תו הזהב – איך עובדת המתנה הנפוצה לעובדים וכמה היא שווה?

עומר גלעדי5 דקות קריאה
תו הזהב
שתף:

מנהג נפוץ בקרב מעסיקים בארצנו הוא להעניק שי לעובדים לכבוד החגים החשובים של השנה, הם בעיקר ראש השנה ופסח, בחלק מן הארגונים גם בחג החנוכה. הניסיון לבחור מתנה אחת לכל העובדים הביא עימו גלים של מירמור בקרב העובדים שפחות התחברו למתנה הנבחרת, אז החל מנהג לאפשר בחירה של מתנה לחג מבין מספר מתנות מוצעות, ככל שמספר העובדים בארגון רב יותר – כך המבחר בין המתנות המוצעות עשוי היה להיות נרחב יותר. התפתחות טבעית של שלב הבחירה בין מספר מתנות מוצעות, בדרך כלל מטעם אותה חנות בתקציב שהוקצה לטובת המתנות עבור העובדים בדרגים השונים, הוא תווי מתנה, דוגמת תו הזהב.

 

מעסיקים גדולים, דוגמת התעשייה האווירית למשל, מטפלים בעצמם בהענקת כוח קנייה לעובדים בדמות כרטיסי שי  שעליו "טעון" סכום כסף מסוים וניתן לשלם עימו בעסקים המכבדים אותו עד שסכום זה ממוצה (גם אם במספר רכישות או במספר חנויות שונות). מאות מעסיקים של ארגונים קטנים יותר, מוצאים כי פתרון בדמות תווים שווי ערך לכסף הוא בדיוק מה שנחוץ כדי לעבור את החגים בשלום. כך התפתח בישראל שוק של תווי קניה, כאשר על המוכרים שבהם נמנים "רב קארד" וכמובן "תו הזהב" מבית שופרסל שבשנים האחרונות הפך לבחירה המועדפת. תו הזהב הינו תו שי, במראהו הוא דומה לכרטיס אשראי והוא "טעון" בסכום הכסף שנקבע על ידי הארגון לטובת המתנות לחגים, וניתן להשתמש בו במגוון נרחב יחסית של חנויות.

 

בהתחשב בעובדה שכה רבים מאיתנו מקבלים שי לחג בדמות סכום מסוים בתווי קניה "תו הזהב" מפתיע לגלות שלא תמיד ידוע כמה באמת שווים התווים, היכן הכי משתלם להשתמש בהם, כמה עלה למעסיק לרכוש אותם עבורנו וכדומה. אספנו עבורכם נתונים מעניינים אודות תו הזהב אשר יסייעו לכם להעמיק את ההיכרות עימו.

 

תו הזהב טעון בסכום כסף מוגדר
תו הזהב הוא כרטיס הדומה לכרטיס אשראי, הוא טעון בסכום כסף מסויים ומאפשר לעובדים המקבלים את תו הזהב כמתנה, למשל בתקופת החגים, לצרוך את הסכום הטעון על הכרטיס – גם במספר רכישות, בחנויות שונות. כרטיס תו הזהב מכובד על ידי עשרות חנויות וניתן להשתמש בו כבכרטיס אשראי עד אשר הסכום שהוטען עליו מלכתחילה – נגמר

תו הזהב – עלות התווים ושוויים

אחד הדברים המעניינים עובדים הוא כמה עלתה למעסיק המתנה אותה העניק להם לחג. ככל שהדבר נוגע לתו הזהב מעסיקים רוכשים את התווים במחיר של 93% – 95% מן הערך הנקוב עליהם, כך יוצא שמעסיק המעניק לכם תווי קניה בסכום של 200 שקלים שילם עבורם כ – 187 – 190 שקלים. השאלה החשובה ביותר כמובן היא כמה שווים לנו התווים. בעבר התשובה לשאלה זו הייתה מורכבת שכן עסקים רבים שכיבדו את התווים היו רשאים להפחית מן הערך הנקוב עליהם (למשל כל שקל יהיה שווה רק 80 אגורות). כיום אין עוד אפשרות כזו לאור תיקון שהוכנס בשנת 2014 בחוק הגנת הצרכן וקובע כי תוקף תווי קניה לא יפחת מחמש שנים והסכום הנקוב בהם יהיה אחיד בכל בתי העסק המכבדים את התו. מאז כניסת התיקון לתוקפו שינו בשופרסל את שמו של תו הזהב ל"תו הזהב Cash" כדי להבהיר שמדובר בתו המשמש כמזומן לכל דבר בכל הרשתות המכבדות אותו, דהיינו- ניתן לשלם בתווים גם עבור פריטים שבמבצע, הם יזכו חברי מועדוני לקוחות בנקודות וכד'.
מעניין לציין כי ישנן רשתות המגדילות לעשות ומעניקות, למשך תקופה מסוימת, תוספת ערך לתווי זהב. הכוונה היא כמובן למשוך לקוחות פוטנציאליים רבים המצוידים בכרטיסי תו זהב אל סניפי הרשת.

 

הסכום הצבור על תו הזהב יעזור לכם לערוך קניות
כיום, על פי חוק, הסכום הצבור על תו הזהב הוא בדיוק הסכום שישמש לרשותכם לקניות. לעיתים, במבצעים שונים הנערכים על ידי חנויות המכבדות את ת הזהב לקראת החגים, ניתן למצוא כי נתנה תוספת ערך לכל שקל בקניה באמצעות תו הזהב – למשל, כל 100 "ח יהיו שווים למעשה 120 ש"ח, וכולי

 

האם מותר למכור את כרטיס תו הזהב שלכם?

למרות שכרטיס תו הזהב כיום יכול לשמש אותנו ככסף ממש ברשתות גדולות רבות (כולל רשתות מזון) ישנם מי שהיו שמחים למכור את התווים ולקבל עבורם סכום במזומן. המצב החוקי אינו ברור, באופן רשמי יאמרו לכם הגורמים הנוגעים בדבר (המעסיק ומנפיקי התווים) שאסור למכור את התווים (להעבירם לאחר ולקבל עבורם תשלום בכסף מזומן) עם זאת מכירת תווי קנייה היא נוהג נפוץ ובכל לוח מכירות (כגון אתרי המכירות yad2 ו – Homeless) ישנן קטגוריות המוקדשות למכירת תווי קניה. תווי זהב מוצעים למכירה בדרך כלל בהנחה של כ – 10% משוויים.

 

איך הכי כדאי להשתמש בתו הזהב

מכיוון שהסכום שאנו מקבלים בתווי קניה הוא משמעותי חשוב לדעת לנצל אותם באופן המשתלם ביותר. למרות שרשתות מנועות כיום מלהפחית בערכם של התווים חלקן עדיין עושות זאת במישרין או בעקיפין, מכשירי חשמל ותכשיטים הם בדרך כלל הדברים שהכי פחות משתלם לרכוש באמצעות תו הזהב (נוכל להשיגם במחיר משתלם יותר אם נשלם במזומן או בכרטיס אשראי). דרך פשוטה לוודא שאנו נהנים מתווי הקניה כאילו היו מזומן לכל דבר היא להשתמש בהם בקניות בסופר. תשלום בתו הזהב יפחית את הסכום שאנו מוציאים על קניית מצרכי המזון וכך יוותר בידינו אותו הסכום לשימוש בכל דרך אחרת.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme