מניית אל על במחירי שפל – האם זה הזמן לרכוש אותה?

עומר גלעדי5 דקות קריאה
מניית אל על
שתף:

באמצע שנת 2016 זה קרה – עליות הערך של מניית אל על החלו ב – 13.6.2016, ב 22 לאותו חודש היו כמה ימים גרועים – והחל מה 28.6 המניה פשוט טיפסה במשך ארבעה חודשים, רצוף, עד שהגיעה לשיא של כל הזמנים בתאריך 25.10.16. עם זינוק של 379% ביחס לשישה חודשים קודם לכן, ומעל 800% ביחס למחירה שנתיים קודם לכן. מניית אל על עשתה היסטוריה, והזניקה את רווחי המשקיעים בה.

 

()

 

רק שמאז ה 25.10.16, המניה לא מפסיקה לאבד מערכה, ונכון להיום איבדה מניית אל על 40% מן השווי שלה. אם ביום השיא שלה נסחרה מניית אל על לפי שער של 379, היום היא נסחרת לפי שער של 254.3. מה גרם לירידות החדות בשער המנייה של חברת התעופה הישראלית הגדולה? והאם מדובר בהזדמנות של פז להשקעה? על כך – בסקירה שלפניכם.

 

מניית אל על – נתונים והיסטוריה

אל על היא מהחברות היציבות והבולטות בשוק התעופה והטיסות הסדירות לחו"ל בישראל. מניית אל על הנסחרת כיום (14.2.17) לפי שווי שוק של 1,260,614 ש"ח, אשר מתחילת החודש (פברואר) תשואתה 3.3%, נמצאת כיום במחיר נמוך ביחס למחירה בשנים האחרונות. בשנים 2015-2016, היתה מניית אל על מניית חובה בכל תיק השקעות ישראלי. בשנת 2015 הביאה מניית אל על תשואה של לא פחות מ – 374%. תשואת המניה בשנת 2016 היתה שלילית – -10.5%, אבל השינוי במגמה החל ממש מאמצע השנה, כאשר לפני כן ראינו עליות של מאות אחוזים בשווייה.

 

מניית אל על

 

הסיבות לירידות במחירי מניית אל על קשורות כנראה בעיקר למשבר תעסוקתי מתמשך ומתוקשר, בין טייסי ועובדי החברה להנהלה שלה. כיום, הנושא העיקרי מסביבו מחלוקת הינו ההפרש בין הגיל בו טייסים אינם מורשים עוד לטוס על פי החוק הבין-לאומי (65) לבין הגיל בו הטייסים מורשים לפרוש לגמלאות בישראל (67).

 

עדויות רבות ישנן לעובדה שהמשבר אליו נקלעה חברת אל על משפיע לא רק על הרווחים התפעוליים של החברה, אלא גם על הנכונות לסחור במנייה והמלצות האנליסטים להשקיע בה. ב 22 לנובמבר של שנת 2016 פרסמה חברת אל על דו"חות מאזן, בו התגלה למשקיעים הנדהמים כי העלויות התפעוליות של החברה עלו משמעותית ואיתם ירד הרווח התפעולי של החברה. זאת, בשל ההתמודדות עם המשבר אל מול הטייסים בחברה, משבר שאילץ את החברה, למשל, לחכור מטוסים אלטרנטיביים על מנת להימנע מביטולי טיסות. באותו היום, ה 22 לנובמבר, איבדה מניית אל על כמעט 13% מערכה.

 

כיום, מניית אל על נסחרת בכמחצית הסכום ביחס לאוקטובר 2016, וביחד עם זאת – סכסוך העבודה של טייסי אל על אל מול ההנהלה עדיין לא נפתר. התערבות בית הדין לעבודה בתחילת החודש (פברואר 2016) אילצה את טייסי החברה לשוב ולעבוד, וממש בימים אלו פורסם כי התפטרות טייסים בחברה תביא לכך שהחברה לא תוכל להמשיך ולהפעיל טיסות – משבר הטייסים באל על רחוק מפתרון, ונראה כי הוא פוגע בצורה אנושה בפעילות החברה כמו גם ברווחיה.

 

המניה מאבדת גובה – למה זה קורה, והאם זה צפוי להמשיך?

 

מניית אל על 2

 

מעבר לאבדן הכנסות בשל סכסוך העבודה באל על, כנראה שמניית אל על יורדת בערכה גם מסיבות מקומיות – לדוגמה, פעילות פחותה בשל עונת החורף, והתחרות הקשה עם שוק טיסות הלואו-קוסט המציע אלטרנטיבה אטרקטיבית לטיסות לאירופה וטיסות של חמש שעות או פחות. נתונים נוספים אלו גורמים לחלק מן המשקיעים להעריך, כי חברת אל על נהנתה במשך שנים ממעמד כמעט מונופולי בשוק הטיסות לחו"ל בישראל, אך לא השכילה לנצל תקופה ארוכה של רווחים גבוהים על מנת לבצע התאמות נדרשות לשוק פתוח ומדיניות של שמים פתוחים, הגורמת למתחרים רבים. חברת אל על עשויה למצוא את עצמה במצב שבו עלויות התפעול הגבוהות שלה אינן מאפשרות לה להתחרות אל מול מחירי טיסות הלואו קוסט המתאפשרים בין השאר עקב ניהול רזה ויעיל של מערך הטיסות והצוות.

 

מניית אל על במחירים נמוכים – האם להשקיע בה כעת?

כיום, מניית אל על נכללת בלא מעט מדדים מקומיים, ביניהם:
מדד תל-אביב 125 (0.20%); מדד תל-אביב 90 (1.08%); מדד מניות והמירים כללי (0.16%); מדד מסחר ושירותים (2.11%); מדד מניות כללי (0.16%); מדד מעלה (1.45%); מדד תל דיב (2.08%); ומדד תל-אביב All-Share (0.50%).

 

המלצות של אנליסטים לרכישה או למכירה של מניית אל על לא פורסמו לאחרונה. ההנחה היא, שההמלצה לרכוש מניית אל על תתאפשר רק לאחר שיימצא פתרון לסכסוך העבודה באל על, המשפיע באופן דראסטי על יכולת התפקוד וגובה הרווחים של החברה. בנוסף, חשוב לדעת שאם מחיר הנפט יחזור לעלות – גם זה יפגע ברווחי החברה ויכול לפגוע באטרקטיביות מניית אל על. מבחינה תפעולית, כמות הטסים בישראל במגמת עליה ברורה וחדה, נושא שפועל כמובן לטובת החברה.

 

לכן, בשורה התחתונה, יש המניחים כי מניית אל על עוד תתאושש לאורך שנת 2017 – אבל זה לא יקרה בחודשים הקרובים. למשקיעים ולמתעניינים, מומלץ לעקוב אחר סכסוך העבודה בחברה, ועם הסתמן פתרון שלו, לשקול רכישת המנייה בתנאי שמחירי הנפט אינם משתנים. ייתכן, שבטווח הארוך, מניית אל על תמשיך לרדת אם לא תשכיל לבצע את השינויים הנדרשים על מנת לספק תחרות הולמת לטיסות הלואו קוסט אשר החברות המציעות אותן רק מתרבות והולכות בנתב"ג.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme