עשרת הספרים הנמכרים ביותר בישראל ב 2016

טליה פלד-נתנאל5 דקות קריאה
שתף:

 שנת 2016 היתה שנה מטלטלת מבחינת שוק הספרים בישראל. מחד, רכישתה של הוצאת כתר בידי הוצאת מודן בעלת רשת “צומת ספרים”, שיצרה חשש גדול מפני מונופליזציה של השוק. ומאידך, ביטולו של חוק הספרים על ידי שרת החינוך מירי רגב ביוני האחרון. הם ככל הנראה מה שהכתיב את הרגלי הרכישה והקריאה של הקהל הישראלי. האם הטעם הישראלי מתקרב לטעם הבינלאומי? והאמנם צריך למות כדי להתברג לרשימת רבי המכר?

 

טענות רבות עלו כנגד ובעד חוק הספרים. החוק, אשר קבע בעיקרון הגנה על מחירו של ספר למשך 18 חודשים מתוך כוונה להגן על הצרכנים, ובמקביל להבטיח ש- 70% מסך כל רווחי הספר יגיעו לידי הסופר, נתקל במציאות בה הוצאות ספרים רבות מצאו דרכים לעוקפו. אם על ידי דרישה מהסופרים להשתתף בהוצאת סיפרם, או לחילופין מיעוט השקעתן של ההוצאות בספרי מקור. עם ביטול החוק, החל מחודש יוני 2016 ועד ספטמבר 2016 התפתחה תופעה אחרת, והיא הקפאת הוצאתם של ספרי מקור חדשים למשך שלושה חודשים, מתוך מטרה למנוע את הגנת החוק על ספרים אלו.

 

ייתכן כי זו הסיבה לכך שספרים מתורגמים מובילים את רשימת רבי המכר המקומית, שכן יש לזכור כי ההוצאה מחזיקה לרוב בזכויות התירגום של סיפורת מחו”ל. אפשרות אחרת היא כמובן שאנחנו פשוט מיישרים קו עם הטעם הבינלאומי, לפחות בתחום הפרוזה.  בראש הרשימה ניצבים אם כן,

 

“ללכת בדרכך” של ג’וג’ו מויס שהוצא על ידי ידיעות ספרים, ו”החברה הגאונה” של אלנה פרנטה בהוצאת הספרייה החדשה. מחרה מחזיק אחריהם ספר נוסף של ג’וג’ו מויס, “אחד ועוד אחד” שאף הוא הוצא על ידי ידיעות ספרים.

 

איתרע המזל ושני ספרי המקור שהתברגו ברשימה הם של יוצרים שהלכו לעולמם במהלך השנה החולפת. “הר האושר”, סיפרו האחרון של אמיר גוטפרוניד, בהוצאת כנרת זמורה ביתן, שהיה בעריכה בשעה שגוטפרוינד הלך לעולמו כתוצאה ממחלת הסרטן. ואילו הספר השני, ספרה של אסתי ויינשטיין “עושה כרצונו” בהוצאת כנרת זמורה ביתן. יש לציין כי ויינשטיין התאבדה זמן קצר לפני הוצאתו לאור.  רק כדי להוכיח שלא צריך למות כדי להכנס לרשימת רבי המכר, ניתן למצוא בה את סיפרו של דב אלפון “לילה ארוך בפריז” בהוצאת כנרת זמורה ביתן.

 

רב מכר אחר מתחום העיון, וספר אשר ללא כל ספק קוצר את התהילה, הוא סיפרו של יובל נח “קיצור תולדות האנושות” בהוצאת הררי דביר, כנרת זמורה ביתן. ספר אחר של אותו מחבר “ההיסטוריה של המחר” מככב אף הוא ברשימת רבי המכר.

 

בתחום סיפרות הילדים ניתן למנות את “איפה גברת זרת?” של שולה מודן בהוצאת מודן. ובתחום ספרי ההדרכה מככב ”המדריך הרשמי של TED לדיבור בפני קהל” מאת ריס אנדרסון בהוצאת מודן.

 

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme