ביטוח לאומי – על המוסד, שירותיו, ומטרותיו בישראל

מערכת5 דקות קריאה
ביטוח לאומי - מה תפקידו?
שתף:

המוסד לביטוח לאומי בישראל תפקידו העיקרי הבטחת הביטחון הסוציאלי עבור כלל אזרחי ישראל. פעילות המוסד מעוגנת בחוק הביטוח הלאומי משנת 1953, ומאז ועד היום פועל המוסד לביטוח לאומי באפיקים שונים, בעיקר (אם כי לא רק) כלכליים, להבטחת התנאים הסוציאליים ואיכות החיים של תושבי ישראל. המוסד לביטוח לאומי מעניק תשלומים במקרים שונים, ביניהם קצבאות אבטלה ודמי לידה; קיצבאות נכות; תשלומי פנסיה לבני הגיל השלישי; פיצויים בגין אסונות טבע, פעולות טרור, ואחרים; ועוד רבים. כל עובד בישראל, בין אם עצמאי או שכר, משלם דמי ביטוח לאומי חודשיים המאפשרים את אותה זכאות של כולנו, לקבלת שירותים מהמוסד לביטוח לאומי במידת הצורך. אתר המוסד לביטוח לאומי מאגד בתוכו לא רק מידע בעניין כל פעילויות הביטוח הלאומי, אלא גם טפסים למילוי במקרים של זכאות לשירות או לקבלת כספים, מחשבונים, ועוד. במאמר שלפניכם – סקירה מלאה על האתר לביטוח לאומי, ומה שתוכלו למצוא בין דפיו.

 

מוסד לאומי משרת את כלל האזרחים
המוסד לביטוח לאומי נועד להבטיח תנאים סוציאליים, כמו דמי לידה, פיצויים במקרה של אבטלה כפויה, פיצויים במקרה של מעורבות בפיגוע טרור או אסון טבע, ועוד. כל אזרח בישראל זכאי לשירותי המוסד לביטוח לאומי

 

ביטוח לאומי, הריון ולידה

ביטוח לאומי מעניק זכויות וזכאות לקיצבאות או לתשלומים חד פעמיים במקרים הבאים:

 

  • שמירת הריון – במקרים בהם עקב אבחון רפואי נמנע מן האישה, הנמצאת בהריון, להמשיך לעבוד, והיא נדרשת למנוחה המונעת ממנה המשך קיום שיגרת העבודה שלה, היא זכאית לקבלת גמלה לשמירת הריון, בגובה של עד 291.90 ש"ח ליום
  • לידה – יולדת זכאית לדמי לידה, מענק לידה (חד פעמי), קצבת לידה (במקרה של לידת שלושה תינוקות או יותר), מענק אשפוז וקצבת ילדים חודשית. באתר, ניתן למצוא מחשבונים, טפסים להגשת בקשה לזכאות לקבלת הקצבאות, וטיפים. לאחר לידה, מתקבל המידע הרלוונטי ישירות מבית היולדות למוסד לביטוח לאומי, וכספי הזכאות מועברים בדרך כלל באופן אוטומטי.
  • תהליך של אימוץ ומשפחות אומנה – הורים מאמצים זכאים לדמי לידה וקצבת ילדים
  • חלילה פטירה של עובר (משבוע 22 להריון) או תינוק – האם זכאית למענק אשפוז, דמי לידה ומענק לידה

 

ביטוח לאומי - סיוע בהרחבת המשפחה
ביטוח לאומי מעניק קצבאות ותשלומים חד פעמיים בשמירת הריון, בלידה, באימוץ, ובמקרים אחרים של הריון, לידה, והרחבת המשפחה

 

הפסקת עבודה

תשלום דמי אבטלה או הבטחת הכנסה אפשרי במקרים של הפסקת עבודה מן הסיבות הללו:

 

  • פיטורין ביוזמת המעביד
  • התפטרות – בחלק מן המקרים ובזכאות מופחתת
  • פגיעה בתנאי העבודה
  • תאונה
  • מחלה של בן או בת זוג או של ילד
  • לידה
  • מעצר
  • שמירת הריון
  • פשיטת רגל של המעסיק

 

במקרים הללו, ניתן לבדוק זכאות לדמי אבטלה או לקצבת אבטחת הכנסה, כמו גם להוריד את טפסי הגשת התביעה הישר מן האתר ולהגישם לסניף הקרוב אליכם של המוסד לביטוח לאומי.

 

קצבאות נכות וועדות רפואיות

המוסד לביטוח לאומי מאפשר קבלה של פיצויים חד פעמיים או קצבאות מתמשכות, במקרים של פגיעה בכושר העבודה, פציעה או נכות – זמנית או קבועה. לפרטים מלאים, מומלץ לעיין בדף הוועדות הרפואיות באתר המוסד לביטוח לאומי. על מנת להגיש תביעה לקצבאות נכות, יש לעבור במרבית המקרים וועדה רפואית מטעם המוסד לביטוח לאומי, בה ייקבעו אחוזי הנכות ומשך הזמן עבורם תוכלו לקבל פיצוי או קצבה

 

ביטוח לאומי מספק גם מענק פרישה
בני ובנות הגיל השלישי זכאים, עם פרישותם לקבל קצבת פנסיה דרך ביטוח לאומי

 

הגיל השלישי, פנסיה והפסקת עבודה

אוכלוסיית בני הגיל השלישי, שעברו את גיל הפרישה, זכאים לקצבת פרישה חודשית מטעם ביטוח לאומי. קצבת הזקנה הבסיסית ליחיד עומדת כיום על – 1,531 ש"ח, קצבת הזקנה החודשית לזוג – 2,301 ש"ח. בנוסף לקצבת הזקנה ניתן להגיש בקשה לקצבת הבטחת הכנסה, קצבה מיוחדת לנכים או לסיעודיים, ועוד. בנוסף, מוענקות זכויות יתר לבני הגיל השלישי, כמו מענקי חימום בחורף למקבלי קצבת זקנה, הנחות בקופות החולים, הנחות בתשלומי חשבונות הטלפון של חברת בזק ובחשבון החשמל, ואף סיוע בתשלומי שכר דירה – עבור מקבלי קצבת זקנה מטעם הביטוח הלאומי.

 

דמי ביטוח לאומי

זכויות אלה וזכויות רבות נוספות, מגיעות לכל אזרח בישראל, אשר משלם, על פי חוק, את דמי הביטוח הלאומי. דמי ביטוח לאומי משלמים במקרים של שכיר הישר מתלוש השכר, במקרה של עצמאי משולמים דמי הביטוח הלאומי באמצעות תהליך הנהלת החשבונות (ביחד עם מס הכנסה ומע"מ), ואף במקרים מסויימים בהם האישה בוחרת שלא לעבוד מחוץ לבית והיא מוגדרת "עקרת בית" – נדרש תשלום עבור הביטוח הלאומי. גובה התשלום החודשי עבור ביטוח לאומי – בין 0.4% ל – 5% מגובה השכר (במקרה של עובד שכיר המעביד משתתף בתשלום דמי הביטוח הלאומי באחוזים ניכרים), דמי ביטוח לאומי מינימאליים עומדים כיום על 67 ש"ח לביטוח לאומי ועוד 103 ש"ח לביטוח הבריאות.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme