עלות שכר לימוד במכללות – כמה עולה לרכוש השכלה גבוהה בישראל?

אירנה נוזה5 דקות קריאה
שתף:

לא פעם אנו עדים למאבק עיקש שמנהלים ללא הצלחה הסטודנטים להוזלת עלות שכר לימוד בישראל. אכן, לא כל אחד יכול להרשות לעצמו לרכוש השכלה גבוהה בארץ ולשלם עשרות אלפי שקלים על קבלת תואר אקדמי. בעוד גובה שכר לימוד אוניברסיטאי נמוך ויציב יחסית לאורך השנים, עלות שכר לימוד במכללות יכול להגיע לסכומי עתק, זאת בייחוד כשמדובר במכללות פרטיות.

 

עלות שכר לימוד במכללות לעומת אוניברסיטאות

שכר לימוד אוניברסיטאי עומד על כ-10.5 אלף ₪ לשנה עבור תואר ראשון, ועל 14 אלף ₪ עבור תואר שני ושלישי. כלומר, סה"כ בין 30 ל-40 אלף ₪ לתואר ראשון וכ-28 אלף ₪ לתארים מתקדמים. אם זה נשמע לכם הרבה, הבה נראה מהי תמונת המצב עבור סטודנט הלומד במכללה.

 

נכון להיום פועלות בפרישה ארצית כ-60 מכללות. כ-20 מתוכן מכונות "מכללות מתוקצבות", משמע, נמצאות בפיקוח של המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) ותקציבן מתבסס על מקורות ממלכתיים, לכן עלות שכר לימוד במוסדות אלו משתווה לשכר לימוד אקדמי הקבוע לאותה שנה. בין מוסדות אקדמיים אלו נמנות מכללת ספיר, בצלאל, אפקה, מכללת תל-חי ועוד. 40 מכללות הנותרות מכונות "מכללות לא מתוקצבות" – מוסדות אלו נמצאים בבעלות של יזמים פרטיים וכך גם מקור מימונם. הקריה האקדמית אונו, הבינתחומי הרצליה, המכללה האקדמית נתניה – הן כולן מכללות פרטיות. מאחר ועלות שכר הלימוד איננה מפוקחת במכללות אלו, היא בדרך כלל גבוהה יותר ביחס לשכר לימוד אקדמי באוניברסיטאות ואף יכולה לעבור את ה-25 אלף ₪ בשנה (כלומר, סה"כ בין 75 ל-100 אלף ₪ לתואר ראשון).

 

עלות שכר לימוד על פי תחומי לימוד

לעומת אוניברסיטאות ומכללות מתוקצבות, בהן גובה שכר לימוד הינו אחיד ללא תלות בתחום הלימוד הנבחר, במכללות פרטיות עלות שכר לימוד משתנה לא רק על פי מוסד הלימודים, אלא גם על פי תחומי לימוד הנלמדים בו. כך למשל, בקריה האקדמית אונו שכר לימוד בתואר ראשון למדעי הרוח עומד על 19 אלף ₪ לשנה – זוהי העלות הנמוכה ביותר מבין תחומי הלימוד במוסד זה. תכנית משולבת לתואר ראשון במנהל עסקים בשילוב עם לימודי משפטים תעלה לכם לא פחות מ-38 אלף ₪ בשנה (!). לעומת הקריה האקדמית אונו, במכללה האקדמית נתניה טווח המחירים אינו כה רחב ונע בין 28.9 אלף ₪ ל-31.1 אלף ₪ בשנה. מנגד, ישנן מכללות פרטיות, דוגמת הבינתחומי הרצליה, בהן עלות שכר לימוד שנתי אינה משתנה על פי תחומי לימוד (39.8 אלף ₪ בשנה, למעט הפקולטה לתקשורת עם 40.8 אלף ₪).

 

לימודים במכללה – יתרונות

נתוני עלות שכר לימוד במכללות עשויים להרתיע רבים. עם זאת, מדוע בכל זאת, כדאי לשקול אפשרות של לימודים במכללה? ראשית כל, תנאיי הקבלה למכללות בדרך כלל נמוכים יותר לעומת אוניברסיטאות הנוהגות להחמיר בדרישות כלפי המועמדים לתארים אקדמיים. כך, גם תלמידים שלא הצטיינו בבגרות ולא קיבלו ציון פסיכומטרי מספק, יכולים להתקבל למסלול לימוד יוקרתי באחת המכללות הפרטיות. כמו כן, מערכת השעות במכללות גמישה יותר ביחס לאוניברסיטאות: רוב המכללות מציעות מסלולי ערב ומסלולים גמישים המאפשרים לתלמיד לשלב לימודים עם עבודה ומחויבויות אחרות. פרט לכך, רבים טוענים כי היחס כלפי התלמיד במכללות הוא יותר אישי לעומת אוניברסיטאות, כמות התלמידים בקורס קטנה יותר וצוות המרצים מעניק יחס אינדיבידואלי יותר לתלמידיו.

 

ההחלטה היכן ללמוד נתונה בידכם. עם זאת, לפני הגשת מועמדות למוסד אקדמי כלשהו, תמיד מומלץ לבדוק את מכלול האפשרויות הקיימות בתחום הלימודים האקדמיים: מהם תנאיי הקבלה בכל אחד ממוסדות הלימודים, אילו תכניות לימוד יש ומה בדיוק נכלל בתוכן, וכמובן, מהי עלות שכר לימוד השנתי באותם מוסדות.

 

 

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme