הכסף ביד ומיד – הרפורמה שתאפשר בוררות במקום תביעה לחברת הביטוח

עומר גלעדי5 דקות קריאה
תביעה לחברת הביטוח - כך תקצרו את הזמן
שתף:

רבים מבעלי פוליסות ביטוח שונות מגלים, בשעה שהם מבקשים להפעיל את הפוליסה ולקבל פיצוי המגיע להם מכוחה, שחברת הביטוח, תוך שהיא נתלית באמתלות שונות ומשונות, מסרבת לשלם את הסכום המגיע, כולו או חלקו. עד כה, כאשר כשלו כל ניסיונות ניהול מו"מ עם חברת הביטוח נותרה בידי מבוטחים שכאלה רק ברירה אחת, להגיש תביעה לחברת הביטוח וכך להביא את העניין בפני בית המשפט כדי שיפסוק האם חייבת חברת הביטוח לשלם וכמה. אך טבעי הוא שלחברת הביטוח יתרון בהתמודדות משפטית לאור הפער העצום בין המשאבים העומד לרשותה לבין אלה המצויים בידי המבוטח המבקש לתבוע אותה. לחברות ביטוח מחלקות משפטיות המאוישות בעורכי דין המתמחים בהשגת תוצאות מיטביות עבור החברה בבתי המשפט. לאחרונה (ספטמבר 2017) נודע שרשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון מקדמת יוזמה שתאפשר פניה לבוררות במקום הגשת תביעה לחברת הביטוח. אספנו עבורכם מידע אודות יוזמה זו והיתרונות הגלומים בה עבור בעלי פוליסות ביטוח הנאלצים להתמודד עם קושי בקבלת פיצוי המגיע להם.

 

תביעה לחברת הביטוח הייתה אתגר גדול
במקום תביעה לחברת הביטוח – הליך בוררות, בו ניתן להגיש תביעה לחברת הביטוח ללא עורך דין, באגרה נמוכה – וההחלטה שתתקבל תהיה מחייבת משפטית, ותתקבל בתוך עד 30 ימים

 

פער ביכולת ההתמודדות בין החברות בהגשת תביעה לחברת הביטוח

כאשר נוצרות נסיבות בהן יש להפעיל פוליסת ביטוח, למשל בשל תאונה או מחלה, יש לפנות אל חברת הביטוח (בין אם תוך קבלת שירות מסוכן הביטוח או, בפוליסות מסוג "ביטוח ישיר", באופן עצמאי), להגיש את כל המסמכים הדרושים ולהמתין לאישור התביעה לחברת הביטוח וקבלת התשלום. למרות שהחוק מחייב את חברות הביטוח להשיב בתוך 30 יום בפועל הן עשויות לדרוש מסמכים נוספים וכך התהליך הופך ארוך ומסועף, כאשר בסופו ייתכן סירוב מוחלט לשלם או נכונות לשלם סכום פחות מזה המגיע.

 

כאמור, כיום הדרך היחידה להתמודד עם סירוב בלתי מוצדק או סכום שאינו מגלם באופן מלא את הנזק שנגרם למבוטח, היא הגשת תביעה לחברת הביטוח, באמצעות בית המשפט – עניין הכרוך בהוצאות בלתי מבוטלות ובראשן תשלום שכר טרחה לעורך דין המתמחה בתחום ניהול תביעות כנגד חברות ביטוח. דפוס אופייני של חברות הביטוח הוא שהן פועלות להתיש מבוטחים על מנת להתחמק מתשלום או לפחות להפחית את הסכום עד כמה שניתן. לעיתים תביעות משפטיות כנגד חברות ביטוח נגררות על פני שנים. הסטטיסטיקה מדברת בעד עצמה: מדי שנה מוגשות כנגד חברות הביטוח כ – 50,000 תביעות משפטיות, המבוטחים מנצחים בכ – 10,000 מתוכן, 30,000 תיקים נוספים מסתיימים בפשרה (המבוטח מקבל רק סכום חלקי) וביתר מנצחות חברות הביטוח והמבוטחים מפסידים גם את הממון שהשקיעו בניהול התביעה. הממונה על הרשות הממשלתית הפועלת להסדיר את שוק ההון, הביטוח והחיסכון, הגברת דורית סלינגר, נתנה דעתה למצוקתם של מבוטחים ופועלת בימים אלה להביא להקמת מוסד בוררות במטרה לסייע למי שנאלצים להתמודד מול חברות הביטוח.

 

תביעה לחברת הביטוח - מול עורכי הדין
אופן הניהול של תביעות לחברת הביטוח עד כה, הותיר את הצרכנים חסרי אונים אל מול סוללת עורכי דין מיומנים הפועלים מטעם חברות הביטוח. כך, באופן סטטיסטי, הסיכוי לקבל את הסכום המבוקש בכל תביעה לחברת הביטוח, היה כ – 20% בלבד

 

ביטול חוסר השוויון בין חברות הביטוח והמבוטחים

הליכים במוסד הבוררות הנ"ל יתנהלו באופן המבטל את היתרון שיש לחברות הביטוח על פני מבוטחים הנאלצים לנהל כנגדן הליך משפטי. פניה לבוררות תהיה כרוכה בתשלום אגרה נמוכה בלבד, המבוטח יוכל לפעול באופן עצמאי (ללא עורך דין), החלטה מחייבת משפטית תינתן בתוך 30 יום וניתן יהיה לערער עליה לבית המשפט המחוזי. לא רק זאת אלא שהבוררים לא יהיו משפטנים דווקא אלא מומחים בתחום הרלוונטי, כך למשל בפניה לבוררות בעניין הפעלת פוליסת ביטוח סיעודי יוכלו לשמש רופאים גריאטריים כבוררים.

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme