משרדים משותפים – האם הטרנד משתלם לכם יותר כלכלית?

אירנה נוזה5 דקות קריאה
משרדים משותפים שיתאימו לכם
שתף:

מקימים עסק? אחת התחנות בדרככם להפוך לחברה של ממש היא איתור משרד או מקום מתאים לארגון סביבת עבודה מסודרת ונעימה. שאלת היסוד ששואלים את עצמם בעלי העסק בשלב זה היא 'איזה משרד אני צריך?' -האם כדאי להשכיר או לרכוש שטח? או אולי יש להעדיף את האפשרות של משרדים משותפים?

 

ללא ספק, משרדים משותפים, או במילים אחרות חללי עבודה משותפים (Coworking spaces), נהנים בשנים האחרונות מפופולאריות גוברת. נכון להיום פועלות ברחבי ישראל עשרות חברות המציעות לבעלי עסקים שירות כזה: השכרת משרדים, עמדות עבודה באופן ספייס, או עמדות עבודה פרטיות לצורכי עבודה וניהול העסק. על פי מודל זה, ניתן להשכיר את המשרדים למשך זמן גמיש בהתאם לדרישות העסק החל ממספר שעות בודדות וכלה בחודשים ושנים. בואו נראה, האם השכרת משרדים משותפים כדאית ומשתלמת מבחינה כלכלית, והאם בצורה כזאת ניתן לצמצם את גובה הוצאה החודשית מהתקציב העסקי?

 

משרדים משותפים יחסכו לכם כסף?
השאלה החשובה היא האם משרדים משותפים משתלמים כלכלית בהשוואה למשרדים רגילים?

 

עלות משרדים משותפים VS השכרת משרדים

ניגש ישר לעניין ונדבר מספרים: כמה עולה להשכיר משרדים משותפים, למשל, ברחובות ונס ציונה? חברת Powerball מחזיקה חללי עבודה משותפים בנס ציונה. שם עלות השכרה חודשי עבור חדר (משרד ל-2 נפשות) עומדת על 4,000 ש"ח. לעומת זאת, השכרת משרד רגיל באותו אזור יכולה לעלות כ-1,400 ש"ח (חדר אחד בשטח של 12 מ"ר) – הפרש של 2,600 ש"ח לטובת משרדים רגילים. הגעתם למסקנה שמשרדים משותפים אינם משתלמים מבחינה כלכלית?

 

בואו נעשה קצת מתמטיקה. לאחר שתשלמו את דמי ההשכרה למשרד רגיל, תיווכחו לגלות כי רשימת ההוצאות הנוספות ארוכה ממה שציפיתם בתחילה:

  • מיסים – ארנונה, חשמל וכו'.
  1. ארנונה – ע"פ צו מיסים ארנונה לשנת 2017 גובה דמי הארנונה עבור בניינים לעסקים נע בטווח בין 99.84-166.28 ש"ח למ"ר עבור משרדים עד שטח של 20 מ"ר (המחיר בהתאם לאזור). אם נלך על פי האפשרות הזולה, גובה ארנונה עבור משרד בשטח של 12 מ"ר יעמוד על 1,200 ש"ח לחודשיים או 600 ש"ח לחודש.
  2. חשמל – כ-1000 ש"ח לחודשיים, 500 ש"ח לחודש (מקרר, קומקום חשמלי, מיקרוגל, מחשבים ניידים, מדפסת, פקס, מזגן וכו').
  • ריהוט משרדי – חלק מהמשרדים להשכרה כוללים ריהוט, אך גם עלות ההשכרה שלהם תעלה יותר מ- 1,400 ש"ח. עלות רכישת ריהוט משרדי יכולה להסתכם באלפי שקלים (שולחנות, כיסאות, כוננית, מקרר, מיקרוגל, מדפסת וכו'). נניח כ-10,000 ש"ח – בפריסה ל-12 תשלומים כ-830 ש"ח לחודש.
  • שירותי משרד (אינטרנט, ציוד למטבח – קפה, תה, סוכר, כלים, ציוד משרדי – כלי כתיבה, מוצרי תחזוקה, חומרי ניקיון ומוצרי היגיינה) – כ-300 ש"ח לחודש.
  • שירותי ניקיון – מחיר שירותי ניקיון למשרד עומד על 50-80 ש"ח לשעה. היות והמשרד קטן, סביר להניח כי ניקיון יחיד יארך כשעה. כך, ניקיון דו-שבועי יעלה כ-100 ש"ח ובערך 400 ש"ח לחודש.

 

סה"כ עלות הוצאות נוספות 2,630 ש"ח. כלומר, עלות השכרת משרד רגיל תעמוד על סכום זהה כמעט לדמי השכרת חדר במשרדים משותפים (30 ש"ח הפרש לטובת חלל עבודה משותף).

 

משרדים משותפים במקום משרד רגיל
משרדים משותפים כאלטרנטיבה להשכרת משרדים רגילים

 

אז מה עדיף?

אם עלויות ההשכרה הסופיות כמעט זהות, מדוע להעדיף דווקא את המשרדים המשותפים? העיפו מבט על רשימת ההוצאות הנלוות לתחזוקת משרד רגיל – אתם באמת רוצים להתעסק בכל אלו? לשלם את דמי המיסים, לרכוש ריהוט, לדאוג לתחזוקה וניקיון של המשרד… כאב ראש. לעומת זאת, השכרת חדר במשרדים משותפים מסירה את נטל האחריות מכתפייהם של בעלי העסקים: חדרים מאובזרים, אינטרנט זמין, מטבחון עם עמדות קפה ומקרר, שירותי ניקיון וכו'. גמישות היא יתרון נוסף שניתן לזקוף לזכותם של חללי העבודה המשותפים. ברוב המקומות תנאיי ההשכרה נוחים ומאפשרים להשכיר אזור עבודה לזמן מוגבל וללא התחייבות ארוכת טווח. כמו כן, במידת הצורך ניתן לעבור לאזור עבודה אחר ומותאם יותר לצורכי העסק: מרגישים שיקר לכם? תעברו לחלל אופן ספייס. מתרחבים ומעסיקים עובד נוסף? עברו לחדר גדול יותר.

 

ערך מוסף: ברוב המשרדים המשותפים נהנים בעלי העסקים משירותים נלווים. כך, למשל, במידת הצורך ניתן להשכיר חדר ישיבות או לתאם מראש אירוע עסקי שיתקיים בחלל ייעודי לשם כך. בחלק מהמקומות יוכלו בעלי העסקים ליטול חלק בפעילויות העשרה וערבי חברה מיוחדים: הרצאות וסדנאות בהנחיית אנשי מפתח בתחומים שונים, חוגים ופעילויות ספורט (פילאטיס, יוגה) ועוד.

 

לא רק לסטארטאפים

נכון להיום, שטחם הכולל של המשרדים המשותפים בפרישה ארצית מתקרב ל-40,000 מ"ר: עשרות חברות פועלות בתחום ונהנות בתגובה מביקוש גובר מקרב הציבור העסקי. בניגוד למקובל לחשוב, חללי עבודה משותפים לא נועדו רק לסטארטאפים. אדריכלים, רואי חשבון, עורכי דין, סוחרים ברשת, משקיעים – למעשה, כל בעלי המקצועות החופשיים רואים באפשרות של חלל העבודה המשותף פתרון נוח ויעיל לעבודה שוטפת. ואלו השמות: WeWork, Powerball, Regus, MindSpace ועוד רבים. אתר Spacing מציע השוואת מחירים נוחה של חללי עבודה משותפים – ממש 'זאפ' לחללי עבודה. מומלץ!

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme