במזומן או בתשלומים – נתונים מפתיעים על סטטיסטיקות שימוש בכרטיס אשראי

עומר גלעדי5 דקות קריאה
שתף:

הידעתם? למעל 80% מהישראלים יש כרטיס אשראי, יותר ויותר ישראלים לא מסתפקים בכרטיס אשראי אחד ו – 2% מהישראלים מעידים שיש להם שישה או יותר כרטיסי אשראי. 52% מבעלי כרטיסי האשראי מדווחים על שימוש בו פעם אחת ביום או יותר. כרטיסי האשראי שלנו משמשים כלי פיננסי רב עוצמה, ואם נשתמש בהם נכון – הם קו של אשראי שיסייע לנו לנצל את התקציב המשפחתי באופן יעיל. איך משתמשים הישראלים בכרטיסי האשראי שלהם? כל העובדות והמספרים על שימוש בכרטיס אשראי – וגם לא מעט נתונים שיפתיעו אתכם.

 

כרטיס האשראי הוא בעצם כלי פיננסי המאפשר פריסה של ההוצאות

כרטיס האשראי הוא כלי לתכנון הוצאות, המאפשר דחייה של התשלום בפועל עד למועד מוסכם מראש (בדרך כלל עד אמצע החודש העוקב). בנוסף, ניתן לפרוס רכישה לתשלומים, כלומר בעצם לחלק את ההוצאה למספר תשלומים שווים, על מנת להפחית את העומס על ההוצאות בחודשים "קשים". חברות האשראי מספקות בדרך כלל חלוקה לעד ארבעה תשלומים שווים ללא ריבית – ועד 12 תשלומים שווים עם ריבית.

 

בשורה התחתונה, מדובר ב"הלוואה" של כספים שעלותה נמוכה מאוד (מפני שגם הספקים או המוכרים מממנים את העלויות שלה). הרי לו כל הרכישות שלנו היו במזומן והיינו מבקשים הלוואה למימון הרכישות – היינו משלמים היום בין 4% ל – 10% ריבית על הלוואות או משיכת יתר. אם כן – מדובר בכלי שניתן לנצל את היתרונות הפיננסיים שלו, על מנת לנהל את ההוצאות בתבונה.

 

הרגלי השימוש בכרטיס האשראי קשורים בקשר ישיר ליכולת המשפחה לנהל תקציב, ולא פעם חיוב האשראי החודשי מגיע ומפתיע בגובהו – עקב הוצאות לא נדרשות, לא מתוכננות או שלא נוהלו באופן כלכלי. הנה לפניכם, כמה עובדות הלקוחות מנתוני חקר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה,בנוגע להרגלי השימוש של ישראלים בכרטיסי האשראי שלהם (וגם כמה טיפים לשימוש יעיל בכרטיסי אשראי)

 

כמה כרטיסי אשראי יש לנו?

מעל שמונה מיליון כרטיסי אשראי פעילים יש בישראל, ועוד כשני מיליון כרטיסי אשראי לא פעילים. 35% מהישראלים הם הבעלים הגאים שליותר מכרטיס אשראי אחד, ועוד 63% מבעלי הכרטיסים מחזיקים רק כרטיס אחד או שניים בארנק. בניגוד ל 26% מבעלי כרטיסי האשראי שהעידו שבחרו באופן מודע את סוג הכרטיס שלהם בשנת 2013 – בשנת 2016 העידו כמעט 60% שבחרו את כרטיס האשראי שלהם לא רק על פי הנתונים שקיבלו מהבנק, או באופן אוטומטי, אלא גם על פי ההטבות, ההנחות והיתרונות שמספקים הכרטיסים השונים. ב 2016, נחנכו סוגים רבים חדשים של כרטיסי אשראי, ביניהם כרטיס אשראי המעניק הטבות על רכישת כרטיסי טיסות לחו"ל, כרטיס אשראי המעניק החזרים על תשלום בהוראת קבע של חשבונות, וכרטיס אשראי אשר מעניק החזרים על רכישות באתרים בין לאומיים בחו"ל. הבחירה בכרטיס אשראי שמעניק הטבות בהתאם להרגלי הצריכה שלנו – מהווה יתרון כלכלי.

 

* טיפ – האם להחזיק יותר מכרטיס אשראי אחד?

אם אתם לקוחות מושכלים, אשר בחרו את כרטיסי האשראי שלהם על בסיס ההטבות שהם מעניקים – הבחירה להחזיק ביותר מכרטיס אשראי היא בדרך כלל כלכלית, כאשר דמי הניהול והעלויות של כרטיסי אשראי הנוסף שלכם נמוך מ – 15 ש"ח לרבעון. אם "במקרה" יש לכם מספר רב שלכרטיסי אשראי או אם אתם לא משתמשים בכרטיס אשראי שלכם – אין הצדקה להחזיק אותו ולשלם עליו דמי ניהול כלל – התקשרו לסניף הבנק שלכם ובטלו את כרטיס האשראי המיותר.

 

כמה כסף אנחנו מבזבזים?

בשנת 2016 בוצעו מעל 120 מליון עיסקאות באשראי,בסכום כולל של מעל 250 מיליארדי שקלים. הסכום הממוצע של כל עיסקה – 45 שקלים או פחות. מדובר בנתון מפתיע – ואכן, מאז שנת 2010 אנחנו רואים מגמה של עליה בכמות העיסקאות בסכומים קטנים.

 

בשנת 2016, ביחד לאשתקד,ביצענו כ – 12% יותר עיסקאות בארץ – והעלייה במספר העיסקאות הבין לאומיות הרקיעה שחקים – מעל 35% יותר עיסקאות בין לאומיות בשנת 2016 ביחס לשנת 2015 – מעל 60 מליון עיסקאות,בסכום כולל שלמעל 20 מיליארד שקלים. העלייה בכמות העיסקאות נובעת בעיקר מגידול בעיסקאות באתרי מכירה בין לאומיים גדולים כמו איביי, אמאזון, ואלי-אקספרס.

 

ומה עם תדירות השימוש? יותר ממחצית מבעלי כרטיסי האשראי מדווחים כי הם משתמשים בכרטיס האשראי שלהם לפחות פעם אחת ביום. כמעט 30% מבעלי הכרטיסים דיווחו כי הם משתמשים היום בכרטיס האשראי שלהם יותר מבעבר.

 

*טיפ – האם לחלק לתשלומים?

 

היכולת לפרוס תשלום אחד למספר תשלומים שווים ללא ריבית מאפשרת לנו לקבל הלוואה מחברת האשראי לעד ארבעה חודשים ללא ריבית. אם החלוקה לתשלומים מבוקרת ואינה יוצרת עומס על ההוצאות של החודשים הקרובים,ובמיוחד אם החלוקה לתשלומים מונעת משיכת יתר – זו תהיה הבחירה הכלכלית. מאידך, אם הפריסה לתשלומים נעשית מסיבות רגשיות, והתוצאה תהיה עומס רב יותר על ההוצאות בחודשים הבאים ללא תכנון – ייתכן שהיכולת לפרוס לתשלומים מצדיקה רכישות לא הכרחיות וחריגה מן התקציב- במקרה הזה, מדובר בבחירה שאינה כדאית מבחינה כלכלית.

 

כמה מרוויחים עלינו?

בשנת 2016, היה הרווח של חברות האשראי מהוצאות ושימוש בכרטיסי אשראי 3.4 מיליארדי שקלים. סך העמלות שנגבו מבעלי כרטיסי האשראי במהלך השנה – 1.3 מיליארדי שקלים (השאר נגבה מבעלי העסקים). מדובר בעלייה חדה ברווחיות חברות כרטיסי האשראי – כ28% יותר, ביחס לאשתקד.

 

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme