מס שבח – כל מה שרציתם לדעת והתקשתם לשאול

טליה פלד-נתנאל5 דקות קריאה
מס שבח
שתף:

אמרו חכמינו “מרבה נכסים, מרבה דאגה”. בישראל של 2017 זה ככל הנראה הולך להיות נכון מתמיד. קחו למשל את מס השבח שהוא פיתוח יישראלי ייחודי. בכל העולם מוטל מס על רווחי הון אלא שהוא לא מבחין בין רווחים ממכירת מקרקעין לבין כל רווח הון אחר. בישראל, החל משנת 1949 קבע המחוקק קודם כל מיסוי על רווחי הון ממקרקעין. ההנחה היתה כי כך ניתן יהיה להשיג רווחים משמעותיים. אולם, למעשה עד שנת 2014 מספר האנשים שנצרכו לשלם מס שבח היה מועט. הסיבה לכך, מערכת עניפה של פטורים שהתלוותה לחוק. התמונה הזאת עתידה להשתנות באופן סופי בתחילת 2018.

 

מה השתנה בחוק

עד 2014 רוב הציבור היה פטור ממס שבח, מתוך נקודת ההנחה שרובו מחזיק במקרה הטוב בדירה אחת, אותה הוא משדרג אחת לכמה שנים. לכן במידה ושידרגת את דירתך בטווח של יותר מארבע שנים זכית לפטור. ואילו מי שהחזיקו ביותר מדירה אחת, למדו לתמרן, ומכרו את דירותיהם בטווח של ארבע שנים מתוך מטרה להנות מהפטור. כיום, במידה ומכרת דירה ועברת לדירה חדשה, ואז החלטת למכור את הדירה החדשה, יהיה עלייך להמתין 18 חודשים נוספים במידה ותרצה שוב להנות מהפטור.

 

יתרה מכך, מי שכן מוכרים בתקופה זו את דירתם השנייה לא יצטרכו להמתין ארבע שנים לקבלת פטור. היום הם יכולים להנות מהגנה ליניארית, לפיה מי שמוכר ישלם מס שבח חלקי ביחס לתקופת האחזקה. הגנה זו תהיה תקיפה עד ה-1 בינואר 2018.

 

איך קובעים שומת מס שבח

לשם הדגמה הנה דרך לחישוב מס השבח. נאמר כי ברשותך שתי דירות. ואת אחת מהן רכשת ב-1 מליון שקל ב-2005 ומכרת אותה ב-2015 ב-2 מליון שקל. הרי שתצטרך לשלם 25% מס שבח על שנתיים, 2014 ו-2015. מתוך התחשיבים הללו יוצא כי בעשר שנים הרווחת מליון שקל , 100,000 שקל לשנה, כלומר בשנתיים הרווחת 200,000 שקל, לפיכך  25% מתוך הסכום הזה הם 50,000 שקל.

 

יש לציין כי קביעת השומה היא לרוב עניין מורכב מאוד מאחר והיא נקבעת לפי שעורי מס משתנים, המושפעים ממועד הרכישה. באינטרנט ישנם לא מעט מחשבונים שעשויים לסייע בחישוב, אולם מאחר וחישוב המס דורש מומחיות מומלץ להתייעץ עם עורך דין העוסק בנדל”ן.

 

מה עושים תושבי החוץ

מס שבח הוא מס שגם תושבי חוץ נצרכים לשלם. במידה ותושב חוץ רכש דירה לאחר ה-1 בינואר 2014 ומכר אותה, הוא יחוייב לשלם מס שבח באופן ליניארי. כלומר, עבור החלק היחסי של התקופה.

 

דירה בירושה או במתנה

במידה וירשת דירה ואתה צאצא ישיר של בעל הדירה או בן זוגו. ומי שהוריש לך היה בעלים של לא יותר מדירת מגורים אחת, כלומר גם הוא עצמו היה פטור ממס שבח. הפטור שלו יחול גם עליך.

כך גם אם קיבלת דירה במתנה ללא כל תמורה, גם אז תהיה פטור ממס שבח.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme