אסור לעשן מריחואנה! כך ישראל מפסידה הון תועפות

אירנה נוזה5 דקות קריאה
שתף:

כידוע, השימוש בסם הקנאביס או, במילים אחרות, במריחואנה אסור על פי החוק של מדינת ישראל. עם זאת, לא אחת נשמעות טענות כי הגבלות על השימוש בסם גורמות להפסדים כלכליים מצד המדינה. לדברי התומכים בלגליזציה של החומר, הסרת האיסור על השימוש במריחואנה תכניס סכומים מכובדים לקופת המדינה ותתרום לשגשוגה של הכלכלה הישראלית בכללותה.

 

קצת רקע על הסם

צמח הקנאביס מוכר על ידי האדם כבר משחר ההיסטוריה האנושית – החל מהעת העתיקה. עם זאת, רק במהלך המאה ה-20 הסתמנה עליה תלולה בצריכתו, לאור השימוש הגובר בו למטרות רפואיות ולמטרות פנאי. עד המאה ה-20 שימש הקנאביס את האדם בעיקר לצורך הפקת שמן וזרעים שיועדו לצרכי מאכל. למרות האיסור המוטל על השימוש בחומר ברוב מדינות העולם, לרבות ישראל, גם היום נעשה שימוש בקנאביס למגוון שימושים רחב. כך למשל, קיים שוק שלם של מוצרי טיפוח, קוסמטיקה, ביגוד ותוספי מזון המכילים את החומר.

 

שימוש בקנאביס למטרות רפואיות היה ידוע ונפוץ עוד בימי קדם, ועד הוצאתו אל מחוץ לחוק בשנות ה-30 של המאה ה-20, תרופות רבות נרקחו על בסיסו. קנאביס מוכר כמשכך כאבים יעיל, וגם בתור חומר המסייע לטיפול בבחילות ומעורר תיאבון. כמו כן, לאור סגולותיו המרגיעות, נעשה בקנאביס שימוש נרחב בפסיכיאטריה. יתרה מזאת, קיימות הנחות בדבר יכולתו של החומר להביא להקלה מסוימת בתסמינים של מספר מחלות חשוכות מרפא דוגמת אפילפסיה, סרטן ועוד.

 

המספרים מאחורי השימוש במריחואנה בישראל

למרות השימושים הרבים שנעשים בקנאביס, ללא ספק, השימוש העיקרי במריחואנה הוא למטרות שעשוע ופנאי, בעוד השימוש לצרכים רפואיים ממוקם רק במקום השני. רבים מקרב הציבור הישראלי נוהגים לרכוש את החומר באופן לא חוקי ולצרוך אותו כסם במגוון דרכים: עישון, אידוי או אכילה. אם מדברים בשפת סטטיסטיקה אפשר להעריך כי מדובר בהיקף צריכה שנתית של 100 טונות מריחואנה, שכן זהו משקל מוערך של היקף הברחות החומר לתוך גבולות ישראל בשנה (בכל רגע נתון יש בישראל כ-30 טון מריחואנה זמינה למכירה). על פי הערכה גסה מספר המשתמשים הכולל עומד על שלוש מאות אלף איש. משתמש ממוצע צורך בין 100 ל-400 גרם בחודש. כמו כן, ניתן להעריך כי משתמש אחד יוציא בממוצע כ-400 שקלים בחודש על רכישת הסם, כלומר, אם נחשב את העלות השנתית של צרכן בודד ונכפיל אותה במספר הצרכנים הכולל נגיע למספר שיעבור את המיליארד שקלים בשנה.

 

מה אפשר להסיק מזה?

לנוכח המחיר הגבוה שהתקבל, אפשר להסיק כי אלמלא האיסור על השימוש במריחואנה בישראל, המדינה הייתה יכולה להרוויח סכומים מכובדים רק ממס המע"מ שהיה מלווה את הרכישה החוקית של החומר. בדומה לכך, מס הכנסה היה מרוויח לא מעט מעסקאות אלו.

 

פרט לרווח הצפוי למדינה בעקבות לגליזציה של הסם בישראל, אל לנו לשכוח גם את העלויות שייחסכו בשל היעדר הצורך להשקיע באכיפה משטרתית של חוק איסור השימוש במריחואנה – סכום העומד היום על 690 מיליון שקלים בשנה. זאת ועוד, לגליזציה של מריחואנה ומכירתה באופן חוקי הייתה יכולה לייצר מקומות עבודה נוספים, מה שיחסוך למדינה בהוצאות של תשלומי אבטלה לאלו שיועסקו בתחום עם הרצת המהלך.

 

בכתבה זו נדון האספקט הכלכלי הכרוך בנושא הלגליזציה של מריחואנה בישראל. אכן, נראה כי קידום המהלך יניב למדינה רווחים ניכרים. עם זאת, אל לנו להתעלם מהשלכות והיבטים נוספים הכרוכים בעניין שיש לקחת בחשבון בקידום מהלך זה. על כל פנים, הסרת האיסור על עישון מריחואנה צפוי להיות בעל השלכות מרחיקות לכת על מגוון נושאים – על מנת לקבל את ההחלטה הנבונה והשקולה ביותר, יש לדון בנושא לעומק ולשקול היטב כל צעד.

 

 

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme