מכוניות אוטונומיות ייצרו הרבה יותר פקקים בעתיד – אלו הסיבות

מערכת5 דקות קריאה
מכוניות אוטונומיות
שתף:

אנחנו שומעים לא פעם על הניסיונות לתכנן מכוניות אוטונומיות שיהפכו את הנסיעה לחוויה הרבה יותר נעימה, וגם קצת יותר בטוחה. הנחת היסוד שעומדת מאחורי הפיתוח הזה היא שאחד הגורמים המרכזיים לפקקי התנועה הוא ריבוי תאונות הדרכים. לכן, אם תאונות נדרשים נגרמות בעיקר בגלל טעויות אנוש וחוסר תשומת לב של נהגים, הרי שמכוניות אוטונומיות אמורות לפתור את הבעיה. השאלה היא האם זה באמת נכון והתשובה היא: לא ממש. כלומר, רכבים שנוסעים ללא מגע יד אדם אולי יוכלו בסופו של דבר לצמצם את שיעור התאונות ולהפחית את מעורבות הגורם האנושי במידה ניכרת, אבל בכל הקשור להפחתת מספר הרכבים על הכביש, ובהתאם גם את משך הזמן שתבלו בדרך למשרד, מהכיוון הזה לא תגיע הבשורה. אלא אם ייקבעו תקנות ברורות שיעודדו את בעלי הרכבים הללו לנקוט יוזמה, כמובן.

 

מכונית זומבי

מומחים בתחום התחבורה נוטים להעריך שהתוצאה המיוחלת – הפחתת תאונות ובעקבותיה גם צמצום פקקי התנועה – היא תוצאה לא מאוד ריאלית. למעשה, על פי ההערכות השינוי, אם יהיה, יהיה קטן מאוד ואף שלילי. הסיבה העיקרית לכך שמכוניות אוטונומיות עלולות להפוך בקלות רבה למכוניות זומבי שמסתובבות בדרכים ללא נוסעים כלל. כך, חברות שמעוניינות לצמצם את השימוש בכוח אדם כדי לאסוף חבילות או סחורה מרחוק עשויות לשלוח את המכונית האוטונומית לבצע סידורים ללא נהג או שליח, מה שיוביל לגידול במספר הרכבים שעולים לכביש. אחד הפתרונות שהוצעו כדי להתמודד עם הסיכון הזה הוא קביעת מיסים התלויים במרחקי הנסיעה של הרכב, מיסים שעשויים לעודד את בעלי המכוניות האוטונומיות לפעול בשיקול דעת ולהימנע משליחת מכוניות זומבי אל הכביש.

 

מכוניות אוטונומיות - פקקי תנועה

 

מכוניות אוטונומיות מפנקות מדי

היום, כשאנחנו מנסים לצמצם בעצמנו את הנסיעות הארוכות למשרד וממנו, אנחנו בוחרים לגור קרוב יותר למשרד או מחליפים את הרכב בתחבורה ציבורית, פתרון שמאפשר לנו לתפוס תנומה קצרה בדרך לפגישה. מכוניות אוטונומיות צפויות לשנות את ההרגלים הללו לחלוטין. מאחר ואחת התכניות המרכזיות של חברות העוסקות היום בפיתוח רכבים אוטונומיים היא לעצב רכבים יוקרתיים ומפנקים עם מושבים שניתן להעביר למצב שכיבה מלא, אפשר להבין מה עשוי לקרות. כך יוכלו בעלי הרכבים להתרחק ממקום העבודה שלהם ולהצטייד במכונית אוטונומית שתאפשר להם לישון טוב יותר בדרך למשרד. בלי כאבי הצוואר של מושב הרכבת ובלי להתעצבן בפקקים בזמן שהרגל עוברת ללא הרף בין דוושת הגז לבלם.

 

מכונית אוטונומית

 

דרך יעילה יותר להתמודד עם פקקי התנועה

בין אם מכוניות אוטונומיות ייכנסו לשוק בשנים הקרובות ובין אם לא, נדמה שהפתרון המוצע רלוונטי לשני התרחישים הללו. קביעת מס למכוניות ריקות או למכוניות עם נוסע אחד בלבד היא צעד נכון בדרך להפחתת מספר הרכבים על הכביש. במדינות רבות השיטה הזו כבר פועלת, ואם תשכרו רכב בביקורכם הבא בפלורידה ובקולורדו תגלו שבחלק מהכבישים אתם נדרשים לשלם אגרה אם אתם לבד ברכב. האגרה הזו מרקיעה שחקים בשעות העומס. קביעת אגרות זהות על מכוניות אוטונומיות היא צעד חשוב בכיוון הנכון. מי שתוהה אם בישראל האגרה הזו קיימת, יתאכזב לגלות שלא, אבל הנתיב המהיר לתל אביב דווקא מתקרב להגדרה הזו. כך, אם אתם בוחרים לנסוע בנתיב המהיר בשעות העומס תוכלו לנסוע בו ללא אגרה אם אתם אוספים נוסעים נוספים וממלאים את הרכב. אם אתם לבד, תוכלו בכל זאת לנסוע בנתיב המהיר ולשלם סכום לא מבוטל שעשוי להגיע לעשרות שקלים בשעות הקשות של הבוקר. במילים אחרות, הקץ לפקקים עדיין רחוק מדי.

 

כתבה זו התפרסמה לראשונה באתר Business Insider

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme