה במשק). שורשיה של שיטת זכיינות נטועים בתחום המזון אולם כיום בתי עסק משלל סוגים פותחים סניפים באמצעות זכיינים, כך למשל רשת סופר פארם (בתי מרקחת וחנויות נוחות), אנגלו סכסון (משרד ניהול נדל"ן), כפר השעשועים (רשת חנויות צעצועים) ועוד.

 

בפסקאות הבאות תמצאו מידע מועיל שיסייע לכם להבין איך פועלת שיטת הזכיינות והאם היא טומנת בחובה הזדמנויות עסקיות אטרקטיביות היכולות להיות מעניינות גם עבורכם.

 

מי הוא זכיין?

זכיין הוא אדם פרטי אשר קיבל אישור מבית עסק להשתמש בנכסים כגון שם מותג, ידע, מוניטין, תשתית ספקים ועוד כך שיוכל לפתוח סניף הנושא את שם הרשת, בית העסק בו ימכור שירותים ו/או מוצרים דומים לאלה הנמכרים גם בסניפים האחרים. הזכיין נידרש לשלם לרשת המזכה עבור הרשות לעשות שימוש בנכסיה. עלפי רוב מעניקה הרשת המזכה, מלבד הזכות לפתוח ולנהל סניף תוך שימוש בנכסים הנ"ל, סיוע נוסף לזכיין בדמות הדרכה, ייעוץ צמוד, עזרה בשיווק ועוד.

 

אופי הקשר בין הזכיין לרשת המזכה נקבע בהסכם זכיינות. להסכמים כאלה קווי אופי משותפים אולם הם רחוקים מלהיות זהים. לא רק שכל רשת מזכה מנסחת חוזה זכיינות בסיסי משל עצמה אלא גם בהחלט ייתכנו שינויים שמוכנסים בחוזה הזכיינות הבסיסי בעת ההיקשרות עם זכיין מסוים כזה או אחר.

 

למי מתאים להיות זכיין?

זכיין חולק תכונות אופי מסוימות עם יזמים אחרים, מדובר באדם שמזהה הזדמנות עסקית ואינו חושש להתחייב, להשקיע זמן, מרץ וממון כדי להפוך אותה רווחית עבורו. עם זאת, יש הבדל גדול בין ליזום עסק עצמאי לחלוטין לבין פתיחת סניף של רשת מוכרת כזכיין.

 

אמנם, הרשת המזכה תנגוס נתח מן הרווחים של הזכיין אולם בתמורה היא תעניק לו ידע שמקורו בניסיון שלא יסולא בפז, שם ומוניטין שלוקח זמן רב לצבור, הדרכה וסיוע (הרי לרשת אינטרס שהזכיין יעשה חייל), לעיתים אפילו גב כלכלי (לפחות בדרך של הלוואה בתנאים נוחים), חיסכון משמעותי בהוצאות שיווק ועוד.

 

קשה לתאר קווים אופייניים לדמותו של זכיין אולם נראה כי משתלם במיוחד לשקול להפוך לזכיין (של רשת שכבר מוכיחה עצמה או כזו בעלת פוטנציאל הנמצאת בראשית דרכה) אם יש לכם הון עצמי מינימאלי, אורך נשימה, מרץ ורצון להשקיע את שעות העבודה הדרושות כדי להפוך את המיזם שלכם לרווחי. כך למשל ישנם אנשי קבע שהשתחררו מן השירות בצבא מבלי שיש להם מקצוע אזרחי אולם יש באמתחתם תקציב וכישורי ארגון וניהול.

 

לא צריך מומחיות או ניסיון עבור זכיינות

רשתות מזכות אינן מתעקשות שמועמדים להפוך לזכיינים שלהם יגיעו עם רקע בתחום העיסוק של הרשת. מה שחשוב הוא להפגין רצינות ויכולת ניהול עסק, זאת מכיוון שהרשת עצמה יותר מנכונה להעמיד לרשות הזכיין את הכלים המקצועיים הדרושים.

 

חברות המאמצות את מודל הזכיינות כדרך להרחיב פעילותן עושות זאת מתוך הבנה שזוהי דרך מהירה להגדיל את רווחי הרשת תוך פיזור הסיכון וגיוס בעלי סניפים שלהם מחויבות גבוהה במיוחד להצלחת הסניף.

 

אל תיבהלו מחוזי זיכיון נוקשים

מי ששוקלים להפוך זכיינים מגלים עד מהרה כי החוזים שמציעות הרשתות המזכות נוטים להיות נוקשים ולכאורה מותירים להם מרווח תמרון קטן בלבד. חשוב ליזכור כי הסיבה לנוקשות זו היא שהרשתות מוכרחות להגן על עצמן מנזק חמור שעלול להיגרם להן על ידי זכיין גרוע, סיכון נוסף הוא שזכיין ינצל את הסיוע שהרשת מעניקה ואז יתנתק ממנה וימשיך להפעיל את העסק תחת זהות עצמאית.

 

אם כוונותיכם טהורות ואתם מאמינים בפוטנציאל של להפוך בעלים של סניף של הרשת המסוימת שעל הפרק קבלו בהבנה את הצורך של הרשת להבטיח עצמה. חשוב לוודא שחוזה הזכיינות מאפשר לכם להפעיל את הסניף במתכונת הרצויה לכם, לדוגמא- אם אתם פותחים סניף של רשת בתי קפה חשוב שתתנו דעתכם לעניין הכשרות (האם כל הסניפים חייבים להיות כשרים? האם אתם מתכננים שהסניף שלכם יהיה כזה? וכד').

הליך אופייני של פתיחת סניף בזכיינות

ישנם הבדלים גדולים באופן בו פועלות רשתות מזכות שונות. הליך אופייני של פתיחת סניף כזכיין מתחיל בגישוש וחיזור הדדי, ממשיך דרך חתימה על חוזה הזכיינות ותקופת התלמדות העשויה להימשך שבוע או אפילו חצי שנה. רק עם קבלת האישור הסופי מהרשת ניתן לפתוח את הסניף במיקום הנבחר (גם הוא כמובן כפוף לאישור הרשת), להפעילו במתכונת של תקופת הרצה (בפיקוח צמוד של הרשת) ורק אז מגיע שלב שיווק מאסיבי לסניף החדש ומעבר לתפעול עצמאי שוטף.

 

אם אתם מעניינים להפוך בעלי עסק בתחום מסוים כדאי לכם לשקול לנצל אפשרות של היקשרות עם רשת מזכה ולהקים את העסק שלכם כסניף מצליח של הרשת, בהחלט ייתכן שמדובר בהזדמנות משתלמת שתהפוך את ההליך כולו לקל יותר ולכזה שסיכויי ההצלחה שלו גבוהים.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme