קרן פנסיה ברירת מחדל – כל מה שאתם צריכים לדעת על רפורמת קרנות ברירות המחדל

מערכת5 דקות קריאה
קרן פנסיה ברירת מחדל
שתף:

בחודשים האחרונים נכנס מושג חדש ללקסיקון שלנו, או לכל הפחות לרשימת המושגים שכדאי לכל עובד להכיר – קרן פנסיה ברירת מחדל. חידוש מרענן זה הוא תוצאה של מהלך משמעותי שקודם על ידי משרד האוצר ואושר באופן רשמי בקיץ 2016, והוא נכנס לתוקף במטרה לאפשר הצטרפות לקרן פנסיה בדמי ניהול אטרקטיביים הרבה יותר מאלה המקובלים. עובדים רבים בישראל (ובהם גם לא מעט עצמאיים) לא בהכרח מודעים לשינוי הזה, או שאינם מתעמקים בו מתוך מחשבה שיש להם עוד שנים רבות וטובות עד לגיל הפרישה. אלא שגם אם יש לכם עוד שלושה עשורים מפרכים לפניכם, חשוב לזכור שאת החיסכון אתם מתחילים כבר עכשיו, מה שאומר שטיפול נכון בתיק הפנסיוני שלכם יחסוך לכם היום לא מעט כסף, ויבטיח לכם שקט נפשי וקצבה גבוהה יותר ביום שבו תבחרו להפסיק לעבוד. אם כן, רגע לפני שאתם בוחרים לבצע שינויים דרמטיים בתיק הפנסיה שלכם, בוחרים קרן פנסיה ברירת מחדל או דווקא מעדיפים להתרחק ממנה, רצוי שתכירו את הרפורמה קצת יותר לעומק. כל היתרונות, החסכונות והאפשרויות שלכם – לפניכם.

 

מהפכת הפנסיה של משרד האוצר

ההכרזה על הרפורמה החדשה יצאה באוגוסט 2016, ועל פי שר האוצר משה כחלון מדובר במהפכת פנסיה שמטרתה להקל על ציבור החוסכים לפנסיה ולחסוך בעלויות שהם משלמים על ניהול התיק, וגם על גובה הקצבה לה יהיו זכאים ביום שבו יפרשו לגמלאות. קרן פנסיה ברירת מחדל, על פי הרפורמה החדשה שנכנסה לתוקף בנובמבר 2016, היא פתרון שהורכב בעקבות כדי לתת כוח מיקוח גם למי שלא נהנה ממנו בהכרח. באופן לא מאוד מפתיע, מהפכת הפנסיה המאפשרת קרן פנסיה ברירת מחדל בדמי ניהול אטרקטיביים גררה גם התנגדות לא מבוטלת מצד החברות השונות. כך או כך מדובר במהלך תקדימי למדי שבו מעורבות כיום שתי קרנות, אך מדי שנתיים צפויים להתקיים מכרזים נוספים שיובילו לכניסתן של קרנות נוספות למשחק.

 

המצב טרם רפורמת קרנות הפנסיה

במצב כפי שהיה קיים טרם הגדרת קרן פנסיה ברירת מחדל (דהיינו עד המחצית השנייה של שנת 2016), נוהלו בישראל קרנות פנסיה תוך שבעליהן משלמים דמי ניהול בשיעור מקסימלי או קרוב אליו. למעשה, ההערכות מדברות על כך שלא פחות ממחצית העובדים בישראל משלמים דמי ניהול בשיעור של 6% על ההפקדות החודשיות, שהוא השיעור הגבוה ביותר המותר על פי החוק. מצב זה נבע בעיקר מתוך חוסר הבנה או התמצאות, וגם מתוך חוסר יכולת של החוסכים לנהל משא ומתן על דמי הניהול שלהם משום שאינם נתפסים כבעלי כוח מיקוח. יתרה מכך, עובדים רבים נוטים לסמוך על החלטות המעסיק בכל הקשור להפקדות הפנסיוניות, בעוד שקרן הפנסיה שנקבעה על ידו לעיתים רבות כלל איננה אטרקטיבית מבחינת העובד השכיר. כך יכולתם לשלם, לרוב מבלי להיות מודעים לכך, דמי ניהול גבוהים מאוד, דווקא כאשר ההפרשה החודשית שלכם נמוכה. המשמעות תתברר דווקא כשיגיע הרגע ליהנות מקצבת הפנסיה, אז תקבלו הכנסה נמוכה יותר בהשוואה לחוסכים אחרים ששילמו לאורך הדרך דמי ניהול מופחתים. קרן פנסיה ברירת מחדל היא הפתרון לסוגיה הזו, ושתי קרנות הפנסיה שנקבעו על ידי משרד האוצר יציעו לעובדים דמי ניהול נמוכים באופן ניכר.

 

קרן פנסיה ברירת מחדל – שתי אפשרויות עיקריות

על פי החלטת משרד האוצר, שתי הקרנות המהוות קרן פנסיה ברירת מחדל הן הקרנות של מיטב דש והלמן אלדובי. מי שיבחר באחת משתי החלופות הללו ישלם דמי ניהול מופחתים בשיעור של 1.31% מההפקדות החודשיות בקרן הפנסיה של מיטב דש, וכן 0.01% מסך הצבירה הכוללת. באופן דומה, דמי הניהול בקרן הפנסיה של הלמן-אלדובי הינם 1.49% מההפקדות החודשיות, וכן 0.001% מסך הצבירה הכוללת. אם תשוו את דמי הניהול הללו לדמי הניהול הקיימים היום בקרנות אחרים, אתם עשויים לגלות ששילמתם קרוב יותר לתקרה המותרת בחוק (6% על ההפקדות החודשית, חצי אחוז על הצבירה הכוללת). שינוי זה הוא משמעותי מאוד, ומי שמשתכר בהתאם לשכר הממוצע בשוק יגלה במעמד הפנסיה שהקצבה שלו גבוהה בכמה מאות שקלים בזכות החיסכון בדמי ניהול המוצעים במסגרת קרן פנסיה ברירת מחדל.

 

הקשר בין קרן פנסיה ברירת מחדל לבין חוק פנסיה לעצמאיים

בתחילת ינואר 2017 נכנס לתוקפו חוק חשוב נוסף לפיו מחויבים העצמאיים בישראל לבצע הפקדות קבועות לקרן פנסיה. חוק זה הוא בגדר שינוי משמעותי מאוד, שכן על פי הנתונים שהוצגו למשרד האוצר, חלק ניכר מהעצמאיים בישראל כלל לא חוסך לפנסיה, כל אחד מסיבותיו שלו, ולרוב מתוך שיקולים כלכליים. החוק החדש מחייב הצטרפות לקרן פנסיה גם למי שאין לו מעסיק שיפקיד עבורו (משום שהוא עצמו המעסיק), ויש לו משמעויות רבות אחרות, לרבות בנייתה של קופה שתשרת גם לתשלום דמי אבטלה לעצמאיים, מרכיב נוסף שחסר כיום בחוק בישראל. אם כן, עצמאיים שמעוניינים להצטרף לקרן שתציע להם דמי ניהול נמוכים במיוחד יכולים לעשות זאת על ידי בחירת קרן פנסיה ברירת מחדל, או לנצל את הרפורמה לטובתם ולהתמקח עם החברות השונות בנוגע לדמי הניהול המוצעים להם. כך או כך, ההפקדה עצמה היא חובה על פי חוק, בדיוק כפי שמחויבים המעסיקים להפריש תשלומי פנסיה לכל העובדים שלהם – גם כן על פי החוק. חשוב להדגיש ולציין כי חוק פנסיה לעצמאיים מגדיר קנס בגובה 500 שקלים לעצמאי שלא מבצע הפקדות לקרן פנסיה כלשהיא, בין אם קרן פנסיה ברירת מחדל ובין אם קרן אחרת. קנס זה יוטל על העצמאי אם לא ידווח במסגרת הדו"ח השנתי על ביצוע הפקדות לקרן. חרף זאת, הקנס שייגבה לא יופקד לקרן פנסיה עבור העצמאי, אלא יועבר לקופת המדינה. לכן מוטב שגם העצמאי ידאג להפקיד לפנסיה ויבחן את האפשרויות הקיימות.

 

יתרון כלכלי והגברת תחרות

קרן פנסיה ברירת מחדל מביאה עמה כמה יתרונות משמעותיים מאוד, ובראשם החיסכון הכלכלי לעובד השכיר או לעצמאי, אם הם בוחרים להצטרף לקרן מהסוג הזה. אם כן, בעת הצטרפותכם למקום עבודה חדש תוכלו לשפר את התנאים שמציעה לכם הקרן המקובלת במקום העבודה, ולבחור קרן פנסיה ברירת מחדל שתצמצם את דמי הניהול שלכם באופן ניכר. בנוסף, החידוש המרענן בקרנות הפנסיה צפוי להוביל גם לתחרות מוגברת בשוק הפנסיה, וזוהי נקודה חשובה שתאפשר לכם לנהל משא ומתן על דמי הניהול שאתם משלמים, ולהקטין אותם אף מבלי שתעברו באופן פורמלי לאחת משתי הקרנות של מיטב דש והלמן-אדובי. אם תהליך המשא ומתן ייכשל ותעדיפו לצמצם בכל זאת את דמי הניהול שאתם משלמים, יש לכם את הזכות המלאה להצטרף לקרן פנסיה ברירת מחדל.

 

קרן פנסיה ברירת מחדל – חסרונות

לצד היתרונות שמציעה קרן פנסיה ברירת מחדל לחוסכים בה, ישנם כמה חסרונות שחשוב לקחת בחשבון. ראשית, קרנות הפנסיה המדוברות הן, לפחות בשלב זה, קרנות קטנות למדי. בשל העובדה שהן צפויות לקלוט כמות גדולה של חוסכים, לפחות בתחילת הדרך, יש לקחת בחשבון שצפויים בהן קשיים הכרוכים מצד אחד במתן השירות ללקוח, ומצד שני בטיפול איטי בתיקים. הערכות שונות מתייחסות לחסרון נוסף שעשוי להתלוות לקרן פנסיה ברירת מחדל, והוא הפער הסוציו-אקונומי שצפוי לגדול. זאת משום שעל פי ההערכות, מי שמפקיד לקרן הפנסיה שלו סכומים גבוהים יותר מלכתחילה, צפוי להישאר בקרנות הגדולות וליהנות מהיתרונות שלהן, שכוללים ליווי אישי, גם אם במחיר של דמי ניהול גבוהים יותר. כך יישמר (ואף יגדל) הפער ביניהם לבין מי שמפקיד סכומים נמוכים יותר ומעדיף את החיסכון בדמי הניהול בהתאם. חסרון משמעותי נוסף שעליו מדברים הבכירים בתחום הוא שהמעבר לקרן פנסיה ברירת מחדל עשוי לפגוע בעמיתי הקרן, גם אם באופן עקיף. ההסבר לסיכון המדובר קשור לטענתם בגילם של החוסכים בקרן, ולהנחה שעשויים להצטרף אליה חוסכים מבוגרים יחסית.

 

משמעות הרפורמה במספרים

כדי להבין את המשמעות החיובית של קרן פנסיה ברירת מחדל על כיסו של החוסך, ניקח לדוגמה עובד אקראי שמרוויח שכר מרשים למדי – 100,000 ש"ח מדי חודש. בהנחה שכיום נגבים מעובד זה דמי ניהול בשיעור של 4% מההפקדות ועוד 0.3% מהסכום שהצטבר בקרן (שהוא, לצורך הדוגמה, 100,000 ש"ח גם כן) הרי שהוא משלם דמי ניהול בסך 1,180 ש"ח מדי שנה. אם העובד יבחר קרן פנסיה ברירת מחדל במקום הקרן הקיימת הוא צפוי לשלם 388 ש"ח אם יבחר בקרן של מיטב דש או 338 ₪ אם יבחר בקרן של הלמן-אלדובי. גם מבלי לחשב את ההפרש באחוזים נראה שאפשר להבין בבירור עד כמה משמעותי החיסכון בדמי הניהול. שינוי משמעותי ניתן לראות גם בקרב שכירים ועצמאיים שמקבלים שכר נמוך הרבה יותר. אדם בן 30 ששכרו עומד על 5,000 ש"ח לחודש וכיום נגבים ממנו דמי הניהול המקסימליים (להזכירכם – 6% מההפקדות וכן חצי אחוז מהסכום הצבור בקרן) יוכל לחסוך על ידי בחירת קרן פנסיה ברירת מחדל לא פחות מ-22%, שהם כמה מאות שקלים מדי חודש. חיסכון זה יורגש בבירור גם בגיל הפרישה, כשתתקבל הקצבה.

 

שיקולים נוספים בהצטרפות לקרן פנסיה ברירת מחדל

דמי הניהול שתשלמו הם נושא בעל חשיבות אדירה והשפעה רבה על הקצבה שתקבלו בגיל הפרישה, ובמובן הזה קרן פנסיה ברירת מחדל היא בהחלט אטרקטיבית. עם זאת ישנם נושאים שנוספים שכדאי לתת עליהם את הדעת בבואכם לבחור קרן פנסיה. למשל, התשואה שיוכל מנהל הקרן להשיג עבורכם היא קריטית, כך שבמקרים רבים אתם עשויים לגלות שקרן פנסיה שגובה דמי ניהול גבוהים יותר מנוהלת בצורה טובה יותר ומביאה למבוטחים בה תשואה מרשימה. באותה ההזדמנות מומלץ לבחון את רמת השירות שתקבלו, שכן במקרים רבים התרגלנו לקבל שירות פחות איכותי בתמורה למחיר זול במיוחד. חוסכים שמשלמים דמי ניהול גבוהים יותר יכולים בדרך כלל להתייעץ עם סוכן או יועץ ביטוח מדי תקופה, ועל השירות שיקבל החוסך הוא משלם יותר. אם כן, ניתן להסיק שהבחירה בקרן פנסיה ברירת מחדל היא בחירה טובה בעיקר לעובדים בתחילת הדרך, שעדיין לא זקוקים לליווי שוטף או לשירות אישי יותר. ככל שתצברו ותק סביר שגם הצורך שלכם בשירות טוב יותר יעלה, מה שעשוי לחייב שינויים בתיק הפנסיוני. עד אז, קרן פנסיה ברירת מחדל עשויה להיות מספקת. עם זאת, כדי לצמצם את טווח הטעות שלכם אפשר ומומלץ להתייעץ עם יועץ פנסיוני שיידע לכוון אתכם לקרן שמתאימה לכם ולצרכים שלכם, וגם יכולה להבטיח לכם תשואה טובה ושירות איכותי.

 

הערכת ביצועי הקרנות

לנוכח העובדה כי דמי הניהול הם מרכיב אחד בלבד מתוך שורה של מרכיבים חיוניים שמובילים להחלטה האם להצטרף לקרן פנסיה ברירת מחדל (ולאיזו קרן להצטרף), חשוב לבחון את התשואות של שתי הקרנות. במבט על ביצועיה של מיטב דש בשלוש השנים שקדמו לרפורמה ניתן לזהות תשואות שאמנם אינן גבוהות באופן מרשים במיוחד, אבל בהחלט שאינן נמוכות. בעוד קרן פנסיה ברירת מחדל של מיטב דש צפויה אף היא להישאר סביב הממוצע, הלמן-אלדובי הציגה בשנים האחרונות נתונים נמוכים יותר, אם כי לא שונים בהכרח מביצועיהן של קרנות גדולות יותר. כך, קרנות הפנסיה של מיטב דש והלמן-אלדובי מציעות למעשה שילוב טוב בין דמי ניהול נמוכים לתשואות ממוצעות, אם כי מי ששואף להגיע לתשואות  גבוהות יותר רצוי שיבדוק לעומק את ביצועיהן של הקרנות המתחרות. גם אם תידרשו לשלם דמי ניהול גבוהים יותר, זה בהחלט עשוי להשתלם לכם בטווח הארוך אם הביצועים של הקרן צפויים להיות גבוהים יותר. התייעצו גם עם מומחים בתחום וערכו סקר שוק בטרם תבחרו בין קרן פנסיה ברירת מחדל לקרן פנסיה אחרת, ואל תשכחו שגם קרן שהראתה בעבר ביצועים חלשים עשויה להפוך לאטרקטיבית מאוד עם הזמן, וגם ההיפך הוא הנכון.

 

הצטרפות לקרן פנסיה ברירת מחדל

עובדים חדשים שמצטרפים למקום עבודה יכולים להיכנס אוטומטית לקרן של מיטב דש או של הלמן-אדובי, אם לא יחתמו באופן אקטיבי על הצטרפות לקרן פנסיה אחרת. בנקודה הזו חשוב לזכור שלעיתים רבות קובע המעסיק קרן פנסיה ספציפית שאליה מצורפים העובדים החדשים, לרוב במהלך פגישה עם סוכן ביטוח. עם זאת, אתם רשאים להימנע מהצטרפות לקרן הזו ולבקש לדעת מה הם דמי הניהול שייגבו ומה התשואה החזויה בה, ולקבל בהתאם החלטה האם עדיפה לכם קרן הפנסיה שנבחרה על ידי המעסיק או קרן פנסיה ברירת מחדל. כדי להצטרף לאחת מקרנות ברירת המחדל תוכלו לפנות אליהן ישירות, לקבל טופס הצטרפות, למלא אותו – ולהתחיל לחסוך. עובד שנפגש עם סוכן הביטוח של המעסיק וחותם על הצטרפות לקרן פנסיה שאיננה קרן פנסיה ברירת מחדל, יתקשה לעבור לאחר מכן לאחת הקרנות הללו. בנקודה הזו חשוב שתעצרו ותבדקו היטב על מה אתם חותמים, שכן ההערכות מדברות על ניסיונות של חברות הביטוח למנוע את הצלחת הרפורמה על ידי עידוד העובדים לחתום על הצטרפות לקרן פנסיה אחרת (שאיננה קרן פנסיה ברירת מחדל) למרות שדמי הניהול בה גבוהים משמעותית. לכן, גם אם אין לכם מושג אמיתי על מה אתם חותמים, עצרו ושאלו שאלות, ובמידת הצורך אל תהססו להתייעץ עם בעלי מקצוע ומומחים לפני שאתם מתחייבים לקרן שתעלה לכם הרבה יותר.

 

מה יקרה בעוד שנתיים?

שתי הקרנות שנבחרו לשמש כקרן פנסיה ברירת מחדל (מיטב דש והלמן-אלדובי) מתחייבות לשמור על התנאים המועדפים למשך 10 שנים. יחד עם זאת, משרד האוצר צפוי לקיים מכרז נוסף בתום השנתיים הראשונות (לקראת שנת 2019), במהלכו תיבחרנה שתי זוכות חדשות שיציעו אף הן קרנות פנסיה בדמי ניהול מוזלים יותר, תוך התחייבות לעשר שנים, בדומה להתחייבות של מיטב דש והלמן-אלדובי לחוסכים במסגרת קרן פנסיה ברירת מחדל. כמובן שהחוסכים שעוברים לקרנות המוזלות כיום יוכלו להמשיך וליהנות מהיתרונות שלהן למשך כל תקופת ההתחייבות, כלומר – במשך עשר השנים הבאות. אגב, מכרז דומה צפוי להיפתח מדי שנתיים, כך שמרוצת השנים מיועדות להיכנס למשחק קרנות נוספות, עם תנאים מועדפים משלהן.

 

רואים תוצאות בשטח

האפשרות שניתנה לעובדים להצטרף לקרן פנסיה ברירת מחדל הובילה לשינויים לא רק בקרב עובדים שבחרו להצטרף לקרנות החדשות, אלא גם לבעלי קרנות פנסיה אחרות. במילים אחרות, הניסיון של שר האוצר משה כחלון לייצר תחרות בשוק הפנסיה, בדומה לתחרות שייצר בשוק הסלולר לפני מספר שנים, עבר בהצלחה. כך החלו המעסיקים להפעיל לחצים לא מבוטלים על חברות הביטוח בדרישה להפחית את דמי הניהול, וגם העצמאיים מרגישים שיש להם כוח גדול יותר בידיים בבואם לקיים משא ומתן שמטרתו הפחתת דמי הניהול. הלחצים שהופעלו על החברות מכל כיוון הובילו להפחתה ניכרת בדמי הניהול של קרנות הפנסיה, מה שמעיד על השגת המטרה העיקרית של משרד האוצר עם ההחלטה על קרן פנסיה ברירת מחדל בשלהי 2016.

 

ההשפעה של קרן פנסיה ברירת מחדל על המשק

כאמור, אחת המטרות העיקריות של הרפורמה של משרד האוצר היא להגביר את התחרותיות בענף הפנסיה, וההערכות בתחילת הדרך דיברו על זעזוע של ממש בתחום. בכירים בחברות השונות אף הביעו את זעמם טרם כניסתה של הרפורמה לתוקף, והדגישו כי מדובר לשיטתם בחוסר אחריות מצד משרד האוצר, וגם מצד הגורמים בקרנות שנבחרו לשמש קרן פנסיה ברירת מחדל. המתנגדים הדגישו כי דמי ניהול נמוכים כל כך אינם מאפשרים ניהול איכותי ושירות הולם לחוסך, אבל גם הם נאלצו להודות כי מהלך מהסוג הזה צפוי להפעיל לחץ על הקרנות השונות ולהוביל לירידה משמעותית במי הניהול. קרן פנסיה ברירת מחדל, כקרן שמציעה דמי ניהול כמעט אפסיים, היא ללא ספק מתחרה משמעותי בזכות יתרון המחיר, מה שצפוי לגרור את המשק לכיוונים זהים. מצד שני, חברות מתחרות בוחרות לשים את הדגש על ביצועי הקרנות, תוך התייחסות לנקודה משמעותית לפיה דמי ניהול אינם המרכיב היחיד שצריך להשפיע על קבלת ההחלטות של החוסך. אגב, החשש המובן מפני תחרות קשה ופגיעה ברווחיות מנהלי הקרנות הוביל גם לניסיונות להפעיל לחץ על ידי עתירה לבג"צ. עם זאת, שופטי בג"צ בחרו לדחות את העתירה, כך שהדרך להחלת הרפורמה נסללה.

 

שאלות שחשוב לשאול

רגע לפני שאתם מקבלים החלטה סופית ומצטרפים לקרן פנסיה ברירת מחדל או לקרן פנסיה אחרת, מומלץ לבחון את ההבדלים בין קרנות הפנסיה השונות ולהתמקד גם באיכות ההשקעה ובמודל הניהול המוצע לכם. למשל, קרנות שונות עשויות להציע חשיפה משתנה לרכיבים מנייתיים, ובהתאם גם ביצועי הקרן ישתנו. בדיקת ביצועים ניתן לבצע באמצעות מערכת הפנסיה של משרד האוצר באתר: pensyanet.mof.gov.il). במערכת הזו תוכלו לקבל מידע מפורט על ביצועי הקרן שבה אתם חוסכים כיום, על הביצועים של קרן פנסיה ברירת מחדל, וגם להשוות את המידע ביחס למדדי המניות, מדד אג"ח או שער הדולר. מחקר זה חשוב, שכן כל החלטה שתקבלו עכשיו תשפיע לאין שיעור על דמי הניהול שתשלמו לאורך הדרך וכמובן על ההכנסה (ואיכות החיים) שלכם לאחר שתפרשו לגמלאות.

 

איך בוחרים בין קרן פנסיה ברירת מחדל לקרן אחרת?

בין אם אתם עצמאיים ובין אם אתם עומדים להיכנס למקום עבודה חדש, כדאי שתשאלו את עצמכם – ובעיקר את היועץ הפנסיוני שלכם (או אדם בעל ידע וניסיון מקצועי) – כמה שאלות עיקריות. ביצועי הקרנות השונות, בהן גם קרן פנסיה ברירת מחדל, הוא צעד ראשון בדרך. השוו גם את יציבותן של הקרנות, את הניסיון של מנהלי הקרנות, יתרונות הקשורים לגודל ואיכות השירות המוצע לכם. פרמטרים אלה יעזרו לכם להיות ממוקדים הרבה יותר, ובעיקר מדויקים בהחלטות שתקבלו היום וישפיעו עליכם בעתיד, גם אם נדמה לכם שהפנסיה רחוקה מכם. הזמן שלכם לדאוג לה הוא עכשיו, בעודכם חוסכים, ולכן מוטב שתדאגו לחסוך נכון תוך מיקסום התועלת מהקרן וצמצום הסיכונים והעלויות. אתם לא חייבים לקבל לבדכם את ההחלטה אם להצטרף לקרן פנסיה ברירת מחדל או לכל קרן אחרת, ואף מוטב שתתייעצו עם בעלי המקצוע והמומחים כדי שתהיו בטוחים בבחירה שלכם.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme