כמה טיפ צריך לתת? מדריך לחלוקת טיפים בארץ ובעולם

אירנה נוזה5 דקות קריאה
שתף:

לא פעם אנו מוצאים את עצמנו מתלבטים בשאלה: "האם להשאיר טיפ לנותן השירות?", ואם כן, "כמה טיפ צריך לתת?". איש לא רוצה להגיע למצב בו וויתר על מתן הטיפ בניגוד למקובל, או להרגיש קמצן כי גובה התשר הסתבר כנמוך מהנהוג. יחד עם זאת, גם לא תרצו לצאת פראיירים ולתת טיפ מופרז בגובהו. מאחר ונוהג נתינת תשר מהווה מעין מחוות נימוסין והכרת תודה לנותן השירות, לא קיימים חוקי ברזל המורים על מצבים בהם נתינת טיפ היא בגדר חובה, כמו שלא קיים מדריך המצביע על גובה הטיפ שיש להשאיר בכל סיטואציה. מה שמגביר במידה רבה יותר את העמימות שישנה במסורת חלוקת הטיפים, אלו ההבדלים שקיימים בנושא זה במדינות שונות ברחבי העולם.

 

מחלקים טיפים בחו"ל

נוסעים לחו"ל? כדי שלא תיפלו בפח, כדאי שתבדקו מהם הסטנדרטים המקובלים בדבר חלוקת הטיפים במדינת היעד שלכם.

 

בצפון אמריקה נהוג להשאיר טיפ בגובה של כ-15-20% למלצר ששירת אתכם במסעדה. טיפים בגובה דומה מתקבלים בברכה גם במלונות, מכוני ספא ומספרות. גם טיפ לנהג מונית אינו יוצא דופן במידה וקיבלתם סיוע בהעמסת מזוודות וביקשתם לעשות מספר עצירות בינתיים בדרך אל יעדכם הסופי. ספקי שירות דוגמת שליחים, בייביסיטרים ומנקים יצפו לטיפ של כ-5% מגובה השירות שסיפקו.

 

לעומת מדינות אמריקה, אירופה מתאפיינת בטיפים נמוכים יותר. גובה טיפ ממוצע עומד על 10% ובדרך כלל אינו עולה על 15%. פעמים רבות, הטיפ ייכלל בתוך החשבון שלכם עבור השירות, לפיכך במקומות רבים לא יצפו מכם לתשלום נוסף. מעניין שבדומה למקומות אחרים בעולם, במדינות אירופה מתן טיפ בתחום המסעדנות התקבע חזק יותר, בניגוד לנוהג השארת התשר לנותני שירות אחרים.

 

Image result for tipping

 

תרבות נתינת הטיפ בהודו דומה מאוד למקובל באמריקה. עם זאת, היו ערים לשני דגשים: כספי הטיפ חייבים להימסר אך ורק לאחר סיום השירות ועם יד ימין בלבד.

 

ניו זילנד, אוסטרליה, סין ויפן – במדינות אלו לא נהוג לתת טיפים כלל. יתרה מזאת, בחלק מהמקרים נתינת תשר לנותן השירות יכולה להתפרש על ידו כעלבון.

 

ומה עם ישראל?

ישראל נמנית בין המדינות הנדיבות ביותר מבחינת מתן הטיפ לנותני השירות. בתחום המסעדנות מצב הדברים זהה לזה של מדינות אמריקה – כ-15-20% טיפ מגובה דמי השירות. בתחום המלונאות טווח הטיפים הממוצע עומד על 10-20 ₪. גובה הטיפ לנותני שירות בתחום קוסמטיקה ויופי מתחיל מ-10 ₪.

 

תחום השירות השנוי ביותר במחלוקת הינו שליחויות וסבלות, שכן, לא קיימת עמדה חד משמעית בדבר גובה התשר המגיע להם. חלק מהעובדים בשליחויות מקבלים משכורות סבירות, בעוד שחלקם מועסקים בשכר מינימום ועבודתם כרוכה במאמץ פיזי רב. על פי הדעה הרווחת כדאי להחליט על גובה הטיפ הראוי בהתבסס על תנאיי וטיב עבודתו של איש השירות. כך למשל, סבל הנושא על גבו ריהוט כבד לקומות הגבוהות בבניין זכאי לטיפ מכובד של 100 ₪ ומעלה. בעוד שלשליח מהדואר העולה במעלית ומביא עמו מעטפה זעירה יספיקו גם 5 ₪.

 

אפשר לסכם את נוהג מתן הטיפים לנותני שירות בכלל מנחה אחד: היו קשובים לצד של נותן השירות שעושה את עבודתו במסירות – העריכו זאת והקצו את גובה הטיפ שהוא ראוי לו בעיניכם, שהרי זוהי אות ההוקרה שלכם על השירות!

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme